پروپاگاندا علیه تهران؛ چرا کسی حمله به کشتی های ایرانی را محکوم نمی‌کند؟

کدخبر: ۴۳۰۷۰۲
آمریکا و انگلیس در حالی طی روزهای اخیر حمله به کشتی مرسر استریت را به ایران منسوب کرده و آن را محکوم کرده‌اند که این کشورها طی یک سال اخیر هیچ واکنشی به حمله رژیم صهیونیستی به یازده کشتی‌ ایرانی نداشته‌اند.
پروپاگاندا علیه تهران؛ چرا کسی حمله به کشتی های ایرانی را محکوم نمی‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شرکت اسرائیلی زودیاک در لندن، روز پنج‌شنبه ۷ مرداد ماه اعلام کرد که به نفتکش ام‌تی مرسر استریت این شرکت در نزدیکی سواحل عمان حمله شده است. به دنبال انتشار این خبر و قبل از بررسی و آشکار شدن ابعاد این حمله و مشخص شدن عامل آن انگشت اتهام پروپاگاندای رسانه ای آمریکا انگلیس و رژیم صهیونیستی سمت ایران نشانه رفت.

پس بروز حادثه در نفتکش شرکت زودیاک که متعلق به ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی است، دو تن از خدمه این شناور (یک رومانیائی و یک بریتانیائی) کشته شدند. در همان ساعات اولیه و پیش از آنکه هرگونه تحقیقاتی در مورد این حادثه انجام شود، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ضمن محکوم کردن ایران گفت: ایران فقط مشکل اسرائیل نیست، یک مشکل جهانی است و رفتار آن به آزادی کشتیرانی و تجارت نیز لطمه می‌زند. جهان نباید سکوت کند.

آمریکا و انگلیس هم به دنبال این اظهار نظر مقام صهیونیستی وارد عمل شدند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره حمله به کشتی اسرائیلی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: با بررسی اطلاعاتی که در دست است، مطمئن هستیم  که ایران این حمله را با استفاده از پهپادهای قابل انفجار انجام داده است، یک توانایی مهلک که به طرز رو به افزایشی در منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. این حمله منجر به کشته شدن دو انسان بی گناه شد. ما با شرکایمان در زمینه بررسی اقدامات بعدی مان و مشورت با دولت های داخل منطقه و خارج از آن درباره پاسخی مناسب که در آینده ای نزدیک خواهد بود، همکاری می کنیم. باری دیگر به خانواده قربانیان تسلیت می گوییم.

دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ای گفت: انگلیس این حمله غیرقانونی و بی رحمانه به یک کشتی تجاری در سواحل عمان که به کشته شدن یک شهروند انگلیسی و رومانیایی منجر شد را محکوم می کند. با دوستان و خانواده کسانی که در این سانحه جان باختند، ابراز همدردی می کنیم.

راب در ادامه مدعی شد: ما بر این عقیده ایم که این حمله عمدی، هدفمند و تخطی آشکار از قوانین بین‌المللی بوده است. ارزیابی‌های انگلیس به این نتیجه رسیده است که به احتمال زیاد، ایران بوده است که در تاریخ ۲۹ جولای با استفاده از یک یا چند پهپاد به کشتی تجاری مرسر استریت در آب‌های بین المللی عمان حمله کرده است. ایران باید چنین حملاتی را متوقف کند و کشتی‌ها باید بتوانند آزادانه و مطابق قوانین بین المللی دریانوردی کنند. انگلیس در حال همکاری با شرکای بین المللی اش برای پاسخی هماهنگ به این حمله غیرقابل قبول است.

نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم گفت: هدف قرار دادن کشتی مِرسِر استریت در سواحل عمان از سوی ایران انجام شده است و اسرائیل به آن پاسخ خواهد داد. بنت مدعی شد: کاملا مشخص است که ایران کسی است که به این کشتی حمله کرده است. شواهد اطلاعاتی آن موجود است و ما از جامعه جهانی انتظار داریم تا برای حکومت ایران روشن سازد که اشتباه بزرگی مرتکب شده است. ما می دانیم که چگونه در هر موردی به روش خودمان به ایران پیام بفرستیم.

سخنان تهدید آمیز نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی بیان می شود که ایران پیش از این هر گونه دخالت در این حادثه را تکذیب کرده است.

 این اتهام زنی‌ها علیه ایران در حالی بیان می شود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته خود در مورد اتهامات مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا نسبت به ایران در مورد دست داشتن تهران در حمله به  نفتکش اسراییلی و تلاش این رژیم برای مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل گفت که رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام زدن های واهی بردارد و تاکید کرد که این بار اول نیست که این رژیم اشغالگر چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می کند.

وی با بیان اینکه این رژیم هر جایی که رفته با خود ناامنی، ترور و وحشت برده است، تصریح کرد: مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده آنانی است که پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کرده‌اند. آنها باید بدانند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایشان دوا نمی‌شود و هر کس باد بکارد طوفان درو می‌کند. ایران لحظه ای در دفاع از امنیت خود و منافع مردمش تردید نمی کند.

خطیب زاده با بیان این که انجام این فرافکنی ها از سوی رژیم صهیونیستی چیز جدیدی نیست ادامه داد: هر وقت اتفاق خوبی در منطقه رخ می دهد ما این فرافکنی ها را از سوی مقامات این رژیم مشاهده می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این بیانیه‌های هماهنگ شده بخودی خود حاوی فرازهایی متناقض است، بگونه‌ای که ابتدا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک به جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زند و متعاقبا از "احتمال" آن سخن می‌گوید!

خطیب‌زاده روز گذشته هم با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مدافع و حامی تردد امن و بی‌ضرر کشتی‌ها در خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی است، گفت: ایران بیشترین مرز آبی را در خلیج فارس داشته‌ و همواره آماده همکاری در زمینه تامین امنیت دریانوردی در آن با کشورهای منطقه است و حضور و مداخلات نیروهای فرامنطقه ای در آبهای خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن را مخل ثبات و امنیت منطقه می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: جای تاسف است در حالی که این کشورها نسبت به تعرض و خرابکاری‌های تروریستی در قبال کشتی‌های تجاری ایران در دریای سرخ و آب‌های بین‌المللی سکوت حمایت ‌آمیزی داشته‌اند، در یک سوگیری آشکار سیاسی اتهامات واهی را متوجه جمهوری اسلامی ایران‌ می‌نمایند، در صورتی که چنانچه این کشورها سندی برای اثبات ادعاهای واهی خود دارند می‌بایست ارائه نمایند.

خطیب زاده تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به حفاظت از امنیت و منافع ملی خود لحظه‌ای تردید نداشته و هر گونه ماجراجویی احتمالی را بی درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.

محسن بهاروند سفیر ایران در انگلیس هم که روز دوشنبه به وزارت خارجه انگلیس فراخوانده شده بود به روزنامه فایننشال تایمز گفت: واکنش لندن در این باره و متهم کردن ایران بدون داشتن مدارک و مستنداتی در این زمینه،شتابزده و ناپخته بود. در غرب آسیا تنش‌های زیادی وجود دارد از یمن و افغانستان گرفته تا سوریه و لبنان،چرا انگلیس باید در این منطقه پرتنش، با شتاب و بدون ارائه مدارک و مستندات ایران را متهم کند؟ در منطقه ما بازیگر تجاوزگری مانند رژیم اسرائیل وجود دارد که هر لحظه آماده است اقدامی علیه سایر کشورها انجام دهد.رژیمی که استاد تجاوزگری به دیگران و متهم کشورهای دیگر در این زمینه است.

وی با بیان اینکه مقام‌های رسمی در ایران و از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هر نوع دخالت ایران در این حادثه را تکذیب و هر نوع انتساب این حمله به تهران را محکوم کرده اند خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که ثبات در منطقه از جمله مهم ترین اولویت‌های سیاست خارجی‌اش است.

این دیپلمات کشورمان همچنین با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته یازده کشتی ایران در دریاها و حتی در خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفته است، پرسید: چرا کسی حمله به کشتی‌های ایرانی را محکوم نمی‌کند؟ چرا انگشت اتهام به سمت کسی نشانه نمی‌رود؟ وقتی کشتی ایرانی توسط زیردریایی مورد اصابت قرار می‌گیرد، وقتی رژیم اسرائیل به طرق مختلف مسئولیت حمله به کشتی‌های ایران و خرابکاری در تاسیسات هسته ای کشور ما را که می‌توانست جان هزاران انسان را در معرض خطر قرار دهد را می پذیرد و حتی به آن افتخار می کند، چرا کسی این رژیم را محکوم نمی‌کند؟

سفیر ایران خاطرنشان کرد: کشته شدن تبعه انگلیس یا هر انسان دیگری باعث تاسف است اما اقدام شتابزده مسئولان انگلیسی در متهم کردن ایران را اشتباه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش در منطقه نیست؛چرا که تنش به نفع هیچ‌کس نیست و ایجاد تنش‌های غیرضروری در این منطقه حساس کسی را منتفع نخواهد کرد.

معاون سابق امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش نیست، گفت: اساسا روابط دیپلماتیک یک فرایند پیچیده است که یک اتفاق نمی تواند آن را تحت الشعاع قرار دهد.

 این در حالی است که روز گذشته کاردار انگلیس و سفیر رومانی در تهران در واکنش به طرح اتهامات بی اساس علیه ایران به وزارت امور خارجه احضار شدند.

واکنش دستگاه دیپلماسی به اتهامات بی اساس آمریکا انگلیس و رژیم صهیونیستی نشان داد که ایران اسیر بازی رسانه ای روانی این کشورها نخواهد شد. ایران همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد حامی تردد بی ضرر کشتی‌ها در آب‌های بین المللی است. در عین حال ایران در دفاع از منافع خود لحظه ای تردید نمی‌کند و به هر اقدامی پاسخ متناسب و به موقع خواهد داد. کشورهای غربی بهتر است از نگاه یکسویه به اتفاقات اخیر خودداری کرده و اگر واقعا به دنبال کاهش تنش در منطقه وتامین امنیت کشتیرانی درآب‌های بین المللی هستند بدون هیچ ملاحظه و نگاه جانبدارانه به دنبال حل و فصل مسائل باشند.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید