نگرانی کاخ سفید از انفجار سد «کاخوفکا»

کدخبر: ۵۷۸۶۱۲
کاخ سفید امروز سه شنبه نسبت به گزارشات مربوط به وقوع انفجار در سد برق آبی «کاخوفکا» واکنش نشان داد و آن را نگران کننده توصیف کرد.
نگرانی کاخ سفید از انفجار سد «کاخوفکا»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر کاخ سفید امروز دربیانیه‌ای ادعا کرد که از وقوع حمله به‌نیروگاه برق آبی «کاخوفکا» نگران شده است!

اولین اظهارنظر زلنسکی درباره انفجار سد کاخوفکا

به گزارش رویترز بر اساس اعلام این رسانه، دولت «جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا در تلاش است تا علل و عواقب احتمالی این حادثه را کشف کند!

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در سخنانی اعلام کرد: سازمان ملل متحد کمک های بشردوستانه فوری به مناطق آسیب دیده از تخریب نیروگاه برق آبی «کاخوفکا» ارسال می کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این ارتباط ادامه داد: این سازمان فورا کمک های بشردوستانه را به مناطق آسیب دیده در نتیجه تخریب نیروگاه برق آبی «کاخوفکا» ارسال خواهد کرد. حملات به زیرساخت های غیرنظامی باید متوقف شود.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم امروز به انفجار سد کاخوفکا واکنش نشان داد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص اعلام کرد: سد نووا کاخوفکا به شدت آسیب دیده است و این امر منجر به کاهش قابل توجه سطح مخزن آب مورد نیاز برای خنک کردن نیروگاه اتمی زاپروژیا شده است.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی دولت روسیه پیشتر در واکنش به انفجار سد «کاخوفکا» در منطقه خرسون تأکید کرد که ارتش اوکراین عامل این انفجار است.

وی دراین‌باره گفت: روشن است که این خرابکاری به این واقعیت ربط دارد که نیروهای مسلح اوکراین ۲ روز پیش عملیات‌های بزرگی را آغاز کردند و شکست خوردند. روسیه قویاً ادعاها درباره بمب‌گذاری (مسکو) در سد کاخوفکا را رد می‌کند؛ این حادثه خرابکاری عمدیِ رژیم کی‌یف بود و مقامات اوکراینی باید مسئولیت پیامدهای آن را بپذیرند. یکی از اهداف رژیم کی‌یف برای بمبگذاری این سد، محروم‌کردن شبه‌جزیره کریمه از آب آن است.

رسانه‌های روسیه و اوکراین ساعاتی پیش اعلام کردند که نیروگاه برق‌آبی در منطقه خرسون در جنوب اوکراین منفجر شده و هم‌اکنون جریان شدید آب در حال پیشروی به سمت مناطق مسکونی است. کی‌یف و مسکو، یکدیگر را به انفجار این سد متهم کرده‌اند.

نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا در سال ۱۹۵۶ تاسیس شده و یکی از اجزای حیاتی تامین انرژی اوکراین محسوب می‌شود. به گفته شرکت دولتی انرژی برق‌آبی اوکراین، خسارت ناشی از این انفجار «قابل تعمیر نیست.»

وزارت کشور اوکراین اعلام کرده که حدود ۱۶ هزار منزل مسکونی در استان خرسون، در مناطق «سیل‌خیز» واقع شده و در معرض خطر قرار دارند. تاکنون ۸ هزار و ۸۵ نفر از مردم این منطقه تخلیه شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید