گزارش اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام در اولین روز شهریور؛

هشتمین روز خروج سهامداران حقیقی از بورس تهران

کدخبر: ۴۳۵۲۳۵
اقتصادنیوز: امروز اول شهریور 1400 شاخص کل بورس پایتخت سبزپوش باقی ماند و هشتمین روز متوالی خروج پول حقیقی از بازار ثبت شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس تنها 337 واحد صعود کرد و در سطح یک میلیون و 515 هزار واحد ماندگار شد.

بورس

سبزپوشی تابلوی بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 6 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 337 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 515 هزار و 886 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز 4 هزار و 100 واحد نسبت به روز کاری قبل بالا آمد و در رقم 440 هزار و 131 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با رشد 20 واحدی به رقم 21 هزار و 897 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 290 نماد رشد قیمت داشتند که 204 نماد بورسی و 86 نماد فرابورسی بودند. همچنین 184 نماد کاهش قیمت داشتند که 132 نماد بورسی و 52 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 60 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 38 درصد بازار افت قیمت داشتند.

تداوم خروج پول حقیقی

روز دوشنبه برای هشتمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 140 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز یکشنبه کاهش 25 درصدی داشته است.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 67 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، فولاد (فولاد مبارکه) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل نماد دلر (داروسازی اکسیر) با 36 میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای سپید (سپید ماکیان) و شاراک (پتروشیمی شازند اراک) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

لیدرهای بازار

روز دوشنبه نمادهای «پترول»، «اخابر» و «شپدیس» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند.  همچنین سه نماد «فارس»، «میدکو» و «فولاد» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. ومعادن، شستا، کچاد، رمپنا، فملی، پارس و وپاسار دیگر نمادهای قرمزپوش بازار بودند که مانع رشد شاخص کل شدند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و شستا و پترول در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز وهامون، دی و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رشد تقاضا در بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 12 درصد رشد کرد و در رقم هزار و 7 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 42 درصد کاهش یافت و 236 میلیارد تومان شد. بدین ترتیب ارزش مازاد تقاضای بازار در پایان معاملات به 771 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه رشد 60 درصدی را نشان می‌دهد. 

شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور (مدیریت) با صف‌ خرید 106 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مدیرت، نمادهای کنور (شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور) و کالا (بورس کالا) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 77 میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، ثالوند (سرمایه گذاری مسکن الوند) و سنیر (سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 21 هزار و 301 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 1.5 درصد افزایش یافته است. سهم معاملات اوراق بدهی 8 هزار و 818 میلیارد تومان است که 40 درصد کل معاملات را شامل می‌شود. ارزش معاملات اوراق بدهی نسبت به روز گذشته رشد 16 درصدی داشته است.

ارزش معاملات خرد نیز با افت 3 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 10 هزار و 673 میلیارد تومان رسید.

خبهمن صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خبهمن (گروه خودروسازی بهمن) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 246 میلیارد تومان بود.

پس از خبهمن، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و کدما رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد برکت و شتران در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خبهمن با تعداد یک میلیارد و 444 میلیون و 619 هزار و 699 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد خودرو و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید