فعالیت حزبی؛ امکان یا امتناع؟

اتهام زنی اصلاح طلبانه به فائزه هاشمی

کدخبر: ۵۱۰۷۵۳
محسن مهرعلیزاده ، فائزه هاشمی را به باز کردن دکان در فدراسیون ورزش زنان متهم کرده است.
اتهام زنی اصلاح طلبانه به فائزه هاشمی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران؛ محسن مهرعلیزاده به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است که فائزه هاشمی به نام ورزش زنان دکان باز کرده بود و او این دکان را تعطیل کرده است. این در حالی است که فدراسیون ورزش زنان تا سال‌ها پس از اتمام دوره مسئولیت مهرعلیزاده فعال بوده است. مهرعلیزاده در این مصاحبه گفته است: «فائزه هاشمی هر از چندگاهی افاضاتی دارند که ویژه خود او است.»

اما فائزه هاشمی چگونه از عرصه فردی به عرصه جمعی وارد شد گفته می شود مسئولان سازمان تربیت بدنی وقت با ورود او به ورزش قصد داشتند حمایت پدر را پشت خود داشته باشند. او از سال 1369، در مقام ریاست فدراسیون اسلامی ورزش زنان قرار گرفت. این فدراسیون تا سال 1390 فعال بود و از جمله اقدامات مهم وی در دو دهه فعالیت می‌توان به برگزاری بازی‌های اسلامی زنان اشاره کرد که چهارمین دوره آن در سال 1384 در تهران برگزار شد. در زمان برگزاری دوره چهارم، محمد علی‌آبادی ریاست سازمان تربیت بدنی را عهده دار بود.

کنش‌گری سیاسی 

فائزه هاشمی در مجلس پنجم نماینده تهران بود و با آرای بالا، پس از علی اکبر ناطق نوری، به عنوان نفر دوم به مجلس راه یافت. او در سال 1377 روزنامه زن را راه اندازی کرد که پس از چند ماه توقیف شد. هاشمی پس از ناکامی در ورود به مجلس در انتخابات دوره ششم، از فعالیت سیاسی رسمی خود کاست اما همچنان در فضای سیاسی فعال بود. وی در سال‌های 1388 و 1389 نیز، در دو نوبت و پس از حضور در جمع معترضان، بازداشت شد.  

بازگشت به سیاست؟

وبسایت رسمی حزب کارگزاران سازندگی چندی پیش اعلام کرد «سازمان زنان» این تشکیلات تأسیس می‌شود و فائزه هاشمی که پیش از این رئیس کانون زنان حزب کارگزاران بود، مسئول کارگروه تدوین آیین‌نامه سازمان‌‍‌های تابعه حزب شده  است. تأسیس سازمان زنان توسط فائزه هاشمی از این جهت جالب توجه است که وی همواره از شکست کنش‌ورزی اصلاح‌طلبانه صحبت کرده است.

فائزه هاشمی در حالی اقدام به تأسیس سازمان زنان حزب کارگزاران سازندگی کرده که در ماه‌های اخیر درگیر حواشی زیادی بوده است و حتی دادستان تهران اعلام کرده بود که قرار مجرمیت وی صادر و به دادگاه ارجاع داده شده است. در یک سال اخیر فائزه هاشمی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت پررنگ‌تری داشته و مواضعی تندتر از گذشته اتخاذ کرده است. 

با این حال گویا فائزه هاشمی دست از فعالیت در قالب حزب کارگزاران نکشیده است و سازمان زنان این حزب را راه اندازی خواهد کرد. زنان پس از جوانان دومین گروه از اعضای حزب کارگزاران سازندگی ایران هستند که «سازمان تابعه» تأسیس می‌کنند. پیش از این، کانون زنان به ریاست فائزه هاشمی مسئولیت فعالیت‌های حوزه زنان حزب را برعهده داشت. 

حمایت از نوجوانان اسکیت باز

فائزه هاشمی به مواضع رادیکال خود شهره است. پس از انتشار فیلمی از اسکیت بازی دختران و پسران نوجوان در پارکی در شیراز،‌ این نوجوانان مورد تعقیب قضایی قرار گرفتند و به گفته رئیس کل دادگستری استان فارس 5 نفر از آنان بازداشت شدند. در پی این اتفاق فائزه هاشمی در یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی گفت: تجمع دهه نودی‌ها در شیراز گویای آن بود که مطالباتی دارند و کار قشنگی بود. وی نافرمانی مدنی را یکی از راه‌های رسیدن زنان به حقوق خود دانست.

دفاع از تحریم انتخابات 

در فروردین سال گذشته، فائزه هاشمی در کلاب هاوس که حدود 16 هزار مخاطب آنلاین داشت گفته بود که در انتخابات رأی نخواهد داد. هاشمی تأکید کرده بود که حتی برادرش، محسن هاشمی، کاندیدا شود نیز در انتخابات شرکت نخواهد کرد. هاشمی ادعا کرد که محمود احمدی‌نژاد به وی پیشنهاد معاون اولی داده اما او این پیشنهاد را رد کرده است. 

انتقادها از دختر آیت الله

چهره‌های اصولگرا و رسانه‌های محافظه‌کار عمدتاً منتقد فائزه هاشمی هستند. در تازه‌ترین مورد حمیدرضا ترقی خواستار اشد مجازات برای فائزه هاشمی و مصطفی تاجزاده شده است. دبیرکل حزب مؤتله اسلامی گفته است: «زندان رفتن در جمهوری اسلامی بخاطر اقدام علیه امنیت ملی؛ نشانه بغی و حرکت انسان در مسیر شیطان و بر ضد حکومت الهی است، همراهی با شیطان افتخار نیست بلکه شرمندگی و خجالت دارد. این مرد و زن که در ضدیت با حکومت دینی و رهبری و ولایت فقیه و غربگدائی و خود تحقیری و امام زدائی از انقلاب مخرج مشترک دارند در فتنه 18 تیر سال 78 و فتنه خرداد 88 و فتنه سال 98 مؤثرترین عناصر بوده و در دوسال اخیر با سوءاستفاده از مدارا و سعه صدر نظام از هیچ گونه تخریب و اهانت و شبهه افکنی علیه نظام و رهبری دریغ نکرده و به فریب و منحرف کردن اقشار جامعه و سوق دادن آنها به نافرمانی مدنی و اغتشاش مشغول بوده‌اند.»

فعالیت حزبی؛ امکان یا امتناع؟

در حالی در ابتدای تابستان 1401 حزب کارگزاران سازندگی خبر از تأسیس سازمان زنان با مسئولیت فائزه هاشمی می‌دهد که دبیر کل جدید این حزب، حسین مرعشی، مواضع فائزه هاشمی را مواضع حزب نمی‌داند. مرعشی که پس از جدایی تنش آمیز غلامحسین کرباسچی به دبیرکلی رسیده است، در واکنش به اظهارات هاشمی درباره سپاه پاسداران در 27 فروردین ماه در اتاق گفت‌وگوی کلاب هاوس، گفته بود: «این مواضع موضع شخصی خانم هاشمی هست و موضع حزب کارگزاران نیست.»

مطابق گزارش خبرگزاری فارس، فائزه هاشمی گفته بود: «خروج سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها به سود منافع ملی و جامعه ایران نیست.»

اما با این حال خانم هاشمی به فعالیت در حزب متبوع خود ادامه می‌دهد. غلامحسین کرباسچی نیز که در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته مدافع مشارکت در انتخابات و حامی عبدالناصر همتی بود، پس از جدایی از کارگزاران، به تازگی روزنامه «هم‌میهن» را به همراه عباس عبدی و احمد زیدآبادی راه انداخته، طرفه آن که این سه در همان انتخابات مواضع متفاوتی داشتند. روزنامه سازندگی نیز پس از توقفی کوتاه، به عنوان ارگان رسمی حزب به فعالیت ادامه می‌دهد. 

برخی می گویند وقتی کسی همواره از شکست کنش‌ورزی اصلاح‌طلبانه صحبت می کند و باز به سمت تاسیس  سازمان زنان می رود تایید ادعای مهرعلیزاده برای علاقه مندی به دکان داشتن است اما مواضع این روزهای فائزه هاشمی نشان می دهد  او تمایل به فعالیت رسمی و جمعی دارد. باید دید آیا در پی گشودن راهی تازه در حزب کارگزاران سازندگی است یا خود نیز به بخشی از تجارب شکست خورده می‌پیوندد؟ 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید