مهم‌ترین عامل ایجاد تب کریمه کنگو چیست؟

کدخبر: ۵۰۳۱۰۹
محمود قربان‌زاده گفت: کشتار غیرمجاز دام، به‌ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال، ممنوع بوده و لازم است شهروندان فرآورده‌های خام دامی موردنیاز را از مراکز مجاز و دارای هویت خریداری کنند.
مهم‌ترین عامل ایجاد تب کریمه کنگو چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به در پیش بودن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک انسان و دام، گفت: مهم‌ترین عامل ایجاد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو براثر کشتار غیرمجاز در خارج از کشتارگاه است.

محمود قربان‌زاده اظهار کرد: کشتار غیرمجاز دام، به‌ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال، ممنوع بوده و لازم است شهروندان فرآورده‌های خام دامی موردنیاز را از مراکز مجاز و دارای هویت خریداری کنند.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی از شهروندان خواست تا با توجه به در پیش بودن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ازجمله تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو(CCHF) و ... در اثر کشتار غیرمجاز دام در منازل و معابر  نکات بهداشتی را رعایت  کنند.

وی در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو افزود: این بیماری یکی از صدها نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از راه‌هایی نظیر؛ گزش به‌وسیله کنه‌هایی که از روی بدن دام به انسان منتقل می‌شوند، تماس با خون و لاشه حیوان آلوده، تماس با خون و ترشحات بدنی فرد آلوده ، انسان می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

 قربان‌زاده عواقب ابتلای به بیماری را بروز علائم بیماری شامل؛ سردرد شدید- تب-دردعضلانی و خونریزی زیر جلدی و در صورت عدم‌تشخیص به‌موقع و عدم پاسخ به درمان‌های کمکی فوت فرد مبتلا دانست و تأکید کرد: عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلای به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو مبارزه با کنه‌ها به‌عنوان ناقلین بیماری از طریق سم‌پاشی جایگاه‌های دامی و حمام دادن دام‌ها، استفاده از وسایل حفاظتی مثل دستکش و کلاه در تماس با دام و هنگام قطعه کردن گوشت و نیز پرهیز از ذبح دام خارج از کشتارگاه و استفاده از گوشت‌های دارای مهر و نشانه بهداشتی دامپزشکی است.

 وی با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان یادآور شد: از خیرین و خانواده‌های حجاج  تقاضا می‌شود در مراسم استقبال از حجاج از ذبح دام در معابر خودداری کنند و در مشهد از مزایای ذبح غیرحضوری دام در کشتارگاه صنعتی و در سایر شهرستان‌های استان نیز حتماً ذبح دام خود را در کشتارگاه تحت نظارت دامپزشکی انجام دهند.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی از تمامی زائرین و مجاورین و خیرین درخواست کرد در صورت مشاهده تخلف‌ها در حوزه مرتبط با فرآورده‌های خام دامی و به‌ویژه مشاهده مکان‌هایی که در آن کشتار غیرمجاز دام صورت می‌گیرد مراتب را در مشهد  با شماره تلفن‌های۱۵۱۲ و در شهرستان‌ها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان بگذارند تا برخوردهای قانونی و لازم با متخلفین صورت پذیرد.

 وی خاطرنشان کرد: سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان نیز به شماره ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ آماده دریافت پیام‌های مردمی در زمینه‌های یادشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید