بررسی معاملات این هفته بازار سهام

پیش بینی بازار سهام هفته/ فرود شاخص کل بر سطح 2 میلیون واحدی! + نمودار

کدخبر: ۶۰۶۰۸۶
اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات این هفته با کاهش متوسط ارزش معاملات خرد و کاهش شدت خروج جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل و شاخص هم وزن با ریزش همراه بود.
پیش بینی بازار سهام هفته/ فرود شاخص کل بر سطح 2 میلیون واحدی! + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد خروج پول حقیقی از سهام که به سومین روز پیاپی خود رسیده بود مواجه شد. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته سوم مهرماه تراز 5 همتی را تجربه کرده بود و در انتهای هفته قبل به سطح 4 همتی بازگشت؛ در روز ابتدایی این هفته در سطح 3 هزار و 195 میلیارد تومانی قرار گرفت. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 3.4 درصد ریزش به نسبت هفته قبل تا سطح 3 هزار و 530 میلیارد تومانی کوتاه آمد که کمتر از سطح 8 هفته قبل از آن بوده است. برآیند جریان پول حقیقی در هفته دوم مهر ماه منفی 768 میلیارد تومان بود و در هفته سوم مهر تا منفی 2 هزار و 292 میلیارد تومان افزایش داشت. این معیار در آخرین هفته مهرماه به منفی هزار و 900 میلیارد تومان رسید و اولین هفته آبان ماه را با خروج هزار و 264 میلیارد تومانی پشت سرگذاشت. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل دو میلیون و 23 هزار و 546 واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح 2 میلیون و 2 هزار و 73 واحدی ریزش داشت و بازدهی منفی 1.06 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران در این هفته کمتر از شاخص کل ریزش تراز داشت و از تراز 682 هزار و 26 واحدی تا تراز 676 هزار و 727 واحدی کوتاه آمد و 78 صدم درصد افت تراز کرد.

معاملات سهامی بازار سرمایه پس از فراز نشیب بهار امسال، در اسارت رکود بوده است. ارزش معاملات خرد روزانه بورس تهران در روز‌هایی که سیگنال‌های حمایتی تابستان پشت شاخص‌های سهامی را می‌گرفتند؛ حداکثر به سطح 7 همتی می‌رسد و در شرایط ضعف تقاضای سهام تا سطح 3 همتی ریزش دارد. حال با فرا رسیدن فصل سوم سال، حتی سیگنال‌های حمایتی نتوانستند سطح ارزش معاملات را از 3 همت فراتر برند. ارزش معاملات خرد 3 همتی در تراز 2 میلیون واحدی شاخص کل، نشان از رکود بحرانی معاملات سهامی دارد. دلیل عدم توانایی بازار سهام در مقابله با رکود معاملاتی را می‌توان ضعف چشم‌انداز‌های بازار سهام در کنار قیمت بالای سهم‌ها دانست. در این روزها با وجود انتشار صورت های مالی نیم ساله شرکت ها، بازار سهام اثر مثبت متناسبی را نپذیرفته است.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز دومین هفته آبان ماه

بورس تهران هفته اول آبان ماه را با سطح حمایتی 2 میلیون  واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 675 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز شنبه ششم آبان ماه، شاخص‌های سهامی رشد اواسط هفته چهارم مهر را تکرار کنند؛ احتمال افزایش ارزش معاملات تا سطح 5 همتی وجود دارد و می توان به شکسته شدن سطح مقاومتی شاخص کل امید داشت و درصورتی که شاخص ها با افت تراز مواجه شوند؛ هفته دوم آبان ماه از بازپسگیری تراز 2 میلیون 100 هزار واحدی شاخص کل دور می‌شود و احتمال از دست رفتن سطح حمایتی 2 میلیون واحدی نیز به شدت افزایش می‌یابد.

انتشار صورت های مالی شش ماهه شرکت ها، انتشار گزارش های عملکرد مهرماه شرکت ها، رشد شدید قیمت نفت، رشد قیمت طلا جهانی، رشد قیمت طلا و ارز در بازار آزاد، کمک 1000 میلیارد تومانی صندوق توسعه به بورس تهران و تحرکات جریان پول حقیقی در میان صنایع از سیگنال‌های ترند این روز‌های بازار سهام به شمار می‌روند. با این تفاسیر، همچنان اصلی‌ترین سیگنال برای تشخیص آغاز روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی جهش ارزش معاملات خرد است. در این شرایط پیش بینی می‌شود هفته آتی، سطح ارزش معاملات خرد در مدار 3 تا 5 همتی قرار گیرد و با جابه‌جایی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در میان معامله‌گران با تغییرات پیش آمده در چشم‌انداز صنایع، بورس تهران با افزایش تراز کند و اندک شاخص‌های سهامی مواجه باشد.

IMG_20231026_020825_692

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید