مدیرکل محیط زیست استان همدان:

احیای تالاب «آق گل» ملایر با اجرای سند مدیریت

کدخبر: ۴۴۲۷۰۲
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همداناعلام کرد: سند مدیریت تالاب «آق گل» حاوی تکالیف و وظایف همه دستگاه ها در قبال است که انتظار می رود با اجرای این سند علاوه بر پیشگیری از مرگ تدریجی نسبت به احیای این تالاب ارزشمند در حوزه محیط زیست استان، گامی اساسی برداشته شود.
احیای تالاب «آق گل» ملایر با اجرای سند مدیریت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  محسن جعفری نژاد بسطامیمدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان  در نشست با اعضای سازمان مردم نهاد تالاب «آق گل»، تاکید کرد: در صورت مرگ یک تالاب احیای مجدد ان امری ناممکن است بنابراین با توجه به چشم انداز روشن پیش رور، مانع از نابودی تالاب آق گل خواهیم شد.

وی افزود: طرح جامع مدیریت تالاب آق گل به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان همدان رسید و مقرر شد این برنامه به عنوان یک سند بالا دستی بین بخشی برای تمامی دستگاه های اجرایی استان مبنای کار قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اضافه کرد: طرح جامع مدیریت تالاب ها از تکالیف مندرج در برنامه پنجم و ششم توسعه است که طبق آن سازمان محیط زیست موظف شده با همکاری سازمان های مربوطه نسبت به احیای ۳۵ تالاب مهم کشور اقدام کند.

جعفری نژاد بسطامی ادامه داد: در استان همدان نیز با توجه به اینکه تالاب آق گل از جمله تالاب های طبیعی و مهم کشور محسوب می شود، اقدامات عمرانی و برنامه های مشارکتی با مساعدت و تخصیص اعتبارات ملی، انجام شده است.

وی گفت: تالاب آق گل با توجه به کاهش بارندگی، تخصیص نیافتن حق آبه و برداشت غیرمجاز و بیش از حد آب‌های زیرزمینی برای کشت شرایط خوبی نداشت و با توجه به حساسیت خاص این تالاب از نظر موقعیت جغرافیایی بین استان های همدان و مرکزی، لازم بود هماهنگی و همکاری بیشتری در این زمینه انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: همه دستگاه های اجرایی موظف به اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب آق گل متناسب با وظایف تعریف شده برای آنها در برنامه و بودجه سنواتی هستند و باید گزارش پیشرفت کار خود را به کمیته استانی مدیریت جامع تالاب و شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه کنند.

جعفری نژاد بسطامی اضافه کرد: با توجه به مصوبات شورای برنامه ریزی استان همدان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مکلف است در تخصیص بودجه های استانی به دستگاه ها، اقدامات اولویت دار برنامه جامع مدیریت آق گل را لحاظ کند.

وی تاکید کرد: هرگونه عملیات اجرایی و عمرانی و طرح های توسعه مربوط به اشتغال زایی و تغییر کاربری در حوزه تالاب آق گل باید برابر مقررات و برنامه مدیریت جامع تالاب و هماهنگی لازم با اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه سند مدیریت تالاب آق گل در اختیار فعالان محیط زیست قرار می گیرد، گفت: همه مردم ساکن در اطراف تالاب آق گل از منافع احیای این تالاب بهره مند می شوند بنابراین نباید به دلیل تعارض منافع خللی در روند احیای تالاب ایجاد شود. 

به گزارش ایرنا، تالاب آق گل در جنوب شرقی اسلامشهر آق گل از توابع شهرستان ملایر و روستای «توتل» در کنار کوه «کت» در مرز استان‌های همدان و مرکزی با وسعتی افزون بر ۸۳۰ هکتار واقع شده و یکی از تالاب‌های مهم کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچ کننده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل به حساب می‌آید.

تالاب آق گل ملایر حد فاصل میان ۲ استان همدان و مرکزی و در شمال شرقی ملایر و در فاصله ‎ ۳۵ کیلومتری این شهر واقع شده است.

این تالاب دارای ارزش ملی است و از سال ۱۳۸۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع مصوب و اعلام شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید