مازوت سوزی 14 نیروگاه در کشور هنگام ناترازی/نام دو نیروگاه مازوت سوز افشا شد

کدخبر: ۶۱۴۰۵۶
اقتصادنیوز: عضو شورای شهر تهران گفت:نیروگاه شهید رجایی و منتظر القائم و در مجموع ۱۴ نیروگاه در کل کشور در هنگام ناترازی مازوت سوزی انجام می دهند.
مازوت سوزی 14 نیروگاه در کشور هنگام ناترازی/نام دو نیروگاه مازوت سوز افشا شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورای  شهر تهران با اشاره به تذکر خود در خصوص آلودگی هوا بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گفت: این گزارش تماماً بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ بود و اگر نکته‌ای وجود دارد کاملاً بر اساس گزارش است که در اختیار رسانه ها و رئیس شورا نیز قرار دادم.

علت آلودگی هوای تهران مشخص شد

او با بیان اینکه رئیس کمیسیون اصل ۹۰ اعلام آمادگی کرد که گزارش را در صحن شورا با جزئیات ارائه دهد و عمق فاجعه آلودگی هوا را به گوش مردم برساند، خاطرنشان کرد: برخی به این دلیل که منافعشان به خطر افتاده به هیاهو و جنجال افتاده اند؛ برخی وظیفه داشتند موارد را پیگیری کنند و چون این کار را انجام نداده اند فرافکنی می کنند.

اظهارات چمران درباره مازوت سوزی در البرز/طرح ترافیک جدید بر آلایندگی هوا تاثیر بسزایی ندارد

پیرهادی، با تأکید بر اینکه به جای فرافکنی باید این افراد به پاسخگویی بپردازند، یادآور شد: بنده از قوه قضاییه درخواست دارم که موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه نیروگاه شهید رجایی و منتظر القائم و در مجموع ۱۴ نیروگاه در کل کشور در هنگام ناترازی مازوت سوزی انجام می دهند، یادآور شد: ما برای شهرداری تهران بودجه در نظر گرفتیم که در سال ۱۴۰۳ سیاهه انتشار تهیه کند و این در حالیست که باید دیگر دستگاه ها این اقدام را انجام دهند.

عضو شورای شهر تهران، با تأکید بر اینکه مدیران به کمیسیون اصل ۹۰ مراجعه کنند و بگویند چرا گزارش به این شکل است، گفت: به جای اینکه مسئله را درست کنند و بگویند برنامه اجرایی آنها برای عملیاتی شدن قانون هوای پاک چیست، فرافکنی می کنند. وای به حال آنها.

رئیس شورای شهر تهران، با بیان اینکه اعلام شده که کشور هنوز به حال اضطرار نرسیده است، گفت: هنوز از سوخت گاز در نیروگاه ها استفاده می شود؛ گرچه گازوئیل نیز آلودگی دارد اما کمتر از مازوت است. این نیروگاه ها گرچه دور هستند با وزش باد، این آلودگی به تهران منتقل می شود.

در ادامه میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران هم با اشاره به وضعیت قرمز سه پروژه توسعه محلی در سطح شهر، اظهار کرد: پروژه تعریض زیرگذر خیابان چوب‌تراش به طرشت، احداث تصفیه‌خانه سازمان آب و احیای آسیاب کهک در منطقه ۲ از پروژه‌های توسعه محلی هستند که وضعیت قرمز دارند.

وی با بیان اینکه پروژه تعریض زیرگذر خیابان چوب‌تراش به طرشت در تقاطع خیابان چوب تراش و بزرگراه شیخ فضل اله نوری واقع شده و پنج میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد، خاطرنشان کرد: این طرح با توجه به عرض بسیار کم زیرگذر، لزوم تسهیل در رفت و آمد وسائط نقلیه و براساس خواسته به حق شهروندان تعریف شده که متأسفانه با گذشت بیش از ۸ ماه از سال پیشرفت فیزیکی این پروژه براساس خروجی سامانه کنترل پروژه شهرداری تهران صفر و به تعبیری دارای وضعیت قرمز است.

مظفر با اعلام اینکه پروژه دوم احداث تصفیه خانه سازمان آب با پنج میلیارد تومان اعتبار مصوب در خیابان سازمان آب قرار دارد و به جهت تصفیه پساب کانال ابراهیم آباد با هدف آبیاری فضای سبز نواحی جنوبی منطقه تعریف شده است، یادآور شد: متأسفانه این پروژه نیز آغاز نشده و در وضعیت قرمز قرار دارد.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی، شهر تهران تأکید کرد بر اساس حکم ۵۱ برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران احداث و بهره برداری از تصفیه خانه های محلی اجرای شبکه انتقال پساب تصفیه خانه های آب و فاضلاب به منظور کاهش ۳۰ درصدی استفاده از آبهای زیرزمینی در آبیاری فضای سبز و سایر مصارف غیر شرب تا پایان برنامه بایستی جزء اولویت های مهم شهرداری باشد.

وی همچنین تصریح کرد: پروژه سوم احیای آسیاب کهک در بلوار مرزداران، خیابان شقایق واقع شده که در جهت احیاء و مرمت بنای مذکور با قابلیت جذب گردشگر و هویت بخشی به محله صادقیه تعریف شده و چهار میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد، گفت: متأسفانه این پروژه نیز آغاز نشده و در وضعیت قرمز است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: ضرورت دارد شهرداری منطقه ۲ هرچه سریعتر نسبت به حل موانع و آغاز عملیات اجرایی این پروژه ها اقدام کرده و نتایج آن را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی نیز با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا از تذکر گذشته است، اظهار کرد: مدیران باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی با اشاره به جهش قیمت مسکن در تهران و رواج پدیده ای به نام بی سرپناهی شهروندانی که با وجود سلامت کامل و اشتغال دسترسی به سرپناه ندارند، یادآور شد: در فصل زمستان  فضای گرمخانه ها برای سکونت این افراد مناسب نیست، به گرمخانه ها مراجعه نمی کنند؛ لذا ضرورت دارد که شهرداری با همکاری مؤسسات خیریه برای اسکان این شهروندان که بیش از سه سال سابقه سکونت در تهران دارند، اقدام کند و مساجد و تکایا نیز در این زمینه به وظایف خود عمل کنند.

سلیمانی با اشاره به روند رو به رشد رسیدگی به حقوق کارکنان در شهرداری تهران، ابراز امیدواری کرد که تا حقوق تمام کارمندان به حداکثر رقمی که باید برسد و روند رسیدگی به دغدغه کارکنان ادامه یابد.

در ادامه مهدی عباسی دیگر عضو شورا نیز با بیان اینکه اصلی ترین بازیگران در صحنه در موضوع آلودگی هوا مردم هستند، اظهار کرد: اگر مردم از همین امروز تصمیم بگیرند ۱۰ درصد صرفه جویی در سوخت داشته باشند و از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده کنند، ۲ میلیون لیتر از مصرف بنزین کاسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه وقتی جلوی آلاینده ها را نمی گیریم در فصل سرد چنین وضعیتی را ایجاد می کند، یادآور شد: تکالیف دولت و مجموعه های مختلف جای خود باقی است اما مشارکت مردم یک گام اساسی خواهد بود.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران هم با بیان این که چند سالی است در برخی مناطق در فضاهای غیر قابل استفاده، پاتوق های محله با نیتی خوب اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل اینکه این پاتوق ها به ظرفیت مردمی واگذار نشده، به محل تحمع اراذل و اوباش و معتادان کارتن خواب تبدیل شده است و مردم از این شرایط آسایش ندارند.

آقامیری با تأکید بر اینکه برای اجرای طرح ها باید پیوست فرهنگی نیز در نظر گرفت، تصریح کرد: باید هیئت امنایی در محلات شکل بگیرد و مردم برای نظافت محل و مراقبت از آن با شهرداری نواحی هماهنگی های لازم را داشته باشند. از شهرداران مناطق درخواست داریم که پیش از احداث چنین فضاهایی با مردم هماهنگی لازم را داشته باشند تا با مدیریت و نظارت آنها مورد مراقبت قرار بگیرد.

رئیس کمیته عمران شورا با اشاره به اجرای طرح «آرمان ۲» در ۳۵۲ محله تهران با هماهنگی مدارس و مساجد، یادآور شد: باید فرصتی در نظر بگیریم تا گزارش این طرح در شورا ارائه شود و تبلیغاتی برای گسترش طرح در دیگر محلات تهران باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید