حذف زبان فارسی از تابلو و اسناد استان کردستان

کدخبر: ۴۳۴۵۴۰
تشکل‌های دانشجویی دانشگاه کردستان و جمعی از دانشجویان کرد در بیانیه ای نسبت به حذف زبان فارسی از برخی تابلوها و اسناد رسمی در دانشگاه کردستان و سطح معابر شهر سنندج ابراز نگرانی کرده اند.
حذف زبان فارسی از تابلو و اسناد استان کردستان

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس،تشکل‌های دانشجویی دانشگاه کردستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های انسجام ملی و پیشرفت همه‌جانبهٔ کشور و استان‌ها، زبان و خط فارسی به عنوان زبان و خط رسمی و مشترک کشور است که منحصر در هیچ قومی نیست و زبان همگان است، بسیاری از شاخص‌ترین اندیشمندان، هنرمندان و ادبای همهٔ اقوام، فاخرترین آثار خود را به این زبان آفریده‌اند و کلید واحد و مشترک گنجینهٔ میراث عظیم و استثنایی ادبی، فرهنگی و معنوی همهٔ مردم کشور است.

در  این بیانیه آمده در دانشگاه کردستان مشاهده شده است که در مواردی زبان فارسی به کلی از برخی تابلوها و اسناد رسمی حذف شده است و در موارد کثیری اصراری عجیب، تقابل‌آمیز و بدون توجیه، بر استعمال زبان‌های گوناگون (قومی خودمان یا حتی به اصطلاح بین‌المللی) در اسناد، تابلوها، مراسمات رسمی و عمومی وجود دارد. در هیچ‌کجای کشور چنین اقدامات بدعت‌آمیز بی‌توجیه و بدون پشتوانهٔ علمی، قانونی و مصلحت‌آمیزی رخ نداده است و در بسیاری از دانشگاه‌های شاخص کشور و جهان حتی از زبان انگلیسی هم که امروزه بین‌المللی قلمداد می‌شود در اسناد و تابلوها و ... استفاده نمی‌شود (که حتی اگر سراسر کشور و جهان نیز این اقدامات خسارت‌آمیز را مرتکب می‌شدند مجوزی برای تکرار آن نبود).

اینگونه تصمیمات و اقدامات مسئولین به دلیل ایرادات اساسی شکلی و روشی و به واسطهٔ عدم طی شدن مسیر قانونی باطل و نامشروع است، اما فراتر از آن، حتی مصوب شدن این‌گونه موارد هرگز به آن تصمیمات و اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها وجاهت و اعتبار نمی‌دهد بلکه از تصویب‌کنندگان و مرجع تصویب‌کننده و حتی افرادی که آن را در دستور کار قرار داده‌اند اعتبارزدایی می‌کند و آن‌ها را مردود می‌نماید.

امتداد این تفکر و اقدامات را در نقاط مختلف سطح شهر می‌توان دید که در برخی تابلوها و متون رسمی و عمومی، و حتی در تابلوهای رسمی اسامی کوچه‌ها و معابر و ... که متعلق به شهرداری است، رسم‌الخط رسمی و مشترک کشور به کلی حذف شده است؛ اتفاقی شوم که این نیز در کشور بلکه در جهانِ کشورهای منسجم و دارای عقبهٔ قوی، استثنایی است.

چرا باید استان کردستان و قوم کرد، چوب افکار و اقدامات مخرب و مطامع شخصی برخی مسئولان دانشگاه و استان را که بعضا در پوشش مطالبات و دعوی فرهنگی و قومیتی پیش می‌برند بخورند؟ چرا به غلط چهره و وجهه‌ای استثنایی و غیرفرهنگی، قبیله‌پرست و غیرعقلانی از کردستان و قوم کرد به همگان نمایش داده شود و این استان و قوم به غلط، اهل سوءاستفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های اهداشده و به‌کارگیری آن‌ها برای رویه‌های ضد انسجام ملی به تصویر کشیده شود و نیز دارای ماهیتی غیرقابل‌اعتماد و غیرامانت‌دار؟

لازم به ذکر است موارد متعدد، از جمله موارد مذکور را مکررا از طرق مختلف، خیرخواهانه تذکر داده‌ایم و تلاش داشته‌ایم مراتب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را طی کنیم، گرچه اهل تعامل سازنده و صبر بوده‌ایم اما حال که تعهدی حداقلی ولو برای جبران مافات و محصول انحرافات حتی از طرف نهادهای متولی فرهنگ و مذهب در دانشگاه وجود ندارد و مجموعه‌های با تابلوی به اصطلاح ارزشی از جمله در قشر اساتید نیز دغدغه‌ای ندارند یا همراه فساد و انحراف هستند، جمعی که خود، اغلب کرد و همگی ساکن استان هستند در چارچوب قوانین و برای حاکمیت آن، برای اصلاح این موارد و ممانعت از ارائهٔ تصویری زننده و ضدفرهنگی از استان و قوم کرد ورود میدانی کردند و دغدغهٔ به‌حق و فروخوردهٔ بسیاری از دانشجویان و اساتید و کارکنان را دنبال نمودند.

دانشگاه کردستان

این حرکت را به هیچ وجه با توجیهاتی وارونه‌ساز و فریبکارانه اعم از حراست از بیت‌المال و ... نمی‌توان زیر سوال برد؛ کسانی که منابع ملی و استانی و بیت‌المال را در مسیر فساد و انحراف تباه کرده‌اند و محصولات آن مسیر را بر جبین دانشگاه و نقاط مختلف شهر و استان نشانده‌اند باید مواخذه و پیگرد شوند و در مرحلهٔ جبران مافات مادی (به عنوان یکی مراحل جبرانی لازم)، هزینه‌ها را نیز از منابع شخصی تامین نمایند. زیر سوال بردن اینگونه حرکات مصلحانه و قانون‌مدارانه با برچسب‌هایی نظیر اتلاف بیت‌المال و ... چیزی از پروندهٔ سیاه خاطیان کم نمی‌کند بلکه وقاحتی سرسام‌آور را در آن می‌افزاید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید