کوهکن: اشکالی ندارد اصولگرایان با چند لیست وارد انتخابات شوند

استقبال اصولگرایانه از فعال شدن روحانی در انتخابات مجلس 1402

کدخبر: ۵۷۱۴۵۹
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری می گوید: هیچ اشکالی ندارد که در انتخابات مجلس آینده در تهران و 5 مرکز استان، اصلاح طلبان با چند لیست، اصولگرایان با چند لیست حضور داشته باشند.
استقبال اصولگرایانه از فعال شدن روحانی در انتخابات مجلس 1402

به گزارش اقتصادنیوز، در سالی که پایان آن با انتخابات مجلس گره خورده است، جریان‌های سیاسی یا فعالیت های انتخاباتی خود را کلید زده اند یا کم کم تحرکات انتخاباتی را شروع می کنند. 

روحانی: بازنشستگی برای یک رئیس‌جمهور پیشین معنا ندارد

در میان تحلیل ها و پیش بینی ها از انتخابات پیش رو برخی براین اعتقادند که انتخابات 1402 صحنه رقابت درون اصولگرایی خواهد بود. خاصه با جدی تر شدن مرزبندی ها بین طیف های مختلف اصولگرایی.

محسن کوهکن، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده ادوار مجلس در گفتگو با «اقتصادنیوز» با اشاره به چنددستگی بین اصواگرایان می گوید؛ « هر گونه تکثر لیست و حضور افراد با سلایق مختلف ولو درون یک جریان سیاسی که منجر به افزایش مشارکت شود، باید مورد استقبال قرار بگیرد.» 

او از حضور برخی چهره ها چون حسن روحانی و لاریجانی در انتخابات استقبال می کند و معتقد است باید در مسیر افزایش مشارکت گام برداشت.

مشروح گفتگوی محسن کوهکن، نماینده سابق مجلس را در اقتصادنیوز می خوانید.

****

آقای کوهکن! پیش بینی شما از انتخابات مجلس آینده چیست؟ اصولگرایان برای انتخابات مجلس آینده چه برنامه‌هایی دارند؟

فکر می کنم هر جریان و تشکیلاتی که دل در گرو موفقیت، پیروزی نظام و خدمت به مردم دارد از اکنون باید چند نکته را درباره انتخابات در نظر بگیرد. ما در فرمایشات رهبر انقلاب در قالب 4 کلمه این نکات را شنیدیم و باید آن را تبیین کنیم. ایشان درباره انتخابات 4 کلمه مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت را مطرح کردند و هر فرد و جریانی باید یه نگاه عمیق به این مسئله داشته باشند. 

مخاطبان 4 کلمه کلیدی رهبری درباره انتخابات

تشخیص بنده این است که خطاب این 4 کلمه تنها احزاب اصولگرا، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نیستند بلکه شامل کسانی در حاکمیت مسئولیت اجرایی و نظارت دارند هم می شود. باید زمینه را برای رقابت فراهم کرد، چرا که اگر رقابت مد نظر رهبری به صورت کامل انجام شود، باعث داغ شدن بازار انتخابات شده و به افزایش مشارکت می‌انجامد. 

بنده پیش بینی می کنم که دشمن با اقداماتی که در سال گذشته انجام داد و با رویکردی براندازانه در انتخابات مجلس آینده برنامه هایی داشته باشد. یک برنامه آنان این است که عناصر میدانی‌شان که اهل خرابکاری هستند برای به خطر افتادن فضای امنیت جامعه و کاهش مشارکت تلاش کنند.

یکی از عواملی که در انتخابات گذشته تاثیر گذاشته بود، ویروس کرونا بود. اگر دشمن امنیت انتخابات را در دوران تبلیغات و روز رای گیری به خطر بیاندازد، باعث کاهش مشارکت می شود. 

یک توصیه مهم به شورای نگهبان

*برخی عملکرد شورای نگهبان را عاملی در کاهش مشارکت انتخاباتی می دانند و ...

خطاب بخش امنیت، سلامت و رقابت به عوامل اجرایی و نظارت است. ایجاد و تامین امنیت از اکنون باید مدنظر باشد. همچنین دشمن در یکی از انتخابات های گذشته وقتی مشارکت بالای مردم را نتوانست نفی کند، دست روی سلامت آن گذاشت و با بی توجی برخی ها سلامت انتخابات را زیر سوال برد. 

قطعا برداشت من از واژه رقابت که رهبری فرمودند، رقابت بین کسانی است که در زیر سقف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده و قانون اساسی را قبول دارند ولو با سلایق مختلف سیاسی باشند. منظور رقابت درون گروهی نیست و اصولگرایان، اصلاح طلبان و کلیه سلایق سیاسی که خودشان را توانمند می‌دانند در انتخابات حضور داشته باشند. حاکمیت، نهادهای نظارتی به ویژه شورای نگهبان هم باید به نکته توجه داشته باشند. 

اگر امروز کسی از شورای نگهبان مصاحبه کند، به آنان توصیه می کنم که بگوید همه افرادی که خود را واجب شرایط می دانند برای حضور در انتخابات مجلس خود را اماده کنند. 

اشکالی ندارد اصولگرایان با چند لیست وارد انتخابات شوند

* به نظر می رسد بحث چند دسته شدن اصواگرایان جدی تر از قبل شده است،  می توان این پیش بینی را داشت که انتخابات 1402 شاهد رقابت اصولگرایان مختلف هستیم؟

به عنوان کسی که از مسائل انتخاباتی بی اطلاع نیست، می گویم ما نباید یک نسخه واحد برای انتخابات تهران و 5 یا 6 مرکز استان و حوزه های انتخابیه بپیچیم.

اگر کسی به این نکته توجه داشته باشد تحلیل کلیشه‌ای نخواهد داشت. بنده از الآن می گویم که هر گونه تکثر لیست و حضور افراد با سلایق مختلف ولو درون یک جریان سیاسی که منجر به افزایش مشارکت شود، باید مورد استقبال قرار بگیرد. 

هیچ اشکالی ندارد که در انتخابات مجلس آینده در تهران و 5 مرکز استان، اصلاح طلبان با چند لیست، اصولگرایان با چند لیست حضور داشته باشند. مردم در حوزه‌هایی که یک یا دو نماینده انتخاب می شود بر اساس شناخت فردی بیشتر رای می دهند و جناح و سلایق سیاسی حرفی برای گفتن ندارد. افزایش مشارکت وزن بالاتری دارد و حتی اگر برخی سلایق سیاسی هم رای نیاورد، اشکالی ندارد. 

 با فعال شدن روحانی در انتخابات 1402 مخالف نیستم 

* آقای کوهکن! چقدر احتمال لیدری برخی چهره های شاخص چون آقایان روحانی و لاریجانی در انتخابات پیش رو را می دهید؟

آنچه که مسلم است هرکدام از این اسامی به هر جهت به دنبال افزایش مشارکت هستند. من با فعال شدن آقای روحانی و امثالهم مخالف نیستم و اگر آنان هم به افزایش مشارکت بی انجامد باید مورد استقبال واقع شود.

ما اصلا اجازه نداریم با افرادی که در گذشته مسئولیت داشتند و حال برای انتخابات فعال شدند مخالفت کنیم. در نگاه کلان باید از فعالیت آنان استقبال کنیم و در دوران تبلیغات اگر بحث های جدی مطرح شد عملکرد و آثار کارهای هم را ارزیابی می کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید