پایان اصلاحات در بورس؟

قسمت آخر سریال نزولی بورس

کدخبر: ۴۴۱۱۸۳
اقتصادنیوز: اگرچه قطع سریال نزول شاخص در روز نخست محتمل ارزیابی میشود که با توجه به توان خریداران در سمت تقاضا، ممکن است بازگشت دوباره شاخص به کانال 1.5 امیدوارنه دنبال شود.
قسمت آخر سریال نزولی بورس

به گزارش اقتصادنیوز، بازدهی شاخص کل بورس در حالی در هفته گذشته با بازدهی منفی 2.4 درصد روبه رو شد که پیش بینی میشود از روز شنبه نوسانات اصلاحی شاخص به پایان برسد و بازار بتواند به صورت تدریجی از وضعیت اصلاحی فاصله بگیرد.

با تداوم فاصله گیری بازار از شرایط نوسانی کوتاه مدت و محدود، بورس بازان با گذر از این شرایط، خود را برای بازگشت به سطوح بالاتر آماده میکند.

البته شاخصه های عملکردی بازار گویای این است که بازار فعلا در سمت خرید با برتری نسبی روبه روست. میانگین سرانه خرید نسبت به سرانه فروش به نفع خریداران است.

هر چند که ورودی جریان پول در روز پایانی به سهام منفی و به صندوق های با درآمد ثابت منفی بود، اما جریان نقدینگی با توجه به امیدواری ها بر سر تداوم مذاکرات برجامی وین و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای میتواند در سمت تقاضا برای خرید تقویت شود.

خارج از بررسی شاخصه های درونی عملکرد بازار سهام، به نظر میرسد مولفه های اثرگذار بر بازار و همسویی بازارهای موازی و رقیب با سهام نیز بیشتر در سمت تقاضا تقویت میشود.

شاخص کل بورس درحالی در هفته گذشته در رفت و برگشت در یک وضعیت عقب گرد در کانال 1.4 میلیون واحد در نوسان بود که فعلا بازار برای رسیدن به سطوح بالاتر، باید عبور از کانال 1.4 میلیون واحد را در دستورکار قرار دهد و بعد از عبور از این کانال و بازگشت به کانال 1.5 میلیون واحد، بتواند در سطوح بالاتر محدوده های قیمتی را پیگیری کند.

بازگشت به کانال 1.5 میلیون واحد، فعلا استراتژی اصلی خریداران از ورود به بازار است. هر چند که در صورت تحقق این هدف در روز نخست هفته، شاید پیمودن سطوح بالاتر در کانال 1.5 میلیون واحد امری ممکن و آسان به نظر برسد.

بازار سهام با تغییرات حاضر در بازار ارز و افزایش نرخ سود بانکی در همزمانی با برخی مولفه های سیستماتیک در یک وضعیت مثبت و صعودی قرار دارد.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» گویای این است که بیشتر پاسخگویان بازار سهام را در روز نخست صعودی ارزیابی میکنند. این در حالی است که بازگشت به کانال 1.5 میلیون واحد در یک هفته پیش رو محتمل و ممکن عنوان شده است.

اصلاحات شاخص در همین محدوده کنونی عنوان شده و به نظر نمیرسد که عدد شاخص از کانال فعلی پایین تر بیاید، بلکه احتمال میرود با قطع سریال نزولی شاخص، بازار دور صعودی را آغاز کند.

  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید