معاون ظریف: تحمل تحریم ها ساده می شود اگر.../ دولت مصمم است برجام را به نتیجه برساند

کدخبر: ۵۲۲۵۵۱
انصاری درباره بلاتکلیف ماندن پرونده FATF گفت: قطعا اگر بخواهیم به دنبال حل اساسی مشکلات اقتصادی کشور باشیم منظور حل اساسی مسئله ارتباطات بانکی با دنیای خارج از خودمان است که با پیوستن به FATF شدنی است یا روابط اقتصادی راحت با همتایان خودمان که طبیعتا در چارچوب برجام ممکن است عملیاتی شود.
معاون ظریف: تحمل تحریم ها ساده می شود اگر.../ دولت مصمم است برجام را به نتیجه برساند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، غلامرضا انصاری، معاون سابق اقتصادی وزات خارجه، در خصوص اینکه پیوستن به سازمان شانگهای چقدر به دور زدن تحریم های آمریکا کمک می کند و فضاسازی حامیان دولت در این خصوص چقدر نزدیک به واقعیت است، گفت:  در قرن بیست و یکم توجه اقتصادی جهان به منطقه آسیا و اقیانوس هند متمرکز است. شانگهای ریشه در این منطقه دارد.  ایران سال هاست تلاش داشت وارد این مجموعه امنیتی، اقتصادی و سیاسی شود ولی متاسفانه با بهانه های مختلف ایران بیرون نگاه داشته می شد. در نتیجه ورود ایران به این مجموعه را باید گفت یک دستاورد بزرگ برای دولت ایران بشمار می آید که قطعا در آینده می تواند از موقعیتی که این مجموعه به ویژه در حوزه انرژی و حمل و نقل دارد به نفع خودش استفاده کند، همانطور که کشورهای عضو از موقعیت و ویژگی که ایران دارد می توانند برای دسترسی به آبهای آزاد و انرژی مطمئن استفاده کنند. 

دولت رئیسی باید اصلاحات اقتصادی را عملیاتی کند

انصاری تصریح کرد: دولت برای برنامه پنج ساله هدفگذاری رشد 8 درصدی متوسط را تعیین کرده و اگر دولت اصلاحات اقتصادی که وعده داده بود مانند اصلاح قوانین و مقررات تجاری کشور، حذف سوبسید غیرهدفمند ، اصلاح نظام بانکی و بیمه، حذف قیمت گذاری دستوری و حمایت از بخش خصوصی را اجرای کند حضور ایران در سازمان هایی مثل شانگهای می تواند بسیار موثر باشد و به ایران کمک کند که فشارهای کمتری از ناحیه تحریم ها تحمل کند. 

بدون اصلاحات اقتصادی، حضور در سازمان شانگهای سود حداکثری برای ایران ندارد

معاون اقتصادی پیشین وزات خارجه گفت: اگر بخواهیم ضرر و زیان کمتری از تحریم ها ببینیم مستلزم اصلاحات اقتصادی هستیم. باید به این باور برسیم بدون اصلاحات اقتصادی همواره با مشکلات روبرو خواهیم بود و حضور ما را در این سازمان ها به سود حداکثری نمی رساند.

نقد صریح از تفکر اقتصاد دولتی و اقتصاد قیمت گذاری شده دستوری

او اظهار کرد: سالهاست عضو اکو و  D8 هستیم. همچنین سال هاست که با کشورهای مختلف موافقتنامه تجارت ترجیحی داریم. ولی به علت محدودیت هایی که ساختار اقتصادی ایران دارد و تفکری که در اقتصاد ایران حاکم بوده از جمله تفکر اقتصاد دولتی، اقتصاد قیمت گذاری دستوری، سوسبیدهای گسترده غیر هدفمند و .... حضور در این مجموعه با مشکل همراه خواهد بود. و ما را به اهداف مورد نظر دولت نمی رساند. 

انصاری بیان کرد: بنابراین در ارتباط با بحث تحریم ها حضور ما در سازمان ها یک ضرورت است. برنامه 5 ساله حکم می کند اگر بخواهیم به بخشی از اهداف برسیم باید به بازار شانگهای، اکو و... دسترسی ارزان و دسترسی اقتصادی پیدا کنیم.

برجام و FATF روابط اقتصادی با دنیا را برای ما راحت می کنند

این تحلیلگر سیاسی درباره بلاتکلیف ماندن پرونده  FATF گفت: قطعا اگر بخواهیم به دنبال حل اساسی مشکلات اقتصادی کشور باشیم منظور حل اساسی مسئله ارتباطات بانکی با دنیای خارج از خودمان است که با پیوستن به FATF شدنی است یا روابط اقتصادی راحت با همتایان خودمان که طبیعتا در چارچوب برجام ممکن است عملیاتی شود.

 وی در ادامه پاسخ داد: یکی از اهداف برجام بالا بردن درآمدهای اقتصادی کشور است. وقتی صحبت از حضو در این مجموعه ها و سازمان های اقتصادی می کنیم با این پیش فرض است که اگر چنانچه برجام حل و فصل نشود طبیعتا از این طریق تحمل نبود برجام را برای ما ساده تر خواهد کرد و ضرر زیان آن را کم می کند. 

اگر برجام حل نشود حضور ایران در شانگهای فایده ای دارد؟

انصاری تاکید کرد: نمی خواهم چنین موضوعی را عنوان کنم که اگر برجام حل نشود رابطه تجاری ما در این مجموعه ها بی فایده است، خیر اینگونه نیست. ولی اگر چنانچه اراده ای در طرف مقابل باشد و اصلاحات اقتصادی در داخل کشور صورت بدهیم باز هم می توانیم پرقدرت در این مجموعه ها حضور داشته باشیم.

تحمل تحریم ها ساده می شود اگر...

او گفت: سال هاست تحریم هستیم و در سایه این تحریم ها زندگی کردیم. اگر در مجموعه اقتصادی مثل شانگهای باشیم و اصلاحات اقتصادی خودمان را انجام بدهیم قطعا تحمل تحریم ها ساده تر خواهد بود. البته معنایش این نیست تحریم ها را براساس حضورمان در این مجموعه ها بگوییم اثری ندارد اگر چنانچه اعضای این کشورها ملاحظات سیاسی امنیتی خودشان را کنار بگذارند و بدون در نظر گرفتن تحریم ها کار کنند برای ما راحت تر خواهد بود. به نظر من، حضور ما در این سازمان ها همراه با اصلاحات اقتصادی در کشور، ما را به حداکثری اهداف خود می رساند.

انصاری درباره استراتژی دولت رئیسی تصریح کرد: اولا در این شرایطی که هستیم و براساس اهدافی که در برنامه 5 ساله جدید پیش بینی شده باید به بازارهای همسایه و بازارهای منطقه دسترسی پیدا کنیم. بنابراین، این مهم به عنوان یک اولویت اول است ولی برای اینکه بتوانیم با هزینه کمتری ورود به این بازارها پیدا کنیم باید اصلاحات اقتصادی داخل خودمان را جدی بگیریم. 

معایب بسته بودن سیستم تجارت 

معاون اقتصادی پیشین وزات خارجه گفت: با توجه به مشکلاتی که در تولید داریم و با بحث قیمت گذاری دستوری که داریم تولید نمی تواند رشد کند. باید اصلاحات داخلی به ویژه بحث سوبسیدها غیر هدفمند و تسهیل مقررات و قوانین تجاری را بسیار جدی بگیریم. وقتی وارد مجموعه ها می شویم طبیعتا بازارهای خیلی خوب پیدا می کنیم بشرط اینکه آنها نیز به بازارهای ما دسترسی داشته باشند. اگر قرار باشد سیستم را ببندیم و انتظار داشته باشیم طرف مقابل بازارش را باز کند عملیاتی نیست. اگر به این بسته بودن سیستم تجارت ادامه دهیم حضورمان در این مجموعه ها به اهداف مورد نظر نمی رساند.

او بیان کرد: سال هاست عضو اکو هستیم با بعضی از کشورهای عضو اکو موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا کردیم. حتی موافقتنامه تجارت ترجیحی نیز به تصویب مجلس رسید ولی عملیاتی نشد. به دلیل اینکه اقتصاد ما بسته و دولتی بود. متاسقانه بخش خصوصی نقش زیادی در اقتصاد نداشت. اگر اصلاحات اقتصادی نکنیم و واقع بینانه به تجارت منطقه ای و بین المللی فکر نکنیم همچنان با مشکلات روبرو خواهیم بود.

دولت مصمم است برجام را به نتیجه برساند

انصاری در خصوص اینکه آیا دولت مصصم است برجام را به نتیجه برساند گفت: فکر می کنم دولت مصمم است برجام را به نتیجه برساند. نباید فراموش کنیم طرف مقابل ما کشورهای بی وفا و کشورهایی هستند که اصلا به عهدی که می بندند پایبند نبودند. امیدواریم که در هفته ها و ماه های آینده حرکتهای مثبتی انجام بگیرد. طبیعتا تاخیری که در مذاکرات بوجود آماده خیلی به نفع کشور نیست. اگرچه باید با اطمینان گام برداریم تا ظرف ماه های آینده به نتیجه مطلوب دولت برسیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید