اظهارات مهم مقام آمریکایی درباره زمان پایان جنگ اوکراین

کدخبر: ۴۸۸۷۱۶
مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: جنگ در اوکراین احتمالا طولانی خواهد شد و برای ماه ها و حتی طولانی تر از آن ادامه خواهد داشت.
اظهارات مهم مقام آمریکایی درباره زمان پایان جنگ اوکراین

سالیوان در خصوص اظهارات جو بایدن رییس جمهوری آمریکا که مدعی شده بود روسیه در اوکراین مرتکب نسل کشی شده است، با تایید ادعاهای بایدن گفت: رییس جمهوری ارزیابی کرده است که روسیه و ولادیمیر پوتین مصمم به پاک کردن هویت اوکراینی و هویت مستقل آن هستند.

وی ادامه داد: وقتی که شما این را در کنار کشتار جمعی قرار می دهید، از نظر رییس جمهوری آمریکا این یک نسل کشی است.

سالیوان  با اشاره به اینکه این "نظر شخصی رییس جمهوری آمریکا" است گفت که در وزارت خارجه آمریکا برای تعیین این امر که نسل کشی اتفاق افتاده است یا خیر یک روند قانونی وجود دارد که معمولا مدت زمان زیادی نیاز دارد.

وی ادامه داد که جنگ در  اوکراین احتمالا طولانی خواهد شد و برای ماه ها و حتی طولانی تر از آن ادامه خواهد داشت.

 سالیوان با این حال اشاره کرد که اینکه بگوییم آمریکا پس از دستیابی یک توافق دیپلماتیک احتمالی میان روسیه و اوکراین، تحریم ها علیه مسکو را لغو خواهد کرد، یک این یک نتیجه گیری قطعی نیست.

سالیوان در نشست باشگاه اقتصادی در واشنگتن گفت: جنبه عمده  این امر  به شکل و دامنه این توافق دیپلماتیک و چگونگی مشورت اوکراینی ها  و اروپایی ها با ما  بستگی دارد.

وی افزود: ما قرار نیست بر سر اوکراینی‌ها توافقی انجام دهیم و بر اساس این توافق، تحریم‌ها را برای روسیه کاهش دهیم. اما اگر برخی اقدامات  برای کاهش تحریم ها در یک راه حل دیپلماتیک معتبر به رهبری اوکراینی ها گنجانده شود، این چیزی است که ما با خوشحالی آن را ارزیابی خواهیم کرد.

به همکاری با روسیه درباره  ایران ادامه می دهیم

سالیوان در بخش دیگری از سخنانش گفت که آمریکا سابقه همکاری طولانی با روسیه دارد و همچنان در مورد مسائلی مانند ایران و ایستگاه فضایی بین المللی با مسکو همکاری می کند.

وی گفت: یکی از نمونه هایی که ما باید به همکاری با روسیه ادامه دهیم در زمینه مذاکرات هسته ای ایران است. بنابراین اینطور نیست که دیپلمات های آمریکایی هیچگاه با دیپلمات های روس ارتباط برقرار نمی کنند. دو کشور همچنین در خصوص ایستگاه فضایی بین المللی با یکدیگر همکاری دارند.

سالیوان ادامه داد: ما دارای سابقه همکاری با روسیه حتی در خصوص مسائل فوق العاده هستیم.

"ویکتوریا نولاند" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی نیز شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت که اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص "ارتکاب نسل‌کشی توسط روسیه در اوکراین، صادقانه بوده است."

نولاند گفت که آمریکا فرآیندی برای جمع‌آوری شواهد و مدارک جهت اعلام رسمی نسل‌کشی دارد و این روند در طول زمان تکمیل می شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می کنم که پس از جمع آوری شواهد ما به همان نتیجه ای می رسیم که بایدن به آن اشاره کرد زیرا آنچه روی زمین اتفاق می‌افتد تصادفی نیست.

 رئیس جمهوری آمریکا در تداوم حملات لفظی اش به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای نخستین بار او را به "نسل کشی" متهم کرد و گفت که حمله پوتین به اوکراین "نسل کشی" است.

بایدن که عصر سه شنبه به وقت محلی در ایالت آیووا سخن می گفت، با برشمردن اقدامات دولتش برای رسیدگی به هزینه های رو به افزایش در آمریکا  را در میان جنگ در اوکراین  گفت: بودجه خانواده های آمریکایی و توانایی آنها برای تامین سوخت خودروهایشان  نباید به اعلام جنگ از سوی یک "دیکتاتور" که در آن سوی جهان "نسل کشی" می کند، وابسته باشد.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گزارش داد بایدن  گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درحال ارتکاب به نسل کشی در اوکراین است اما ادامه داد که "محققان و حقوق دانان" باید در خصوص استفاده از این عبارت به صورت بین المللی تصمیم گیری کنند.

در صورت اعلام رسمی نسل کشی، کشورهایی که عضو کنوانسیون نسل کشی سازمان ملل هستند به صورت قانونی موظف می شوند در توقف نسل کشی دخالت کنند.

با این حال این اظهارات بایدن نارضایتی متحدان این کشور را به دنبال داشته است.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه گفت: می خواهم به انجام نهایت تلاش خود برای توقف این جنگ و برقراری صلح ادامه دهم اما تشدید لفاظی ها به این هدف کمک نمی کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید