اختلافی بین ارتش و سپاه در دوران جنگ وجود داشت؟

کدخبر: ۴۱۳۵۰۹
امیر محمودی گفت: در دوران دفاع مقدس اگر اختلافی بین ارتش و سپاه وجود داشت، قطعاً در جنگ شکست می­‌خوردیم؛ در آن دوران بر خلاف موضوعاتی که عنوان می‌شود، وحدت و انسجام بسیار عمیقی بین ارتش و سپاه بود و خون شهدای سپاه و شهدای ارتش در یکدیگر ممزوج و یک پیوند و وحدت خونی بسته شده که گسستنی نیست و روز به روز تقویت شده است.
اختلافی بین ارتش و سپاه در دوران جنگ وجود داشت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران(آجا) که پیش از این مسئولیت‌های مهمی همچون فرمانده تیپ دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع)، معاونت آموزش نیروی زمینی ارتش(نزاجا) و فرماندهی کل دژبان ارتش را در کارنامه دارد، در گفتگویی به بیان نکاتی پیرامون نقش ارتش در انقلاب اسلامی، تلاش دمشن در ایجاد اختلاف بین ارتش و سپاه و ... پرداخته است. در ادامه بخشی از این گفتگو را بخوانید.

 پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، در برخی این اعتقاد وجود داشت که ارتش همواره حامی رژیم شاهنشاهی خواهد ماند؛ به نظر شما چه شد که ارتش به شاه پشت کرده و بر خلاف میل و باورهای او عمل کرد؟

 در زمان طاغوت مستشاران بیگانه زمام ارتش را در دست داشتند و آمریکایی­‌ها نیز در ارتش نفوذ کرده بودند و چه تحقیر و تحمیلی که نداشتند. نظامی ایرانی تحت اراده دون پایگان ارتش بیگانه قرار داشت، نظامی آمریکایی فرمان می­‌راند، تحکم و تحقیر می­‌کردند، اهانت و ذلت نتیجه حضور آنها بود و این شرایط برای ایرانی غیور سخت و دشوار بود.

طاغوت از ارتش به عنوان یک منبع قدرتمند ملی استفاده­‌ی اختصاصی می‌نمود. میدان رشد، خلاقیت و پیشرفت نبود و وابستگی‌ها هر روز افزایش می‌یافت؛ هر موجود زنده­ای تمایل به رشد و حرکت و شکوفایی دارد؛ طاغوت مانع بود، به همین دلیل ارتش تحمل نکرد و موانع را شکست و خود را در صفوف مقدم ملت قرار داد. آمریکا و طاغوت، ارتش را متعلق به خود می‌­دانستند در حالی­‌که ارتش متعلق به ایران و ملت ایران بود.

اختلافی بین ارتش و سپاه در دوران جنگ وجود داشت؟

 بسیاری اقدام نیروی هوایی در ۱۹ بهمن را مهم‌ترین ضربه بر پیکر حکومت رژیم پهلوی می‌دانند، نظر شما در این‌باره چیست؟ چرا اقدام همافران نیروی هوایی و بیعت‌ آنها با امام (ره) به این میزان اهمیت داشت؟

یکی از گام­‌های بلندی که در جریان انقلاب موجب ریشه‌­کن ساختن حکومت پهلوی شد حرکت متهورانه نظامیان و همافران نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۵۷ بود؛ یک هفته از ورود امام (ره) به ایران گذشته بود و هنوز رژیم شاهنشاهی پابرجا و بختیار مدعی مقاومت در برابر انقلاب بود. شایعه کودتای ارتش روز به روز فراگیرتر می‌شد در این شرایط نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی به این نتیجه رسیدند که باید دست به کار بزرگی زده و وظیفه دینی و ملی خود را انجام دهند؛ لذا با یک حرکت متهورانه به سیل خروشان مردم پیوستند و در ۱۹ بهمن ۵۷ با حضور در اقامت­‌گاه رهبر انقلاب اسلامی در مدرسه علوی سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگ‌های زرین تاریخ انقلاب اسلامی نوشتند و اهمیت آن زمانی به وقوع پیوست که نظامیان پس از ادای احترام به رهبر انقلاب و انتشار عکس تاریخی این دیدار در روزنامه کیهان، همه امیدهای استکبار برای آنکه ارتش از طاغوت حمایت کند، نقش بر آب شد.

تلاش برای ایجاد اختلاف میان نیروهای انقلاب به ویژه ارتش و سپاه از جمله راهبردهایی است که بعد از انقلاب توسط دشمنان دنبال می‌شود؛ جنابعالی به‌عنوان یک ارتشی با سابقه مهمترین راهبرد دشمن را چه می‌دانید؟

تحقق تعامل و همکاری بین نیروهای مسلح با اهتمام به استفاده صحیح از ظرفیت­‌های معنوی، نظام فرماندهی و باورهای عمیق دینی تحت امر ولی فقیه ممکن شده است. راهبرد دشمن ظرفیت­‌هایی را هدف قرار داده که عامل شکل­‌گیری این وحدت و تعامل است. از جمله راهبردهای دشمن از بین بردن وحدت روحیه و هدف در نیروهای مسلح، هدف قرار دادن معنویت، عزم راسخ و معرفت دینی، ضربه زدن به پیشرفت آمادگی­‌های رزم مشترک و مانند آن است.

در دوران دفاع مقدس اگر اختلافی بین ارتش و سپاه وجود داشت، قطعاً در جنگ شکست می­‌خوردیم؛ در آن دوران بر خلاف موضوعاتی که عنوان می‌شود، وحدت و انسجام بسیار عمیقی بین ارتش و سپاه بود و خون شهدای سپاه و شهدای ارتش در یکدیگر ممزوج و یک پیوند و وحدت خونی بسته شده که گسستنی نیست و روز به روز تقویت شده است. سازمان منافقین که امکان کار نظامی و سخت علیه جمهوری اسلامی ایران ندارد و امروز زیر چتر نظام سلطه است، به این موضوع دامن می­‌زند که سوژه‌ای به نام اختلاف بین ارتش و سپاه ایجاد کند. امروز ارتش ما مقتدر، مکتبی و انقلابی با تفکر بسیجی و با همان ویژگی­‌هایی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد در کنار یکدیگر مقابل نظام سلطه صف‌آرایی کرده‌اند؛ لذا این دو نیروی مقتدر یک دژ مستحکم و غیر قابل عبور و نفوذ هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید