آخرین اخبار درباره احتمال صدور قطعنامه درباره ایران!

گزارش مهم گروسی درباره سفرش به ایران/ مذاکرات بی نتیجه بود!

کدخبر: ۴۵۶۸۸۴
اقتصادنیوز: وال‌استریت ژورنال در گزارشی ادعاهای دیپلمات‌های غربی درباره مذاکرات رئیس آژانس در ایران را منتشر کرده است.
گزارش مهم گروسی درباره سفرش به ایران/ مذاکرات بی نتیجه بود!

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از اکوایران،  روزنامه وال استریت‌ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که رافائل گروسی با دستان خالی و بدون توافق در مورد بازرسی تأسیسات تهران را ترک کرد.

گروسی دست خالی ایران را ترک کردوال استریت ژورنال با اشاره به اینکه «مذاکرات بین آژانس و ایران ادامه دارد» گزارش داد که دیپلمات ها می گویند رافائل گروسی، رئیس آژنس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را بدون توافق در مورد بازرسی تأسیسات ترک کرد.

لارنس نورمن خبرنگار این روزنامه نوشت: دیپلمات‌ها روز چهارشنبه گفتند که رئیس آژانس نظارت اتمی سازمان ملل متحد اواخر روز سه‌شنبه (به وقت آمریکا) پس از ناکامی در دستیابی به توافقی برای دسترسی بازرسان به کارخانه ساخت تجهیزات برنامه هسته‌ای ایران، تهران را ترک کرد و سایه تازه‌ای بر مذاکرات بین‌المللی هسته‌ای که قرار است به زودی برگزار شود، انداخت. 

این روزنامه مدعی است: «دو دیپلمات گفتند که ایران از ارائه دسترسی آژانس به کرج خودداری کرده است، مگر اینکه گروسی بخش‌هایی از ادامه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد کشف مواد هسته‌ای فاش نشده در ایران در دو سال گذشته را کنار بگذارد. گروسی نپذیرفت».

دیپلمات ها گفتند که مذاکرات بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در طول شب ادامه یافت و تلاش برای دستیابی به توافقی که بتواند قفل دسترسی به کرج را باز کند ادامه دارد.

همچنین قرار است آقای گروسی اواخر روز چهارشنبه در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با کشورهای عضو کنفرانس مطبوعاتی داشته باشد.

وال استریت ژورنال هفته گذشته گزارش داد که کارخانه در کرج، تسا، تولید قطعات کلیدی سانتریفیوژها را که برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شوند، بدون ثبت داده توسط دوربین نظارتی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از سر گرفته است.

در شرایطی که ایران، ایالات متحده و دیگر قدرت‌های بزرگ قرار است دوشنبه آینده مذاکرات را در وین با هدف محدود کردن قابلیت‌های هسته‌ای ایران از سر بگیرند، به ادعای نورمن، اختلاف‌های میان تهران و آٰژانس نگرانی‌های جدیدی را در میان مقامات غربی نسبت به تولید تجهیزات هسته‌ای بدون ثبت توسط دوربین‌های نظارتی ایجاد می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه برای دیدار با مقامات ارشد ایرانی به تهران سفر کرده بود، امیدوار بود که بتواند دسترسی بازرسانش به سایت کرج  را به دست آورد تا بروند و دوربین‌های آسیب‌دیده آژانس (به دلیل حمله خرابکارانه منتسب به اسرائیل در ماه ژوئن) را بازیابی کنند. ایران اسرائیل را مسئول این انفجار دانسته استو اسرائیل دست داشتن در این حمله را نه تایید و نه رد کرده است.

گروسی دست خالی ایران را ترک کرد

ادعای گروسی: مذاکرات با ایران بی‌نتیجه است

همچنین رویترز گزارش داد که رافائل گروسی، رئیس دیده‌بان اتمی سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه به شورای حکام آژانس گفت که مذاکراتی که او این هفته در تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام داده بود، «بی‌نتیجه» بوده است.

به نوشته رویترز،  گروسی روز سه شنبه پس از دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر امور خارجه ایران در حالی که به دنبال توافقی با ایران برای نصب مجدد دوربین‌های آژانس در تسا بود، درست خالی از تهران بازگشت. او بدون هیچ پیشرفتی بازگشته و چند روز قبل از مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن بر سر احیای برجام، خاری را در چشمان روابط ایران و غرب باقی گذاشت.

گروسی در بیانیه ای به شورای حکام پیش از نشست سه ماهه آن، در این باره گفت: «در تاریخ 23 نوامبر 2021 در تهران با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جناب حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدارهایی داشتم». 

وی با اشاره به گزارش‌هایی که اخیراً از سوی آژانس منتشر شده است، مدعی شد: « علی‌رغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده ایران که در دو گزارش اخیر به تفصیل آمده، بی‌نتیجه بود ».

رویترز مدعی است، بن‌بست بر سر تاسیسات کرج که قطعات سانتریفیوژهای پیشرفته را می‌سازد، یکی از چندین موضوعی است که روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین غرب را تیره کرده است. آژانس همچنین خواهان پاسخ‌هایی از ایران در مورد منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در چندین سایت ظاهرا قدیمی اما اعلام‌نشده است. گروسی در بیانیه خود ادعا کرده است که ایران همچنان بازرسان را تحت آنچه وی «تفتیش‌های بیش از حد سختگیرانه» توصیف کرده، قرار می‌دهد که به ادعای گروسی منجر به ایجاد احساس ترس در آنها در طول بررسی‌های امنیتی شد.

گروسی

صدور قطعنامه بعید است

رویترز در پایان نوشت: ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش معمولاً با تلاش برای تصویب قطعنامه‌ علیه ایران در نشست‌های سه‌ماهه، به ایران فشار می‌آورند. با این حال، با توجه به اینکه مذاکرات گسترده‌تر در مورد توافق 2015 قرار است در روز دوشنبه پس از یک وقفه پنج‌ماهه از سر گرفته شود، دیپلمات‌ها می گویند که بعید است تلاشی برای قطعنامه انجام شود زیرا می ترسند چنین اقدامی، مذاکرات آتی را به خطر بیفتد.

گزارش در حال تکمیل است ....

گروسی دست خالی ایران را ترک کرد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید