شلیک به رویای نتانیاهو/ «بی‌بی» باید برود!

کدخبر: ۴۱۴۴۶۹
پس از پایان نبرد غزه، هزاران نفر در سرزمین‌های اشغالی علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.
شلیک به رویای نتانیاهو/ «بی‌بی» باید برود!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه جام جم، نتانیاهو به نماد شکست تمام عیار رژیم صهیونیستی در نبرد غزه تبدیل شده‌است. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس که سعی داشت از کشتار کودکان و زنان غزه و استمرار نبرد علیه حماس و جهاد اسلامی به‌عنوان بهانه‌ای جهت تشکیل دولت اضطراری و بقای خود در قدرت استفاده کند، پس از مواجهه با هزاران موشک حماس در آسمان‌های تل‌آویو و حیفا راهی جز تن دادن به آتش‌بس ندید.

گرچه پس از برقراری آتش‌بس، نتانیاهو مدعی دستیابی به اهداف تعیین شده در نبرد با حماس شد، اما اکثریت قریب به اتفاق سیاستمداران و تحلیلگران در سرزمین‌های اشغالی این ادعا را رد کردند.

اکنون، پس از پایان نبرد ۱۲ روزه و ناکامی رژیم صهیونیستی در مواجهه با مقاومت فلسطین، بیش از هر زمان دیگری فریاد برکناری نتانیاهو در خیابان‌های تل‌آویو و دیگر نقاط در سرزمین‌های اشغالی شنیده می‌شود. به عبارت بهتر، نبرد غزه نه‌تن‌ها به نقطه قوت نتانیاهو تبدیل نشد، بلکه به عاملی تسریع‌کننده در پروسه برکناری وی از قدرت مبدل گردید. این بدترین سناریویی بود که نتانیاهو و همراهانش تصور می‌کردند.

دیروز (یکشنبه) هزاران صهیونیست با راه‌اندازی تظاهراتی در خیابان بالفور در نزدیکی محل سکونت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، استعفای او را خواستار شدند. به نوشته روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت، تظاهرکنندگان اسرائیلی نتانیاهو را متهم کردند که امنیت را برای اسرائیلی‌ها فراهم نمی‌کند و همچنین به‌دلایل شخصی اسرائیل را به عملیات در نوار غزه سوق داد. نتانیاهو چهارم می‌جاری در تشکیل کابینه‌ای که رأی اعتماد کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را به‌دست آورد، شکست خورد و در پی آن روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی لاپید را مامور کرد ظرف ۲۸ روز کابینه‌ای تشکیل‌دهد.

چرا نتانیاهو دست به کشتار در غزه زد؟

تظاهرکنندگان علت عملیات علیه نوار غزه را تمایل نتانیاهو به کارشکنی در تشکیل کابینه‌ای ائتلافی با مشارکت یائیر لاپید، رهبر حزب یش عتید (آینده‌ای وجود دارد) و نفتالی بنت، رهبر حزب راست‌گرای یمینا دانستند.

 

در صورتی که لاپید موفق به تشکیل کابینه نشود، ریولین باید دوباره کنست را مامور می‌کند تا از میان اعضای خود شخصی را انتخاب کند که بتواند کابینه‌ای برخوردار از رای اعتماد اعضا تشکیل دهد یا این‌که برای برگزاری انتخاباتی جدید (پنحمین انتخابات) آماده شود که به گفته برخی ناظران این گزینه احتمال بیشتری‌دارد.

رژیم صهیونیستی از آوریل ۲۰۱۹ به‌دلیل شکست ماموران تشکیل کابینه در کسب رای اعتماد ۶۱ تن از نمایندگان کنست، چهار انتخابات برگزار کرده‌است.

نتانیاهو دیگر فرصتی ندارد

پس از آن‌که ریولین رئیس رژیم صهیونیستی یائیر لاپید را به‌عنوان مسؤول تشکیل کابینه معرفی کرد، شاهد برقراری وضعیت اضطراری در سرزمین‌های اشغالی (به دلیل آغاز نبرد ۱۲ روزه) بودیم.

با این حال همچنان بنیامین نتانیاهو، مسؤول دولت انتقالی خواهد بود و کشور را اداره خواهد کرد. این در حالی است که نتانیاهو از ماه می‌سال ۲۰۲۰ درگیر پرونده‌های فسادی است که در نظام قضایی اسرائیل برای او باز شده‌است. البته یائیر لاپید، رقیب نتانیاهو نیز کماکان مسیر سختی را برای تشکیل کابینه در پیش خواهد داشت. بسیاری از ناظران سیاسی بر این باورند لاپید هم نمی‌تواند حمایت لازم برای تشکیل دولت را در کنست به دست بیاورد.

«بی‌بی» باید برود!

ریولین روز چهارشنبه در یک سخنرانی زنده تلویزیونی با اعلام این‌که بر این باور است لاپید بیشترین شانس را برای تشکیل ائتلاف دارد، افزود: «من با لاپید صحبت کردم و به او گفتم که ماموریتی ۲۸ روزه به او اعطا می‌کنم تا بتواند یک دولت با حمایت دست‌کم ۵۶ نفر از ۱۲۰‌عضو پارلمان را تشکیل دهد.»

یائیر لاپید، مأمور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی اخیرا نتانیاهو را بابت شکست در برابر حماس، به باد انتقاد گرفته است. لاپید در پیامی توییتری نوشته است: شهرک‌نشینان، در معرض موشکباران شدید قرار گرفتند و در مقابل، دستاورد یا تغییری عایدشان نشد.

ناکامی‌های نتانیاهو به نقطه اوج خود رسیده و زمان رفتن او فرا رسیده‌است. از سوی دیگر، انتقاداتی که از سوی هم‌پیمانان سابق نتانیاهو علیه وی مطرح شده‌است، جایی را برای استمرار بقای وی در قدرت نگذاشته است.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب اسرائیل بیتنا و همچنین ایتامار بن‌غفیر، رئیس گروه تندروی عوتسما یهودیت در سرزمین‌های اشغالی نیز به‌شدت از نتانیاهو انتقاد کرده‌اند. موشک‌های مقاومت نه‌تن‌ها نتانیاهو، بلکه دیگر سیاستمداران و نظامیان صهیونیست را نیز به هراس افکنده است.

اکنون هر فردی در راس معادلات قدرت در تل‌آویو قرار گیرد، قطعا قدرت مواجهه با قدرت موشکی حماس و جهاد اسلامی را نخواهد داشت. از ایهود اولمرت و ایهود باراک گرفته تا بنیامین نتانیاهو، جملگی طی سال‌ها و دهه‌های اخیر مقهور قدرت مقاومت (اعم از حزب‌ا...، حماس و جهاد اسلامی) شده‌اند.

نتانیاهو در بن‌بست سیاسی

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر گفت: چند فرضیه برای این موضوع مطرح است. اول آن‌که یک سناریوی از پیش طراحی شده توسط نتانیاهو بوده و بعد کنترل اوضاع از دستش خارج شد، چون فکر نمی‌کرد پاسخ مقاومت این‌چنین باشد.

این فرد در یک بن‌بست سیاسی قرار گرفت و نتوانست کابینه را تشکیل دهد و خودش پیشنهاد آتش‌بس داد. وی ادامه داد: سناریوی دوم همان برخورد خشن آن‌ها با مردم فلسطین است که مقاومت احساس کرد وضعیت ناامن‌تر شده است. این سناریو باعث شد جبهه مقاومت وارد عمل شود و از منافع خود دفاع کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه تلویزیونی کنکاش در شبکه جام‌جم تاکید کرد: ویژگی این درگیری نسبت به بقیه درگیری‌ها این است که یک رابطه ارگانیک بین مقاومت اسلامی و مقاومت مردمی ایجاد شد و یک منظومه کامل، دست در دست یکدیگر به مبارزه پرداختند.

سیدافقهی در پاسخ به این‌که روند تحولات به کدام سمت می‌رود، خاطرنشان کرد: به اذعان کارشناسان غربی و آگاهان سیاسی منطقه و حتی مسؤولان و مطبوعات رژیم صهیونیستی شرایط جدید به عقب برنمی‌گردد و وضعیت نبرد پس از آخرین جنگ به نفع فلسطین است.

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل بین‌الملل هم در این برنامه گفت: رژیم صهیونیستی بر چهار پایه استوار است و ما در دو سه سال اخیر شاهد فروپاشی این چهار پایه هستیم و مقصر اصلی آن هم خود نتانیاهوست که نشان می‌دهد بر اساس قرار قبلی این اقدام را ساماندهی کرده و مقاومت هم پاسخ داده است.

وی افزود: ما این روز‌ها شاهد مهاجرت معکوس و خروج موجی از یهودی‌ها هستیم. همچنین صهیونیست‌ها به این نقطه رسیده‌اند که حماس تنها نیست و شاید لازم باشد به نقش سردار سلیمانی اشاره کنیم که گروه‌های مقاومت را به‌هم متصل کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: اقتصاد رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی است. به عنوان مثال برای هر راکتی که به سمت گنبد آهنین شلیک می‌شد، اسرائیل ۱۵ موشک به کار می‌گرفت تا آن را خنثی کند. در هر صورت پیروزی بزرگی برای مقاومت حاصل شده و این آغاز فروپاشی رژیم صهیونیستی است.

کنعانی‌مقدم درباره تحولات بعدی پس از آتش‌بس گفت: آتش‌بس برای اولین‌بار بدون شرط از سوی رژیم صهیونیستی اعلام شد، اما فلسطین شرط داشت. این آتش‌بس شکننده است و به نظر من

هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ بدهد و حتی اسرائیل نیرو‌های نظامی پیاده را وارد جنگ کند. من معتقدم در حال حاضر جنگ، جنگ اراده‌هاست.

نعیم جناح، تحلیلگر مسائل سیاسی از موسسه مطالعات خاورمیانه و آفریقا نیز در این برنامه تصریح کرد: در سطح جهانی شاهدیم که زبان دولت‌ها و ملت‌ها برای مساله فلسطین تغییر کرده و توازن قدرت نیز روبه چرخش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید