ناشناخته‌ترین تانک های ایرانی را بشناسید+ جزئیات و تصاویر

کدخبر: ۵۸۰۶۴۳
تانک مبارز در اصل مدل بهینه‌سازی شده تانک چیفتن در ایران است. تانک چیفتن در سال ۱۹۶۶ در بریتانیا تولید و از سال ۱۹۷۲ وارد ارتش ایران شد.
ناشناخته‌ترین تانک های ایرانی را بشناسید+ جزئیات و تصاویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تاریخ ایرانی، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بهسازی تانک «صمصام»، تجهیز آنبه سامانه کنترل آتشEFCS-۳  برای هدفگیری دقیق و مطمئن توپ است.

 به کمک چنین سامانه‌ای، کار هدفگیری بسیار سریع، فوق‌العاده دقیق‌تر و در شب و روزصورت گرفته و احتمال اصابت گلوله توپ به هدف در اولین شلیک به میزان بسیار زیادیافزایش می‌یابد.

 

تانک مبارز

تانک  « مبارز »

تانک مبارز در اصل مدل بهینه‌سازی شده تانک چیفتن در ایران است. تانک چیفتن در سال ۱۹۶۶ در بریتانیا تولید و از سال ۱۹۷۲ وارد ارتش ایران شد. در طولسال‌های اخیر، تغییرات زیادی بر روی تانک چیفتن انجام گرفت. مدل نهایی ارتقا یافتهتانک چیفتن، توسط ارتش جمهوری اسلامی " مبارز" نام گرفت. تعویض موتور ال۶۰ لیلاند با یک موتورپرقدرت‌تر با توان ۸۵۰ اسب بخار، تعویض محفظه سوخت، تغییراتی در چرخ دنده و شاسیتانک، نصب تجهیزات ضد ضربه جدید و افزودن یک سیستم هدف‌گیری لیزری، از جملهتغییراتی است که توسط متخصان نظامی ایران بر روی تانک چیفتن انجام گرفت.

قدرت رزمی تانک مبارز به علت در اختیار داشتن سیستم‌های دید در شب و سیستممسافت‌یاب لیزری افزایش زیادی یافته است.

 

تانک سفیر

تانک  « سفیر »

تانک سفیر مدل اصلاح شده تانک T۵۴ است که در شوروی تولید شده و پرتیراژترین تانک تاریخ محسوب می‌شود. ارتش ایران در خلال دهه ۱۳۷۰ تصمیم گرفت تا برای استفاده بهینه از این تانک قدرتمند، اصلاحاتی رابرروی آن انجام دهد. در نتیجه با کمک مرکزتحقیقات دفاعی لجستیک نیروی زمینی سپاه، با اعمال تغییراتی بنیادین در ساختار این تانک، تانکبهینه شده "مبارز" را عرضه کرد. عملکرد تانکسفیر ۷۴ در تیراندازی و سرعت و دقت در هدف‌گیری در حالات سکون و حرکت یک تحول بزرگ‌زرهی برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

این تانک قادر است با تجهیزات اضافه تا عمق ۵ متری آب و بدون تجهیزاتتا .۵۱ متری آب حرکت کرده و عمل کند. افزایشقدرت موتور، قابلیت‌های زرهی، واکنش سریع و دقت و سرعت در تیراندازی، از امتیازهایبالای این تانک است.

 

تانک صمصام

تانک «صمصام»

این تانک در واقع نتیجه اصلاح تانک M-۶۰در نیروهای مسلح ایران است. تجهیز به پایدارکننده توپ که در راستایعمودی و افقی عمل می‌کند از جمله تغییرات مهم در این تانک است.

تجهیز به سیستم نوری پانوراما برای فرمانده تانک جزء ویژگی‌هایبارز تانک "صمصام" است. این سیستم برای پوشش جهات افقی و عمودی به برجک نیازندارد. قدرت بزرگنمایی این سیستم ۷ برابر تانک‌های M-۶۰ است.یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بهسازی این تانک، تجهیز آنبه سامانه کنترل آتشEFCS-۳ برای هدفگیری دقیق و مطمئن توپ است. به کمک چنین سامانه‌ای، کار هدفگیری بسیار سریع، فوق‌العاده دقیق‌تر و در شب و روزصورت گرفته و احتمال اصابت گلوله توپ به هدف در اولین شلیک به میزان بسیار زیادیافزایش می‌یابد.

 

مسافت‌یاب لیزری، دریافت و محاسبه خودکار پارامترهایبالستیکی و محیطی برای هدف‌گیری، سامانه دید درشب، و آینه‌های پایدارشده درجهات افقی وعمودی ازجمله ویژگی‌های نسل جدید تانک صمصام هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید