کشورهای دیگر برای کارامدی بیشتر پلیس چه تجهیزاتی دارند؟

معرفی تجهیزاتی برای قبل از شلیک پلیس!

کدخبر: ۴۷۵۱۲۲
اقتصادنیوز: خراسان در گزارشی به بررسی کاستی‌های تجهیزات پلیس ایران پرداخته است.
معرفی تجهیزاتی برای قبل از شلیک پلیس!
به گزارش اقتصادنیوز در این گزارش آمده است: هفته گذشته سرهنگ علی اکبر رنجبر مامور نیروی انتظامی استان فارس در درگیری با یکی از اشرار به شهادت رسید. انتشار خبر و فیلم لحظه حادثه در فضای مجازی، احساسات کاربران را جریحه‌دار کرد و در پی آن مطالبه تغییر قانون استفاده از سلاح شکل گرفت. همین مطالبه سوژه یادداشتی در سایت تبیان شده که در آن تغییر قانون را احساسی خوانده و نوشته بهتر است به جای این کارهای احساسی برای تکمیل تجهیزات و افزایش منابع مالی پلیس تلاش شود تا هم اقتدار پلیس حفظ شود و هم شاهد کشته شدن کسی نباشیم چون به نظر برخی کارشناسان کارایی این آزادی عمل می تواند تبعات بدی به همراه داشته باشد. از آن جایی که ناجا به عنوان حافظ امنیت مردم باید برای مقابله با اشرار از توان عملیاتی کاملی برخوردار باشد، در ادامه نگاهی انداخته ایم به تجهیزاتی که نیروهای پلیس کشورهای پیشرفته دارند و متاسفانه پلیس های زحمت کش کشور ما از داشتن آن محروم اند. همچنین با نگاهی به آمار استاندارد جهانی تعداد پلیس به ازای هر 100 هزار نفر، وضعیت نیروهای پلیس کشورمان را بررسی کرده ایم.

پلیس چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

داشتن دستبند، لباس فرم، نشان نظامی، اسلحه، بیسیم، باتوم و برخی دیگر از تجهیزات در همه پلیس های کشورها ی جهان تقریبا یکسان است اما کشورهای پیشرفته برای کاهش مصدومیت ها و همچنین تلفات، نیروهای خود را به تجهیزات دیگری هم مجهز کرده اند که در ادامه به برخی از آن ها و کارایی شان پرداخته ایم.

دوربین پوشیدنی

 
سال هاست کشورهای پیشرفته دوربین‌های کوچکی را به لباس فرم نیروهای پلیس اضافه کرده اند تا با استفاده از داده‌های ثبت شده توسط آن ها، به‌عنوان مدارک قابل استناد در پرونده‌های حقوقی و جنایی، مشکل پرونده ها را حل کنند و به نوعی با این دوربین رفتار پلیس با مردم هم قضاوت شود، اگرچه همواره نقد‌ها و اعتراضاتی به نفوذ این فناوری به تجهیزات مرتبط با نیروهای پلیس وجود داشته و خواهد داشت. برخلاف باور عمومی که تنها دلیل اصلی استفاده از دوربین‌های انفرادی توسط پلیس را صرفا‌ جلوگیری از خشونت و بدرفتاری نیروهای پلیس با مردم می‌دانند، این دوربین‌ها تاحد زیادی از اعمال خشونت علیه نیروهای پلیس هم جلوگیری می‌کند. در صحنه جرم، این دوربین‌ها می‌تواند شاهدی بر اعمال نیروهای پلیس و دیگران باشد. نتایج تحقیقات درباره کاربرد دوربین‌های پلیس در شهر لاس‌وگاس آمریکا در سال2016 نشان می‌دهد دست‌کم در 90پرونده شکایت از نیروهای پلیس، بازبینی فیلم دوربین‌های روی لباس پلیس، به تبرئه افسران منجر شده است. کشورهای آمریکا، اسکاتلند، چین، سنگاپور و ترکیه در حال استفاده گسترده از این دوربین ها هستند. پلیس کشورهای دیگر از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هم در موارد محدود از این دوربین ها استفاده می کنند. قیمت این دوربین ها از 100 دلار شروع می شود و تا هزار دلار هم می رسد.

شوکرهای پرتابی

 
کشورهای پیشرفته برای این که پلیس کمتر از اسلحه جنگی خود استفاده کند و جان فردی را که ممکن است بی گناه باشد، نگیرد اقدام به ساخت سلاح هایی کردند تا مجرم را بدون ایجاد خطر جانی از پا بیندازد. بیش از یک دهه است که بسیاری از کشورها از شوکر پرتابی برای متوقف کردن متهمان در درگیری ها استفاده می کنند. طرز کار این شوکرها که تا 30 متر هم پرتاب می شود، به این شکل است که وقتی پلیس با  این اسلحه شلیک می کند، گلوله ای به بدن فرد اصابت  و پشت سر هم شوک‌های الکترونیکی را به بدن منتقل می‌کند. این شوک‌ها مانند یک حصار برقی عمل می‌کند با این تفاوت که به جای انتقال جریان برق برای یک بار، جریان برق را بدون وقفه وارد می‌کند و باعث می شود امواج قوی، سیستم عصبی را در کل بدن تحت تاثیر قرار دهد و باعث بی حرکت شدن عضلات بدن ‌شود. در نتیجه متهم قادر به حرکت نیست و به زمین می‌افتد. علاوه بر آن، مغز هم قادر به دریافت اطلاعات جدید نیست. قیمت این نوع اسلحه هم از 400 دلار تا 800 دلار متغیر است.

تعداد نیروهای پلیس در کشور

در ماجرای به شهادت رسیدن مأمور پلیس در شیراز اما و اگرهای بسیاری در فضای مجازی از جمله آموزش ندیدن مهارت‌های دفاع شخصی تا گیر کردن سلاح شهید و ضعف قانون مطرح شد اما نکته ای که به آن توجه نشد کمبود تجهیزات و تعداد نیروهای پلیس در کشورما نسبت به استانداردهای جهانی است. طبق گفته های سردار اشتری در هفته ناجا در سال 1398 تعداد نیروهای پلیس در کشور حدود 250 هزار نفر است که نسبت به استاندارد جهانی بسیار کم است. طبق استاندارد جهانی به ازای هر هزار نفر 7 نیروی پلیس لازم است که بر این اساس باید کشورما  588 هزار نیروی پلیس داشته باشد.

هزینه لازم برای تجهیز پلیس

همان طور که نوشتیم در تجهیزات فردی پلیس حداقل دو مورد از تجهیزاتی که در دیگر کشورها برای کاهش تلفات و صدمات در درگیری های پلیس در نظر گرفته شده، دوربین و شوکر پرتابی است. با توجه  به قیمت این تجهیزات در بازارهای جهانی، به طور متوسط باید 500 دلار برای دوربین و 700 دلار هم برای شوکر پرتابی هزینه کرد. از آن جایی که 250 هزار پلیس در کشور داریم می توان راحت هزینه لازم برای تجهیز پلیس را محاسبه کرد البته ناگفته نماند که بخشی از این 250 هزار نفر را کادر دفتری تشکیل داده است، با این حال برای تجهیز پلیس رقمی معادل 300 میلیون دلار بودجه نیاز است.

حرف آخر

با توجه به آن چه نوشتیم بهتر است نهادهای مسئول قبل از هر تصمیم یا اصلاح قانون به دنبال راهی برای تجهیز و به روزرسانی تجهیزات نیروهای پلیس باشند. چرا که با توجه به قوانین موجود می توان با مجهز کردن و البته بالا بردن مهارت شخصی پلیس در کنار بالارفتن اقتدار پلیس به کارآمدتر شدن این نیروهای زحمت کش و جان بر کف جامعه که برای حفظ امنیت مردم ازجان خویش هم می گذرند، کمک کرد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید