فوت دومین بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور/راه های جلوگیری از ابتلا

کدخبر: ۵۰۱۶۱۵
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در هفته اخیر ۲ بیمار مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان‌های استان بستری شدند که یک مورد آقای ۳۵ ساله از قشم با حال عمومی بد بود که متاسفانه جان خود را از دست داد. مورد دوم هم یک خانم ۵۵ ساله از سیریک است که در حال حاضر با حال عمومی نامساعد در بخش مراقبت های ویژه بستری است.
فوت دومین بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور/راه های جلوگیری از ابتلا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، در هفته اخیر دو بیمار مشکوک به ابتلا به تب کریمه کنگو در بیمارستان‌های هرمزگام بستری شده‌اند که یک نفر از آنها که جوانی ۳۵ ساله بود فوت کرد. این دومین مورد فوت براثر ابتلا به تب خونریزی‌دهنده کریمه در یک ماه اخیر بوده است. ماه گذشته یک زن باردار در استان خوزستان براثر ابتلا به این بیماری جان باخته است.

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیماری تب کنگو کریمه همچنان در کمین است، اظهار داشت: در هفته اخیر ۲ بیمار مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان‌های استان بستری شدند که یک مورد آقای ۳۵ ساله از قشم با حال عمومی بد بود که متاسفانه جان خود را از دست داد. مورد دوم هم یک خانم ۵۵ ساله از سیریک است که در حال حاضر با حال عمومی نامساعد در بخش مراقبت های ویژه بستری است.

نوروزیان با عنوان اینکه هر دو مورد سابقه تماس با دام را گزارش دادند، گفت: احتمال اینکه این دو بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شده باشند، بسیار زیاد است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص علائم هشداردهنده گفت: بیمارانی که علائم شبیه به آنفولانزا دارند، حتماً مورد بررسی قرار بگیرند و اگر سابقه تماس با دام یا گزش کنه دارند، در مراجعه به پزشک مطرح کنند. چراکه علائم اولیه این بیماری مشابه آنفلوآنزا و کرونا است و ممکن است در وهله اول شناسایی نشود اما بیماران اگر سابقه تماس با دام یا گزش کنه را عنوان کنند، این بیماری خیلی سریع‌تر تشخیص داده می‌شود.

 

وی ادامه داد: همچنین بیماران اگر به تازگی گوشت تازه تکه کرده اند یا شغل مرتبط دارند مثل دامپزشکی، قصابی، دامداری در مراجعه به پزشک مطرح کنند. چراکه این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.

در اکوایران ببینید؛

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گفت: توصیه اکید می شود در زمان تماس با دام حتماً از دستکش و چکمه استفاده شود، دام و دامداری تحت نظارت دامپزشکی باشد و در صورت مشاهده کنه با کمک دامپزشکی کنه را از بین ببرند، در زمانه سلاخی و قصابی از شیلد صورت، دستکش و چکمه استفاده کنند و خانم‌های خانه دار دقت کنند که از جاهای مطمئن که تحت نظارت دامپزشکی است، گوشت مورد نیاز خود را تهیه کنند و قبل از تکه کردن گوشت، حتماً آن را ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس گوشت را تکه و مصرف یا فریز کنند.

 

گفتنی است آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو در ایران به ۱۸ نفر رسیده است. دکتر بهزاد امیری رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت امروز با اعلام این خبر گفت: بر اساس آخرین آمار در سال جاری ۱۸ مورد ابتلا به این بیماری و یک مرگ ناشی از آن داشته‌ایم و این درحالی است که طی کل سال گذشته تنها ۱۳ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو و دو مرگ ناشی از آن در سامانه‌ها به ثبت رسیده است.

به گفته امیری، هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو برای انسان و دام وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید