برای لاغری به هیچ وجه نباید از این روش ها استفاده کرد!

کدخبر: ۴۶۷۴۱۲
اقتصادنیوز: بسیاری از انسان ها برای لاغر شدن، به سمت روش هایی می روند تا بتوانند زودتر به نتیجه برسند غافل از اینکه این روش های نادرست عواقب جدی برای سلامتی دارند.
برای لاغری به هیچ وجه نباید از این روش ها استفاده کرد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تبیان، تصمیم و اصرار برای وزن کم کردن و لاغر شدن می‌تواند شما را به سمت رژیم‌های لاغری درست و منطقی و یا روش‌های ناسالم و نادرست پیش ببرد که بدون شک عواقب جدی برای سلامتی دارند. افرادی که تمام تمرکز خود را روی کاهش وزن می‌گذارند ممکن است به‌جایی برسند که دست به امتحان کردن روش‌های غیرعلمی و خطرناک بزنند و بدین ترتیب خود را درگیر مشکلات سلامتی کنند. در این مطلب به چند روش خطرناک و ناسالم برای لاغری می‌پردازیم:

گرسنگی کشیدن یا در پیش گرفتن رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری

کالری مصرفی را به شدت کم کردن ممکن است منجر به کاهش وزن شود، اما وزن از دست رفتهٔ شما به قیمت کاهش عضلات مهم و کُندی سوخت‌وساز بدنتان تمام می‌شود. اگر کالری مصرفی‌تان را به حد زیادی کاهش دهید به سمت افزایش درصد چربی انباشته در بدن نیز خواهید رفت که ریسک سندرم متابولیک و دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد.

هیچ‌وقت کالری مصرفی روزانه خود را از ۱۲۰۰ کمتر نکنید، مگر اینکه پزشک به شما توصیه کرده باشد. دریافت کالری بسیار کم باعث می‌شود مواد مغذی کافی به بدنتان نرسد تا انرژی برای فعالیت‌های خود داشته باشید و به گرسنگی‌تان پاسخ بدهید. یادتان باشد وقتی سریع وزن کم می‌کنید، بیشتر احتمال دارد این وزن برگردد، آن هم با چربی بیشتر و عضلهٔ کمتر، خصوصاً اگر بالای ۵۰ سال سن داشته باشید.

مکمل‌هایی که وعده‌های آن‌چنانی می‌دهند

اگر ادعای تولیدکننده‌های مکمل‌های لاغری واقعیت داشته باشد بسیار عالی به نظر می‌رسد، اما واقعیت غیر از این است. کمپانی‌های سازندهٔ مکمل‌های لاغری، برخلاف کمپانی‌هایی که دارو‌های پزشکی را می‌سازند، پیش از اینکه محصولات خود را روانه بازار کنند، نیازی نیست تأییدیه بگیرند که تولیداتشان ایمن یا مؤثرند. حتی محصولاتی که ادعا می‌کنند طبیعی و بی‌ضررند، لزوماً برای شما سالم نیستند. بهتر است از روش‌های علمی و تأیید شده برای کاهش وزن کمک بگیرید.

برنامه‌های دتوکس یا سم‌زدا

برنامه‌های سم‌زدایی یا دتوکس در بهترین حالت خود باعث کاهش وزن ناشی از وزن آب و مدفوع می‌شوند، اما می‌توانند خطرناک باشند. این روش‌ها ریسک دهیدراسیون بدن، به‌هم‌خوردن تعادل الکترولیت‌ها و ... را به دنبال دارند.

از دست دادن زیاد مایعات از بدن اگر تحت‌نظر و مراقبت پزشکی نباشد خطرناک است و اگر با گرسنگی کشیدن هم همراه شود خطرناک‌تر هم خواهد شد. بدن شما دارای سیستم بسیار کاملی برای سم‌زدایی و پاک‌سازی خودش است، بنابراین نیازی نیست از روش‌های خاصی برای دتوکس استفاده کنید و درگیر عوارض بعدی شوید و ضمناً سیستم خودکار بدنتان را هم به هم بریزید.

به‌جای روش‌های سم‌زدایی بهتر است نسبت به غذا‌هایی که می‌خورید دقیق‌تر باشید. اگر می‌خواهید بدنتان را پاک‌سازی کنید، زیاد آب بنوشید و غذا‌های فیبردار بیشتر بخورید.

تخلیه تعمدی غذا به هر مدلی

تخلیه تعمدی یعنی اینکه عمداً استفراغ کنید، غذا را بجوید و تُف کنید و یا از ملین‌های سوءاستفاده کنید. این رفتار‌های ناسالم و خطرناک بیشتر از آنچه فکر کنید رواج دارند و مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد می‌کنند و ضمناً اولین قدم به سمت ابتلا به اختلالات خوردن هستند.

اسید معده بسیار قوی است. این اسید قوی برای معده لازم است تا غذا را جهت گوارش و جذب آماده کند. محتویات معده قرار است در معده بمانند، نه اینکه به سمت حلق و دهانتان برگردند. استفراغی که بسیار اسیدی است می‌تواند مری و دهان و مینای دندان را نابود کند و همین باعث افزایش خطر برخی از سرطان‌ها و پوسیدگی دندان می‌شود، خصوصاً اگر تبدیل به عادت شود.

غذای خورده شده را مرتباً با استفراغ بالا آوردن یا از ملین‌ها استفادهٔ نادرست کردن باعث از دست رفتن مایعات بدن هم می‌شود که می‌تواند دهیدراسیون و به‌هم‌خوردن تعادل الکترولیت‌های بدن را به همراه داشته باشد.

همهٔ این روش‌ها برای وزن کم کردن خطرناک‌اند، اما خطرناک‌ترین آن‌ها استفاده از شربت ایپکاک است که یک دوز آن می‌تواند با به هم ریختن ضربان قلب منجر به حمله قلبی و مرگ شود.

بالا آوردن غذای خورده شده به هر روشی راه درستی برای کاهش وزن نیست. درست غذا خوردن بهترین رویکرد برای لاغری است.

ورزش‌های سخت و شدید

شاید در مورد تأثیرات ورزش‌های پر شدت بر کاهش وزن زیاد شنیده باشید، اما در دنیای واقعی این‌گونه نیست و می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند. ورزش‌های سخت به بدن آسیب می‌زنند، بدن را دهیدراته می‌کنند و تعادل الکترولیت‌های بدن را به هم می‌زنند و ضمناً در خیلی از افراد از نظر روانی این تصور ایجاد می‌شود که ورزش شدید، تنبیهی برای پُرخوری است.

با معده خالی ورزش کردن

وقتی بدن شما برای انجام فعالیت‌ها به انرژی نیاز دارد، اگر به اندازه کافی غذا نخورید، سراغ تجزیهٔ عضلات می‌رود تا آن‌ها را به گلوکز تبدیل کرده و انرژی تولید کند. ورزش کردن با معده خالی باعث می‌شود با کمبود انرژی شدیدی روبرو شوید و عضلاتتان را از دست بدهید و آسیب هم ببینید.

یادتان باشد وقتی سریع وزن کم می‌کنید، بیشتر احتمال دارد این وزن برگردد، آن هم با چربی بیشتر و عضلهٔ کمتر، خصوصاً اگر بالای ۵۰ سال سن داشته باشید

دارو‌های مجاز و غیرمجاز

استفاده از انواع دارو‌ها برای کاهش وزن و لاغری نیز اشتباهی است که پیامد‌های جدی دارد. خطرات بالقوه مرتبط با استفاده از دارو‌هایی مانند کوکائین و دارو‌هایی که برای اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی، اختلالات تیروئیدی و یا دیابت تجویز می‌شوند با هدف کاهش وزن، هر نتیجه‌ای دارد به‌جز لاغری! مصرف این دارو‌ها با خطر اعتیاد، مشکلات رابطه، اضطراب، سر درد‌های شدید، سکته مغزی و قلبی، مشکلات کلیوی و ریوی همراه است.

پودر دینیتروفنول (DNP)

مطالعات زیادی نشان داده‌اند دینیتروفنول که عامل موجود در خیلی از دارو‌های کاهش وزن است برای سلامت انسان بسیار خطرناک می‌باشد. تا سال ۲۰۱۱، ۶۲ مورد مرگ گزارش شد که مستقیماً با مصرف مکمل کاهش وزن دینیتروفنول مرتبط بوده‌اند. این عامل کاهش وزن بابت کاهش اشتها، افزایش دمای درونی بدن و افزایش ضربان قلبی که ایجاد می‌کند شهرت دارد.

رژیم‌های غذایی که فقط بر پایهٔ پروتئین‌اند

البته منظور ما تمام رژیم‌های کاهش وزنی است که متمرکز بر مصرف تنها یک مادهٔ مغذی هستند. تمامی این رژیم‌های لاغری وادارتان می‌کنند گروه‌های غذایی خاصی را از رژیم غذایی‌تان حذف کرده و فقط چیز‌هایی را بخورید که از یک گروه غذایی‌اند. همهٔ ما می‌دانیم که انسان، مواد مغذی مورد نیاز بدنش را از راه خوردن غذا‌های متنوع و متفاوت از تمام گروه‌های غذایی دریافت می‌کند.

سیگار کشیدن

همهٔ ما می‌دانیم که سیگارکشیدن مضرات بی‌شماری دارد، اما برخی از افراد، خصوصاً جوانان، از سیگارکشیدن به عنوان راهی برای رژیم گرفتن استفاده می‌کنند. نیکوتین سرکوب‌کنندهٔ اشتهاست، اما خطرات سیگار برای سلامتی ارزش هیچ دست آوردی را ندارد. سیگارکشیدن به تمام ارگان‌های بدن آسیب می‌زند، باعث سرطان می‌شود و بیماری‌های قلبی و تنفسی و دیگر بیماری‌ها را ایجاد می‌کند.

ضمناً افراد سیگاری وقتی سعی می‌کنند سیگار را ترک کنند و این عادت اعتیادآور را کنار بگذارند به افزایش وزن دچار می‌شوند که در واقع از عوارض جانبی ترک سیگار است. خلاصه اینکه به هیچ دلیلی به سیگار روی نیاورید!

فقط مایعات خوردن

مصرف غذا به صورت مایع، چه سوپ باشد و چه آبمیوه، شیوهٔ مناسبی برای کاهش وزن نیست، خصوصاً در بلندمدت. خیلی از سوپ‌ها به خصوص سوپ‌های آماده دارای سدیم زیادی هستند که می‌توانند فشار خونتان را بالا ببرند و از جهت کالری نیز بدنتان نمی‌تواند با خوردن سوپ، کالری کافی دریافت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید