شاخص بورس دوباره بر می گردد؟

خریداران سهام به جَنگ فروشندگان می روند

کدخبر: ۴۴۰۲۹۶
اقتصادنیوز: تحلیلگران و معامله گران احتمال میدهند در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شاخص در یک دامنه محدود میل به بازگشت داشته باشد.
خریداران  سهام به جَنگ فروشندگان می روند

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز دوشنبه سریال ریزش تکرار شد؛ الگوی رفتاری بازار اگرچه مشابه یکشنبه چالشی بورس بود اما از شدت آن کاسته شد. در روزی که دوباره فروشندگان فشار سمت عرضه را بیشتر کردند، خریداران تنها در ساعات پایانی توانستند از فشار عرضه ها بکاهند و افت شاخص را تقلیل دهند. البته به مانند روز قبل، فشار عرضه در نمادهای کوچک بیشتر از شاخص سازها بود.

عملکرد وضعیت بازار سهام نشان میدهد جریان ورودی پول حقیقی ها به سهام منفی و صندوق های با درآمد ثابت مثبت دنبال شد. این در حالی بود که سرانه فروش حقیقی ها نسبت به سرانه خرید حقیقی ها دوباره دست برتر را داشت اما این وضعیت با شکاف کمتری نسبت به روز قبل پیگیری شد. با این وصف ارزش معاملات خُرد سهام در دامنه 7 هزار میلیارد تومان انجام شد و نسبت تعداد نمادهای دارای صف فروش نسبت به نمادهای دارای صف خرید 2.1 برابر بود.

شاخص های امروز بازار سهام نشان میدهد از شدت عرضه ها کاسته شده و بخشی از فروکش کردن هیجان فروش در بازار به تاثیر از اخبار مثبت در خصوص نگاه جدی سیاست گذار به حذف قیمت گذاری دستوری در صنایع سیمان، فولاد و خودرو و البته تفاسیر مثبت طرف های برجام از دیدار رافائل گروسی، دبیر کل آژانس انرژی اتمی با رئیس سازمان انرژی اتمی صورت گرفت که نشان داد بخش مهم و موثر فشار سمت عرضه روانی بود.

در این وضعیت که فشارهای فروش شاخص را به کانال 1.4 میلیون سوق دادند، حالا خریداران در تلاشند شاخص را دوباره به 1.5 میلیون میل دهند، این در حالی است که با توجه به عرضه اولیه های موجود در بازار انتظار میرود جدال خریداران و فروشندگان در دامنه محدودی دنبال شود.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم نشان میدهد عرضه اولیه ها فروشندگان در سمت عرضه را فعال نگه داشته است و به همین دلیل انتظارات بازگشت شاخص به کانال 1.5 میلیون واحد در دو روز پایانی با وجود تخلیه فشار فروش، دور از انتظار است. با توجه به ترافیک عرضه اولیه ها که از هفته گذشته دوباره شدت گرفته است، جابه جابه نقدینگی فشار سمت عرضه را بالا برده و در مختصات جریان فعلی حقیقی ها در بازار، سمت عرضه پررنگ تر ظاهر شده است.

 

  • 1
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید