مهمترین اخبار کرونایی امروز

شهرهایی که سیاه شدند

کدخبر: ۴۰۵۸۸۳
امروز نقشه شهرهای ایران به سمت سیاه شدن رفت، کرونا به شدت پیش می تازد و رئیس جمهور شخصا وارد میدان تامین واکسن مورد نیاز شهروندان شده است.
شهرهایی که سیاه شدند

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛   امروز شهرهای زیادی در کشور از رنگ قرمز کرونایی به سمت سیاه شدن رفتند . فاجعه در حال وقوع است. جانهای بسیاری از دست رفتند و فرصتهای بسیاری برای زندگی تباه شد. وزارت بهداشت امروز اعلام کرد ۳۲۱ نفر از هموطنان بر اثر این بیماری جان باختند تا فاجعه موج چهارم همه گیری کرونا هر لحظه سیاه تر شود.

 آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا را اعلام کرد. ​ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۳۶۵ هزار و ۱۶۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۰۲ هزار و ۷۱۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۶۷ هزار و ۸۷۱ دُز رسید.

 از دیروز تا امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۷۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۶۸ هزار و ۸۷۲ نفر رسید.

 متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۵ هزار و ۶۸۰ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۷۴۹ هزار و  ۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

 چهار هزار و ۶۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۱۴ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۶۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

شهرهایی که سیاه شدند/ پیگیری شخص رئیس جمهور برای واردات واکسن

 در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

مشکل اینجاست که چشم انداز کوتاه مدتی برای کاستن از تلفات انسانی وجود ندارد زیرا وزیر بهداشت گفته است: هفته آینده وضع خیلی بدتر از این هفته خواهد شد کما اینکه وضع این هفته از هفته قبل بدتر است و ما روزهای به شدت سختی داریم.

وضعیت کنونی استانهای مختلف از جمله تهران ، اصفهان و قزوین و هم نشان دهنده این است که بیماران زیادی به زودی نیاز به خدمات درمانی برای گذر از طوفان سهمگین کرونا پیدا می کنند.

نکته تاسف بار این است که تنها ویروس کرونا نیست که آدم می کشد. بلکه حواشی داستان کرونا از تعطیلی کسب و کارها و ناامیدی و افسردگی گرفته تا پناه بردن به الکل برای رهایی از کرونا به مراتب خطرناکتر از خود ویروس است. در این رابطه پزشکان هشدار داده اند از ترس کرونا به الکل پناه نبرید چون بسیاری از الکلهایی که به دست شهروندان می رسد قابل نوشیدن نیست و مسموم کننده و مرگبار است. رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با تاکید بر اینکه مصرف خوراکی الکل هیچ تاثیری در بهبود و پیشگیری از کرونا ندارد، گفت: مصرف خوراکی الکل صنعتی، عوارض خطرناکی به دنبال دارد.

شاهین شادنیا، با اشاره به اینکه با شروع پیک چهارم کرونا در هفته‌های اخیر شاهد افزایش موارد مسمومیت با الکل متانول یا سمی بوده ایم، اظهار کرد: این فرض غلط و اشتباهی است که با مصرف الکل و یا مشروبات الکلی می‌توان کرونا را پیشگیری یا درمان کنیم.

وی از شیوع موارد مسمومیت توسط الکل‌های صنعتی با هدف پیشگیری از کرونا در کشور خبر داد و افزود: مصرف خوراکی الکل به هیچ عنوان هیچ نقشی در درمان و یا پیشگیری از کرونا ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه الکل صرفاً به عنوان ضدعفونی کننده سطوح کاربرد دارد، گفت: با استناد به آخرین تحقیقات روز جهانی، حتی بحث انتقال کرونا از سطوح هم بسیار ناچیز و یا در مواردی منتفی است.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با اشاره به اینکه به طور کلی کاربرد الکل در پیشگیری از کرونا محدودتر شده است، ادامه داد: الکل مخصوص سطوح صرفاً در مواردی که به آب و صابون دسترسی ندارید برای ضدعفونی کردن دست‌ها کاربرد دارد.

وی، اطلاع رسانی غلط از سوی برخی سودجویان مبنی بر اثر بخش بودن الکل برای پیشگیری و یا درمان کووید ۱۹ را مورد انتقاد قرار داد و توصیه کرد: با توجه به اینکه کاربرد الکل خصوصاً در مصرف خانگی برای پیشگیری از کرونا منتفی شده، بهتر است خانواده‌ها از تهیه این فرآورده‌های سمی اجتناب و دور از دسترس اطفال قرار دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که الکل‌های صنعتی پس از ورود به بدن متابولیزه می‌شوند عنوان کرد: ترکیباتی که بعد از ورود الکل به بدن ایجاد می‌شود بسیار سمی و خطرناک است به شکلی که این ترکیبات از جداره سلول‌ها عبور و خصوصاً بر سلول‌های عصبی و بینایی اثر می‌گذارند. مصرف خوراکی الکل‌های صنعتی می‌تواند موجب کوری دائمی شود.

نکته مهم دیگر این است که پزشکان می گویند هر نوع علایم ناخوشی را باید به عنوان ابتلا به کرونا در نظر گرفت. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این باره گفته است: امروز مسئله ما بیماریابی نیست بلکه درمان اهمیت بیشتری دارد، امروز کوچکترین علائم گوارشی، تنفسی، عطسه، گلو درد، سرفه و حساسیت فصلی در درجه اول کرونا است و فرد با دیدن این علائم باید یک هفته قرنطینه خانگی شود و در صورت تشدید علائم به بیمارستان مراجعه کند.

واکسیناسیون عمومی به کجا رسید؟

از جمله اخبار پربازدید کرونایی، خبرهای مربوط به پیگیری واکسیناسیون عمومی است. در این رابطه سعید نمکی وزیر بهداشت با حضور در ستاد مقابله با کرونا استان همدان با اشاره به پوشش واکسیناسیون قوی در اردیبهشت، اظهار کرد: هرچند برخی در عرصه واکسیناسیون ایران خباثت می‌کنند و به تشویش اذهان عمومی می‌پردازند اما تا ۲۰ روز دیگر با پوشش بالای واکسیناسیون با واکسن وارداتی و واکسن تولید داخل، روسیاهی برای آنها خواهد ماند.

به جز حرفهای وزیر بهداشت که عملکرد و سخنانش این روزها مورد انتقاد قرار گرفته است، از دولت خبر می رسد که رئیس جمهور شخصا و مستقیما مسئله‌ واکسن را پیگیری می‌کند و هر مشکلی در واردات آن توسط بخش خصوصی، از طریق دفتر رییس‌جمهور قابل پیگیری است.

شهرهایی که سیاه شدند/ پیگیری شخص رئیس جمهور برای واردات واکسن

علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس‌جمهور، با اشاره به اظهارات امروز رئیس جمهور درباره واکسن کرونا و موج چهارم این بیماری، در توئیتی نوشت: «تا پیش از عرضه‌ واکسن داخلی و تا زمانی که همت و تکاپوی ستایش‌برانگیز نهادهای داخلی به کسب مجوز و تولید انبوه نرسیده، تأمین  واکسن خارجی، مرحله‌ای حیاتی در محافظت از سلامت عمومی است. تأمین واکسن و عرضه‌ توأم با  شفافیت آن به جامعه طبق سند ملی واکسیناسیون، دغدغه‌ی اساسی رییس‌جمهور است. روحانی شخصا و مستقیما مسئله‌ی واکسن را پیگیری می‌کند و هر مشکلی در واردات آن توسط بخش خصوصی، از طریق دفتر رییس‌جمهور قابل پیگیری است.»

حتی خود رییس جمهور هم در سخنانی امروز گفت: با همه تلاش‌های انجام شده قاعدتا تا پیش از تابستان واکسن ایرانی به دست ما نخواهد رسید و لذا تامین واکسن با مساعدت بخش خصوصی در دستور کار دولت و در اولویت نخست قرار گرفته است.

 حسن روحانی در نشست کمیته‌های تخصصی مقابله با کرونا با اشاره به گزارش وزارت بهداشت و درمان درخصوص تامین واکسن از برخی کشورها و همچنین ورود اولین محموله واکسن خریداری شده از سبد کواکس (۷۰۰ هزار دز) به کشور، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌ها از مهمترین و اساسی‌ترین راه‌ها برای کنترل کرونا است، اگر چه تحریم‌ها مانع بزرگی در مسیر تامین واکسن مورد نیاز کشور بوده و موجب تاخیر در تهیه آن شده، اما تهیه واکسن همواره مورد اهتمام بوده است.

روحانی ضمن صدور دستور تمدید محدودیت‌های شهرهای قرمز و نارنجی تا پایان هفته آینده افزود: امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده واکسن مورد نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه شود. با توجه به گزارش‌هایی که وزارت خارجه در مورد تهیه واکسن در روزهای اخیر ارائه کرده به زودی شاهد ورود محموله‌های بعدی واکسن خواهیم بود.

رئیس جمهور درباره پیک چهارم کرونا گفت: هنوز به اوج پیک چهارم کرونا نرسیدیم. دلیل اصلی این پیک، ورود ویروس جهش یافته انگلیسی از عراق به کشورمان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید