گزارش اقتصادنیوز از بازار سهام شنبه 23 بهمن 1400

شاخص بورس درجا زد/ پول ها از کدام سهم ها خارج شدند؟

کدخبر: ۴۷۵۸۷۶
اقتصادنیوز: معاملات امروز 23 بهمن 1400 بازار سهام در یک کش و قوس بدون تغییر نسبت به چهارشنبه هفته گذشته به کار خود پایان داد.
شاخص بورس درجا زد/ پول ها از کدام سهم ها خارج شدند؟

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام در روز نخست اگرچه با قرمزرنگ شدن شاخص کل بورس همراه شد اما در مجموع تغییری در شاخص ها نسبت به چهارشنبه هفته گذشته رُخ نداد.  شاخص کل بورس با کاهش 39 واحدی (صفر درصدی) در نقطه 1.284 میلیون واحد بدون تغییر ایستاد.

شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 51 واحدی (0.02 درصد) در نقطه 326.3 هزار واحد ایستاد. فارس، فملی، ومعادن و حکشتی جزو نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را در کاهش بیشتر شاخص کل بورس داشتند.

شراز، غصینو، بپاس، وهور، تجلی و فزر نیز جزو نمادهایی بودند که مانع از کاهش بیشتر شاخص کل فرابورس شدند. در پایان معاملات امروز شاخص کل فرابورس با افت 12.9 واحدی در نقطه 17.5 هزار واحد ایستاد.

پول ها از کدام سهم ها در بورس و فرابورس خارج شد

ارزش کل معاملات بازار سهام 7.5 هزار میلیارد تومان برآورد شد و سهم ارزش معاملات خُرد سهام از آن 3.3 هزار میلیارد تومان بود.

تراز پول حقیقی ها هم امروز منفی بود؛ بدین ترتیب حقیقی ها 299.5 میلیارد تومان از بازار سهام و 53.9 میلیارد تومان از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج کردند. بیشترین خروجی پول حقیقی ها هم از نمادهای وبملت با 32.2 میلیارد تومان، ومعادن با 25.5 میلیارد تومان، فملی با 22.6 میلیارد تومان،سمگا با 15.8 میلیارد تومان و وتجارت با 14.3 میلیارد تومان بود. بیشترین ورود پول حقیقی ها هم در نماد تجلی با 21.7 میلیارد تومان، آریان با 11.4 میلیارد تومان، شفا با 8.2 میلیارد تومان و سپید با 7.6 میلیارد تومان بود.

حقوقی ها در نمادهای فملی، فولاد، کرازی، شبندر و شپنا بیشترین موقعیت خرید و در نمادهای خپارس و خگستر نیز بیشترین موقعیت فروش را ایجاد کردند.

خریداران بورس بیشتر معامله کردند یا فروشندگان؟

تراز سرانه معامله حقیقی ها برخلاف تراز پول حقیقی ها به نفع خریداران بود؛ سرانه خرید حقیقی ها 14.6 میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی 13 میلیون تومان بود.

ارزش صف های خرید نیز از 958.2 میلیارد تومان به 347.5 میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش صف های فروش از 222.9 میلیارد تومان به 278.2 میلیارد تومان رسید. تعداد نمادهای دارای صف های فروش (124 نماد) نسبت به تعداد نمادهای دارای صف خرید (83 نماد) برتری نسبی داشت. روند معاملات نشان میدهد که در پایان معاملات، فروشندگان نسبت به خریداران برتری محسوس داشتند.

بیشترین نسبت حجم به شناوری هم برای نماد تکنار با 12.5 درصد بود. البته معاملات امروز مجتمع معادن مس تکنار که در بازار پایه زرد فرابورس حضور دارد در شرایط متعادلی دنبال شد.

کدام سهم ها در بورس و فرابورس سودده بودند؟

در بورس بیشترین بازدهی را نماد سپید با 5.78 درصد به ثبت رساند. بیشترین کاهش قیمت را هم ددام با 4.95 درصد به ثبت رساند. بیشترین حجم معاملات برای نمادهای خودرویی (خپارس، خودرو و خساپا) و دو نماد وسکرد و وسکرشا به ثبت رسید. بیشترین کاهش ارزش بازار هم در معاملات امروز بورس برای نمادهای فولاد، وبملت، نوری، خودرو و تاپیکو بود. خودرویی ها، فلزات اساسی، بانک ها، کانه‌های فلزی و فرآورده نفتی نیز جزو گروه هایی بودند که برترین گروه ها در معاملات امروز بورس از لحاظ ارزش معاملات بودند.

در فرابورس هم بیشترین بازدهی را نماد شراز با 4.99 درصد به ثبت رساند. فروی نیز با بیشترین کاهش قیمت  4.55 درصد روبه رو شد. بیشترین حجم معاملات هم برای نمادهای تجلی و کرمان بود. بیشترین کاهش بازار در فرابورس هم برای نمادهای غصینو، زاگرس، اتکای، آریا و توسن بود.

  • 1
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید