هشدار عضو شورای شهر تهران ؛یک خط از شما مطلب می‌گیرند، با آن شهر را به غارت می‌کشند

کدخبر: ۶۲۰۶۹۴
اقتصادنیوز : «یک خط از شما مطلب می‌گیرند، با آن شهر را به غارت می‌کشند...»؛ این هشدار مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران است زمانی که یکی دیگر از اعضای شورا درخواست کرد طرح شورا و لایحه شهرداری درخصوص تمدید دوره فعالیت کارگروه موضوع ماده دهم مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 یکی شود.
هشدار عضو شورای شهر تهران ؛یک خط از شما مطلب می‌گیرند، با آن شهر را به غارت می‌کشند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شرق،«یک خط از شما مطلب می‌گیرند، با آن شهر را به غارت می‌کشند...»؛ این هشدار مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران است زمانی که یکی دیگر از اعضای شورا درخواست کرد طرح شورا و لایحه شهرداری درخصوص تمدید دوره فعالیت کارگروه موضوع ماده دهم مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 یکی شود.

او خطاب به ناصر امانی که این پیشنهاد را مطرح کرده بود، گفت چون شما دلسوز هستید این را می‌گویم که یکی از بندهای لایحه شهرداری درخصوص باغاتی است که رأی دیوان دارند، این باغات کدام هستند، مالک آنها کیست؟ اعمال ماده 77 شده است؟ من نمی‌خواستم برخی از حرف‌ها باز شود اما برخی دوست دارند حرف‌ها عمومی شود، عیبی هم ندارد اما یک خط از شما می‌گیرند با آن شهر را غارت می‌کنند...».

صحبت‌های مهدی عباسی که به اینجا کشیده می‌شود، مهدی چمران حرف او را قطع می‌کند. عباسی در ابتدای بررسی این طرح، زمانی که با لایحه دوصفحه‌ای شهرداری مواجه می‌شود هم تأکید می‌کند که این لایحه را در کمیسیون تخصصی خود (شهرسازی و معماری) بررسی نمی‌کند، هرچند در آخر جلسه از این حرف خود عقب‌نشینی می‌کند اما در سخنانش اشاره می‌کند که این کار شهرداری نیز مانند کارهای دیگر شهرداری در حوزه شهرسازی است که صلاح نمی‌داند آن را باز کند اما اگر کارها عقیم مانده به خاطر همین ضعف‌های عملکرد است. او به تندی می‌گوید: «دقیقه 90، دو برگ کاغذ آورده‌اند، مگر دیگران مسخره شما هستند...» چمران باز هم عباسی را دعوت به سکوت می‌کند.

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با وجود انتقادها و گلایه برخی از اعضا دوره فعالیت کارگروه موضوع ماده دهم، مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 تمدید می‌شود.

مهدی عباسی تنها منتقد عملکرد شهرداری تهران در حوزه شهرسازی نیست، به تازگی جمعی از کارشناسان شاغل در شهرداری تهران و فعالان حوزه شهرسازی در نامه‌ای سرگشاده به علیرضا زاکانی شهردار تهران، نکات و تذکراتی پیرامون اداره شهر تهران به وی گوشزد کرده‌اند. در این نامه خطاب به شهردار تهران آمده است: علی‌رغم تأکیدات و هشدارهای فراوان دلسوزان و فعالان مبنی‌بر نحوه عملکرد معاونت شهرسازی و معماری و برخی زیرمجموعه‌ها بالاخص کمیسیون ماده ۵، سیل آرای صادره با تراکم و طبقات سنگین و تغییر پهنه و کاربری گسترده اراضی جاری شده و همچنان ادامه دارد.

آرای مذکور عمدتا در مغایرت جدی و فراتر از ظرفیت‌های تعریف‌شده در طرح‌ها و برنامه‌های قانونی شهر تهران (به ویژه طرح جامع و تفصیلی) بوده و در آینده نه‌چندان دور موجب ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر به شهر تهران و تشدید مسائل شهری نظیر آلودگی، ازدحام، ترافیک، تنزل سرانه‌های خدماتی شهر و بروز مشکلات اقتصادی-اجتماعی، زیست‌محیطی و مدیریت بحران و تحمیل آن به شهروندان فعلی و نسل‌های آتی خواهد شد. شبکه روابط و درآمدهای ناپایدار کسب‌شده از این طریق نیز ضمن منفعل‌کردن روش‌های کسب درآمدهای پاکیزه و پایدار، وابستگی بیشتر به این منابع و ویرانی تدریجی شهر را به جای آبادانی آن در پی خواهد داشت.

در این نامه تأکید شده، طی دو سال اخیر در کمیسیون ماده 5 شهر تهران، به عنوان اصلی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری درخصوص تعیین نحوه ساخت‌وساز و تغییر در طرح‌های شهری، شاهد گردش کار حجم بی‌سابقه‌ای از پرونده‌ها و طرح‌هایی بوده‌ایم که عمدتا در قالب طرح‌های توجیهی با روند تهیه شتاب‌زده و ناپخته، مسیر بررسی و تصویب فوری را (بدون مشارکت تمام‌قد اعضای کارگروه فنی و صحن کمیسیون و تأیید و امضای ناقص یا مشروط ایشان) طی کرده‌اند. تغییرات جدی صورت‌گرفته در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران در گستره‌ها، پلاک‌ها و ضوابط و مقررات ملاک عمل، به گونه‌ای است که عمدتا با گرایش به تغییر کاربری اراضی و افزایش طبقات و تراکم فراتر از ظرفیت و ملاحظات فنی، بنیان‌های طرح جامع و تفصیلی شهر تهران را نشانه گرفته و عدالت و اعتماد اجتماعی را خدشه‌دار کرده است.

در بند دوم این نامه آمده تغییر اساسی در برخی بندهای مهم ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر تهران یکی از انحرافاتی‌ است که سبب افزایش تراکم، طبقات و واحدپذیری در سطحی گسترده از بافت‌های شهری تهران بدون پشتوانه مطالعاتی شهرسازی لازم (مانند جمعیت‌پذیری، نیازهای خدماتی و زیرساختی، الزامات ترافیکی و مدیریت بحران) و قربانی‌کردن کیفیت‌های زیستی آینده تهران خواهد شد.

در این نامه به قرارگاه مسکن هم اشاره و اعلام شده که این قرارگاه با هدف کمک به نهضت ملی مسکن در شهر تهران ایجاد شد، اما در همان ابتدا (سال 1400) با تعیین هدف تولید 180 هزار واحد مسکن در سال سنگ‌بنایی دست‌نیافتنی را برخلاف واقعیت‌های موجود بنا نهاد که درحال‌حاضر مسئولان و متولیان موضوع از عدم‌تحقق اهداف کمی و کیفی آن طفره می‌روند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید