تاکید وزیر کشور بر ضرورت مشخص شدن اطلس خطر

کدخبر: ۵۳۰۱۱۶
وزیر کشور گفت: موضوع مدیریت بحران و مدیریت ریسک مساله بسیار مهمی است که باید مورد توجه واقع شود، آنچه که در مورد تهران گفته شده است، این است که آمادگی خوبی در سال‌های اخیر وجود نداشته و ما در چند سال اخیر دیدیم که با یک لرزه کوچک مردم به خیابان‌ها آمدند و مشکلاتی ایجاد شد.
تاکید وزیر کشور بر ضرورت مشخص شدن اطلس خطر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزیر کشور بر ضرورت مشخص شدن اطلس خطر در کشور تاکید کرد.

احمد وحیدی در سومین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که سه‌شنبه شب با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، شهردار تهران و دیگر مسئولان انتطامی، کشوری و شهری در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: موضوع مدیریت بحران و مدیریت ریسک مساله بسیار مهمی است که باید مورد توجه واقع شود، آنچه که در مورد تهران گفته شده است، این است که آمادگی خوبی در سال‌های اخیر وجود نداشته و ما در چند سال اخیر دیدیم که با یک لرزه کوچک مردم به خیابان‌ها آمدند و مشکلاتی ایجاد شد.

وی ادامه داد: اولین مساله ما این است که اطلس خطر کشور را کاملا مشخص کنیم. این اطلس خطر باید سناریوها و حالات مختلف را در نظر بگیرد و با توجه به شرایط هرکدام از مناطق و محلات به ما بگوید که چه وضعیتی در حالات مختلف پیش خواهد آمد. همه این ها را می‌توان دریک سامانه تعریف کرد و لازم است با نگاهی فنی به این موضوع توجه کنیم.

وحیدی با اشاره به تمهیدات مدیریت بحران برای اسکان اضطراری یک میلیون نفر در هنگام بحران گفت: برای اسکان یک میلیون نفر ما دستکم به ٢۵٠ هزار چادر احتیاج داریم در حالی که آمار فعلی تعداد چادرهای ما این تعداد نیست و حدود ۵٧ هزار است که باید این تعداد چادر و تمهیدات لازم برای تامین آن پیش‌بینی شود.

وزیر کشور به موضوع آموزش و اهمیت آن در مقابله با حوادث و بلایا نیز اشاره کرد و افزود: من مدت مدیدی است که اثری از آموزش نمی‌بینم، در حالی که موضوع آموزش مسأله مهمی است که باید از سوی صداوسیما و ... دنبال شود.

وی به زلزله اخیر خوی اشاره کرد و گفت: در این زلزله به جز یک نفر، باقی موارد مصدومی به دلیل ریزش آوار نبوده است و همه هنگام فرار با از ترس دچار مصدومیت شده بودند این موضوع نشان دهنده اهمیت موضوع آموزش است.

وحیدی به موضوع ایمنی ساختمان‌ها و نقش سازمان نظام مهندسی در آن اشاره کرد و گفت: من معتقدم که سازمان نظام مهندسی دربرابر ایمنی تمام ساختمان‌ها مسئولیت دارد و باید گزارشی از وضعیت ایمنی این ساختمان‌ها داشته باشد. به عنوان مثال در حادثه متروپل نیز سازمان نظام مهندسی اعلام کرده بود که سازه این ساختمان مشکل دارد اما توجهی به آن نشده بود. از این رو از نگاه من سازمان نظام مهندسی باید اطلاعات تمامی ساختمان‌ها را داشته باشد.

وزیر کشور همچنین با تاکید بر اهمیت پیشگیری و مدیریت بحران، بحث نیاز به برنامه آمادگی و پاسخ به بحران را مطرح کرد و گفت: برای این کار باید پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی ایجاد کنیم و پژوهشکده سوانح طبیعی نمی‌تواند تمام این موارد را انجام دهد. همچنین بحث نیاز به افزایش ماشین آلات سبک و سنگین برای زمان بحران، ضرورت توجه به تخلیه اضطراری و خروج از ساختمان، خیابان و شهر و آموزش در این حوزه از جمله مهمترین موارد است. 

وی به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در زمان بحران نیز اشاره کرد و گفت: فعالیت تشکل‌ها خوب است اما باید سازماندهی شود و آنها قدرت سازمان‌دهی در محل را نیز داشته باشند.

وزیر کشور به موضوع سیل و مخاطرات ناشی از آن نیز اشاره کرد و افزود: سیل موضوع خیلی مهمی است و باید در برابر آن آمادگی لازم را داشته باشیم. مثلا ببینید در ماجرای سیل امام‌زاده داوود چه شد و در عرض چند دقیقه چه اتفاقی رخ داد، پس لازم است که به این موضوع توجه شود و برای پیشگیری از آن تمهیدات لازم اتخاذ شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید