رشد ۲۰۰ درصدی سود خالص شرکت «لاستیک صبا»

کدخبر: ۴۶۳۱۳۱
شرکت «توسعه صنایع لاستیک صبا» سال ۱۳۷۵ در راستای نیاز کشور به منسوجات استخوان‌بندی تایر کلنگ‌زنی شد و در سال ۱۳۸۲ به بهره‌برداری رسید و بیش از ۵۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار شدند، اما شرایط برای این شرکت بر اساس چشم‌اندازهای ترسیم شده پیش نرفت و در مسیر ورشکستگی قرار گرفت.تا اینکه در سال ۱۳۸۶ ذیل ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازدنیای اقتصاد- سید سجاد موسوی : شرکت توسعه صنایع لاستیک صبا نهایتا در راستای طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت، به «شستا» واگذار شد و با تغییرات عمده‌ای که در مدیریت شرکت اتفاق افتاد، اوضاع به کلی دگرگون شد و امروز شرکت به سوددهی بالایی رسیده است، اما همچنان وجود پاره‌ای مشکلات مانند واردات، تعرفه‌های پایین و عدم حمایت کافی در مسیر رشد این شرکت اختلال ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت «توسعه صنایع لاستیک صبا» به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اوضاع شرکت تا قبل از ایجاد تغییرات اساسی در مدیریت بسیار آشفته بود و اشخاصی باید امور شرکت را در دست می‌گرفتند که اصطلاحا خاک صنعت را خورده باشند و از طرفی حسن اعتماد به بنده باعث شد تا مرحله به مرحله بتوانیم اوضاع را بهبود ببخشیم. فعالیت در شرایطی که شرکت ورشکسته بود بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود به گونه‌ای که بنده به عنوان مدیر عامل تا ۸ سال ممنوع‌الخروج بودم. در نهایت ما تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردیم و توسعه سبد محصولات را در دستور کار قرار دادیم.

حسین صنعان با اشاره به اینکه تغییر تکنولوژی یک‌شبه اتفاق نیفتاد، می‌افزاید: امروز شرایط به گونه‌‌ای پیش رفته که صرفا تولید ما نخ تایر نیست، بلکه محصولاتی مانند «کیسه پارچه هوا»،  «پلی استر» و «پلیمرهای مهندسی» تولید شده از ضایعات از جمله مهم‌ترین محصولات سبد تولیدی ما به شمار می‌روند. همچنین ما «پارچه‌های تسمه نقاله» و همچنین تولید «استیل کورد» برای لاستیک‌های نسل جدید با ظرفیت ۱۰ هزار تن را تا شش ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسانیم.

مدیرعامل شرکت «توسعه صنایع لاستیک صبا»  در ادامه با انتقاد از واردات بی‌رویه خاطرنشان می‌کند: در شرایطی پارچه «ایربگ» را تولید کردیم که هیچ کشور و کمپانی حاضر به ارائه تکنولوژی به این شرکت نشد و نهایتا این صنعت و تکنولوژی با تلاش شبانه‌روزی مهندسان شرکت در داخل  مجموعه بومی‌سازی شد، اما متاسفانه امروز شرکت‌های داخلی که نیاز مبرم به این کالا دارند، از کشورهای دیگر مانند چین با کیفیتی مشابه ما وارد می‌کنند. در این راستا رایزنی‌ها و پیگیری‌های متعددی از مراجع مختلف مانند وزارت صمت و کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای نامه‌نگاری با گمرک انجام دادیم  که تا این لحظه متاسفانه جلوی واردات پارچه «ایربگ» گرفته نشده و شرکت‌های مصرف‌کننده  به صورت بی‌رویه اقدام به واردات  این محصول می‌کنند.

صنعان با اشاره به  اینکه در سال ۹۱ توانستیم از شمول ماده ۱۴۱ خارج شویم و در سال ۹۵ به سوددهی برسیم، تصریح می‌کند: امروزه شرکت به سود خالص بالای ۲۰۰درصدی نسبت به سال‌های گذشته رسیده و رتبه یک IMI را در بین ۵۰۰ شرکت در بخش فروش و بازاریابی کسب کرده است. بنابراین شرکتی که ورشکسته شده بود، در زمان اوج تحریم با برنامه‌ریزی و مدیریت در حوزه‌های مختلف و داشتن استراتژی مناسب برای شرایط مختلف توانسته کسب و کار خود را ارتقا دهد و در سه شیفت کاری تولید داشته باشد و خوشبختانه امروزه بیش از ۸۰درصد نیاز بازار را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از پروژه‌ها، شرکت‌های خارجی تکنولوژی را در اختیار ما قرار نمی‌دادند، می‌افزاید: مهندسان و پژوهشگران ما توانستند این تکنولوژی‌ها را بومی‌سازی کنند و هم‌اکنون برای تکمیل زنجیره تولید در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خط تولید لاستیک نسل جدید هستیم. با توجه به تنوع تولیدات ما بیراه نیست اگر بگوییم چنین مجموعه‌ای با این سبد کالایی کامل در بخش منسوجات بی‌نظیر است.

مدیرعامل شرکت «توسعه صنایع لاستیک صبا» در مورد صادرات محصولات شرکت می‌گوید: ما در داخل کشور شاهد تقاضای بسیار خوبی برای محصولاتمان هستیم اما این به آن معنا نیست که نسبت به صادرات عقب‌نشینی کرده‌ایم بلکه واقعیت این است که با توجه به حجم تولیدات ما، رقابت با سایر تولیدکنندگان در بازار جهانی بسیار سخت است.

در واقع صادرات با حجم کم نسبت به رقبای خارجی، هزینه‌های جانبی سربار بالایی را به شرکت تحمیل می‌کند که عملا قدرت رقابت‌پذیری در بخش قیمت را از ما سلب می‌کند. به طور نمونه ما ۱۵ هزار تن نخ نایلون تولید می‌کنیم، اما کشورهای رقیب مانند ترکیه و چین ۳۰۰ هزار تن از این نخ تولید و به بازارهای صادراتی عرضه می‌کنند.

وی در ادامه به اهمیت تحقیق و توسعه در شرکت‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: تحقیق و توسعه شرط لازم پیشرفت است، اما کافی نیست. بیشتر دانشجو‌ها و حتی استادان دانشگاه اطلاعاتی تخصصی و اجرایی از ماهیت صنایع مرتبط با تحصیلاتشان ندارند و صرفا آکادمیک هستند. به نظر من انتخاب مدیر کار‌بلد مهم‌تر از این موضوع است. در واقع برای هر شرایطی باید مدیر متناسب با آن انتخاب شود. به طور نمونه برخی مدیران، مدیر بحران هستند، برخی مدیریت ریسک را به خوبی انجام می‌دهند و برخی دیگر بازرگانی خارجی و تبادلات اجتماعی را به خوبی می‌شناسند. بنابراین اینکه در چه زمانی از چه مدیری استفاده شود، بسیار حائز اهمیت است. ما از دولت جدید هم این انتظار را داشتیم که در بخش‌های مختلف این موضوع را مورد توجه قرار دهد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

مدیر عامل شرکت «توسعه صنایع لاستیک صبا»  ادامه می‌دهد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر همواره بر ضرورت توجه به بخش تولید تاکید می‌کنند، اما متاسفانه مسوولان آن طور که شایسته است،  در راستای تحقق این شعار حرکت نمی‌کنند. از جمله می‌توان به قطع تسهیلات و وام‌ها به بخش تولید اشاره کرد که این امر باعث ایجاد چالش‌های جدی در صنعت شده است و با وجود اینکه حمایت از تولید یک تکلیف شرعی و قانونی است، اما متاسفانه حمایتی را شاهد نیستیم. در رابطه با تولید «پارچه ایربگ» به‌رغم تولید با کیفیت توسط ما، از کشورهای دیگر وارد می‌شود و ما برای جلوگیری از این اتفاق، خواستار تعریف کد تعرفه ۷رقمی ‌برای جلوگیری از واردات آن شدیم، اما متاسفانه انجام این کار متولی نداشته و بیش از هشت ماه است که معطل انجام این کار هستیم. بنابراین تا امروز پیگیری‌های ما هیچ نتیجه‌ای نداشته است. شرکت برای پروژه ایربگ، ۳۰۰ میلیارد هزینه کرده اما همچنان واردات این پارچه، انجام می‌شود.

در واقع به‌رغم نیاز داخلی از ما خرید نمی‌کنند و برخی شرکت‌ها حاضرند از شرکت چینی با سخت‌ترین شرایط خرید کنند؛ به این معنا که پولشان را بلافاصله واریز کنند و شش ماه دیگر جنس را تحویل بگیرند در حالی که ما حتی حاضریم جنس‌مان را با کیفیت بالاتر همان زمانی که می‌خواهند تحویل بدهیم و پول‌مان را سه ماه بعد دریافت کنیم و از طرفی تمامی‌ خدمات پس از فروش را  بر خلاف چینی‌ها ارائه می‌کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید