سند موقت راهنمای امنیت ملی بایدن منتشر شد:

آن چه که از راهبرد امنیت ملی بایدن می توان فهمید

کدخبر: ۴۰۰۹۴۹
رقابت راهبردی با چین، توجه بیشتر به فناوری، توجه عاجل به محیط زیست و بیماری های همه گیر، راهبرد دودولتی برای حل مساله فلسطین، و تلاش برای اجتناب از جنگ های بی پایان و میدان دادن بیشتر به مردم در دفاع از دموکراسی از مهم ترین محورهای مورد تاکید امریکا در دوره بایدن خواهد بود.
آن چه که از راهبرد امنیت ملی بایدن می توان فهمید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، دولت های امریکا پس از روی کار آمدن، تیمی از نخبگان را گرد هم می آورند و آن ها مدتی وقت صرف می کنند برای این که یک سند راهبرد استراتژی ملی برای امریکا بنویسند تا راهنمایی باشد برای هدایت سیاست خارجی امریکا در جهان. اما در اقدامی غیرمعمول، کمتر از دو ماه پس از روی کار آمدن بایدن، تیم او یک سند راهنمای استراتژی ملی موقتی (interim) منتشر کرده است. این سند مواردی هم چون رقابت راهبردی با چین، رویکرد جدید به تجارت، گسترش فناوری، توجه عاجل به محیط زیست و بیماری های همه گیر، و تلاش برای اجتناب از جنگ های بی پایان را به عنوان مهم ترین اولویت های امریکا تعیین نمود. حال و هوای این سند نسبت به سند منتشر شده در سال 2015 بیشتر با بدبینی توام است. در ادامه بخش هایی از آن را که برگرفته از شورای روابط خارجی اتحادیه اروپاست (لینک) مورد بررسی قرار می دهیم.

جو بایدن

این سند همانند سند 2015 و برخلاف سند 2017 بر چندجانبه گرایی و همراهی با متحدان تاکید دارد. دلیل آن هم این است که جهان با مشکلاتی روبرو است که هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند آن را حل کند و هیچ مشکلی هم بدون میدان داری امریکا قابل حل نیست. با این حال سند اشاره می کند که وارد کردن کشورهای دردسرساز در نظم بین الملل به امید تغییر رفتار آن ها توهمی بیش نبود.

کنترل تسلیحات در سند سال 2017 یک اولویت نبود در حالی که در سند 2021 یک اولویت است. حتی تلاش بر این است که از نقش سلاح های هسته ای در تامین امنیت ملی امریکا کاسته شود. این رویکرد همراه خواهد بود با یک گفتگوی راهبردی با روسیه و چین برای توسعه فناوری تا از آن یک ثبات راهبردی حاصل شود. در ادامه گفته شد که مجموع نیروها در عراق و افغانستان باید به کمتر از 15000 نفر برسد.

نکته کلیدی در خصوص خاورمیانه این است که امریکا تنش ها را کاهش داده و شرایطی را فراهم می کند تا مردم به خواسته هایشان برسند. در خصوص مساله فلسطین در حالی که سند 2017 می گوید که امریکا از هر توافقی بین اسراییل و فلسطین حمایت می کند، این سند تاکید دارد که امریکا از راه حل دو دولتی حمایت می کند. در این سند دفاع از دموکراسی بیش از سند 2017 مورد توجه قرار گرفته است. حتی صحبت از یک اجلاس سران برای دموکراسی مطرح کرده که البته به جزییات آن اشاره ای نشده است.

سند دفاع ملی سال 2018 اشاره می کند که به جای تروریسم، دغدغه اصلی امریکا در حال حاضر رقابت های استراتژیک قدرت های بزرگ است و در واقع به جای القاعده، حالا چین دشمن اصلی امریکاست. در این سند روسیه تنها یک اخلال گر است در حالی که چین یک چالش پایدار است. در عین حال تاکید می شود که این موضوع نباید باعث شود تا در جاهایی که در حوزه منافع ملی است همکاری صورت بگیرد. در حالی که سند سال 2017 راهبرد چین واحد را اتخاذ کرد، در این سند تایوان را یک شریک امنیتی قلمداد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید