آیا 5G نابودگر است؟

کدخبر: ۴۸۴۶۱۸
اقتصادنیوز: ویکی‌تماس در یادداشتی به فرصت‌ها و تهدیدات 5G پرداخته است.
آیا 5G نابودگر است؟

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: آیا 5G نابودگر زندگی است؟آیا 5G نابودگر مشاغل سنتی است؟ آیا آیا 5G نابودگر دنیای قدیمی و ورود به دنیای جدید است؟ آیا 5G نابودگر تکنولوژی منسوخ شده است؟

آیا 5G نابودگر وضعیت موجود است؟ آیا 5G نابودگر انسان است؟ آیا 5G نابودگر طبیعت است؟ آیا 5G نابودگر سلامتی است؟ آیا 5G نابودگر محیط زیست است؟ آیا 5G نابودگر روابط اجتماعی  است؟

آیا 5G نابودگر ارتباطات چهره به چهره است؟آیا 5G نابودگر خلاقیت و انرژی است؟ آیا 5G نابودگر جنین‌ها است؟آیا 5G نابودگر مشاغل است؟آیا 5G نابودگر خانواده است؟

آیا 5G نابودگر اینترنت کم‌سرعت و تحقق اینترنت پرسرعت است؟ آیا 5G نابودگر  روند کنونی جوامع و سرعت‌بخشی به توسعه پایدار است؟

آیا 5G نابودگر خدمات نامطلوب اینترنت و به ارمغان آوردن سرعت بالاتر است؟آیا 5G نابودگر مشکلات کنونی و بناساختن جامعه جدید و آرمانی برای انسان است؟ آیا 5G نابودگر سیستم‌های کنونی و ایجاد سیستم‌های پیشرفته است؟

آیا 5G نابودگر تعداد کارمندان زیاد بوده و بستری را فراهم خواهد کرد تا تعداد کارمندان کم شود؟ آیا 5G نابودگر هوشمندی موجود و ایجاد نسل جدید هوشمندی است؟ آیا 5G نابودگر تفکر خلاق است؟

یک تکنولوژی و این همه انتقاد….

درست از همان روزی که 5G پابه عرصه وجود گذاشت بسیاری در «مدح و ذم» آن داستان‌سرایی کردند. کارشناسان بر این باور بودند که نسل پنجم اینترنت(5G) در کنار تمامی مزایا و فناوری‌های هوشمندی که با خود به ارمغان می‌آورد، به سلامت انسان‌ آسیب وارد می‌کند.

مهمترین دلیل کارشناسان این بود  که جدیدترین نسل اینترنت همراه یا همان 5G در کنار سرعت و کیفیت بسیار بالا در انتقال داده، به دلیل ارسال فرکانس‌های رادیویی بسیار قوی در فضا، امواج مضر منتشر شونده از تلفن همراه را تقویت کرده و  احتمالا موجب آسیب‌های جدی به کاربران می‌شود.

این در حالی است که فناوری اینترنت 5G که بسیاری آن را اینترنت اشیا می‌دانند با وعده سرعت و توانایی بی‌نظیر ارتباط بین انسان و دستگاه‌های مختلف و هم چنین ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر به دنبال توسعه و هماهنگی امکانات خود با این نسل از اینترنت همراه هستند.

این تلاش گسترده از سوی غول‌های فناوری در جهان در حالی سرعت می‌گیرد که بسیاری از فعالان محیط زیست و تعدادی از انجمن‌های پزشکی در جهان با دیده تردید به 5G می‌نگرند و نگران آسیب‌رسانی آن به انسان و سایر موجودات زنده هستند.

این نگرانیها البته چندان عجیب نیست. پیش از عرضه نسل پنجم اینترنت همراه نیز برخی از نهادهای ارزیابی کننده، فناوری اینترنت 4G و حتی 3G را موجب بروز سرطان مغز، کاهش باروری و سردردهای مزمن در کودکان می‌دانستند.

به همین دلیل بسیاری از NGOها در تلاشند تا از احداث آنتن‌های گیرنده و ارسال کننده این نسل از اینترنت در نزدیکی مدارس و محل‌های پرازدحام جلوگیری کنند.

سازمان ملی سم شناسی آمریکا نیز طی آزمایشی روی موش‌های نر با قرار دادن این حیوانات در معرض تابش‌های شبکه 2G و 3G اینترنت همراه نتایج جالبی را بدست آوردند. این تابش‌ها سبب رشد تومورهای سرطانی در بدن موش‌های نر حاضر در این آزمایش شدند.

5G

اما هنوز به طور کامل مشخص نیست تابش‌های 2G، 3G،4G و 5G سبب آسیب به بدن انسان می‌شود یا خیر؟ گفتنی است سازندگان تلفن همراه وجود هرگونه آسیب برای سلامتی کاربران در امواج 5G را رد کرده‌اند.

با وجود نگرانی گسترده کارشناسان سلامت،نسل پنجم اینترنت همراه با سرعت باورنکردنی در حال توسعه و پیشرفت است و شهرهای مختلف جهان یکی پس از دیگر به سمت بهره‌گیری از آن می‎روند.

بدون در نظر گرفتن آسیب‌های امواج پرقدرت 5G ، می‌توان با استفاده از سرعت دانلودی برابر با ۱ گیگا بایت بر ثانیه از جستجو و گردش در دنیای گسترده وب لذت برد و مزرهای انتقال داده از نقطه‌ای به نقطه دیگر جهان را جا به جا کرد.

5G

کدامیک قدرتمندترند کارشناسان سلامت یا غول فناوری

با وجود انتقادات گسترده،اینترنت ۵G یا نسل پنجم اینترنت به سرعت در حال گسترش است. مهمترین انتقاد این است که تکنولوژی اینترنت ۵G برای اینکه کاربران به اینترنت پرسرعتی دست پیدا کنند، باید اطلاعات را با حجم بالا و سرعت زیادی منتقل کند، برای این کار اینترنت نسل پنجم از طیف رادیویی با نام امواج میلی‌متری استفاده می‌کند تا از فرکانس بالایی برخوردار شود.

به همین دلیل یکپارچگی امواج میلی‌متری در فاصله‌های طولانی کاهش می‌یابد و در مواجهه با اجسام جامد قدرت خود را از دست می‌دهند.

برای اینکه این امواج تقویت شوند و انتقال امواج به خوبی صورت بگیرد، باید در شهر‌های بزرگ تعداد زیادی برج مخابراتی کوچک در نقاط مختلفی مانند چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و چراغ‌های خیابانی نصب شود.

از این رو دانشمندان بر این باورند که با افزایش تعداد برج‌های مخابراتی کوچک، آسیب‌های زیادی به سلامتی موجودات زنده وارد می‌شود و به همین خاطر، دولت‌ها باید در توسعه این فناوری بازنگری کنند.

5G

مشکلات اینترنت ۵G

برای فهمیدن خطرات ۵G محققان با بررسی‌ امواج و فرکانس‌های اینترنت نسل پنجم به این نتیجه رسیدند که این امواج برای سلامتی انسان، حیوان و محیط زیست بسیار مضر خواهد بود.

بررسی‌های انجام شده توسط ۱۸۰ نفر از دانشمندان با ۳۵ ملیت مختلف تایید شده است و به طور کلی بیش از ۲۳۰ نفر از محققان برتر جهان درخواستی مبنی بر تجدیدنظر در خصوص اینترنت نسل پنجم را به جامعه بین‌المللی ارائه کرده‌اند.

از خطرات ۵G و تهدیداتی که امواج ۵G برای سلامتی انسان، حیوان و محیط زیست ایجاد می‌کند، می توان به مواردی همچون افزایش رشد و تکثیر سلولی،افزایش احتمال ابتلا به سرطان،آسیب های ژنتیکی،تغییرات منفی در سیستم تولیدمثل،اختلالات یادگیری و مشکلات ذهنی،اختلالات عصبی و مغزی،تاثیرات منفی بر محیط زیست اشاره کرد.

البته برای دورماندن از اثرات مخرب این نسل از اینترنت همراه باید تدابیری حفظ زنان باردار و کودک ها باید در برابر این امواج ،  توسط عرضه تکنولوژی امن شرکت های تولیدکننده موبایل و سایر دستگاه‌های الکترونیکی ،ایجاد منطقه سفید(بدون حضور این امواج)،آگاهی از معایب و مزایای فناوری مذکور ،دستورالعمل و مقررات بسیار سخت‌گیرانه‌تر برای توسعه فناوری شبکه اینترنت ۵G وضع و اعمال شود.

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا اینترنت ۵G با وجود چنین خطرهایی در حال توسعه است؟واقعیت این است که شرکت‌های بزرگ و اپراتورهای مطرح جهان به دنبال ساخت شهرهای هوشمند بوده تا بتوانند درآمد بیشتری را کسب کنند.

شهرهای هوشمند از امکاناتی نظیر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، رایانش ابری و .. برخوردار خواهند بود و شرکت‌های بزرگ نیز با عرضه چنین محصولاتی می‌توانند درآمدزایی خوبی داشته باشند. از طرفی نیاز مردم به شهرهای هوشمند موجب می‌شود تا دولت‌ها نیز به این سمت حرکت کرده و با شرکت‌های بزرگ فناوری همکاری کنند.

سخن آخر

واقعیت این است که توسعه اینترنت و بهره گیری از اینترنت نسل پنجم،می‌تواند امکانات مختلفی را در اختیار بشر قرار دهد.اما حقیقت این است که اینترنت 5g به دلیل سرعت و فرکانس های مختلفی که دارد،می تواند مخرب هم باشد و به سلامتی انسان آسیب وارد کند.هرچند به دلیل نوع جدید خدماتی که ارائه خواهد داد می‌تواند وضعیت ارتباطات مردم را متحول کرده و انسان را بیش از پیش منزوی کند.

امکان حذف این تکنولوژی به دلیل کاربرد وسیع در صنعت وجود ندارد و این تکنولوژی قادر است تا زندگی بهتری را برای انسان در صنعت،مدیریت و زندگی رقم بزند.به همین ایده 5Gنابودگر را نباید تا این حد برجسته کرد.

با این حال باید مراقب بود تا این دکل‌ها در مکان‌های شلوغ احداث نشوند و به پروتکل ایمنی را برای حفاظت از سلامتی مردم ایجاد کرد. مهمتر اینکه به مردم آگاهی داد تا فاصله خود را با این دکل‌ها حفظ کنند.

*باران ستوده دکتری علوم ارتباطات

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید