چنددرصد از کادر درمان کشور مایل به مهاجرت هستند؟/ چه تعداد رفته اند؟

کدخبر: ۶۲۳۸۶۱
اقتصادنیوز: بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته مانند بریتانیا، آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند به‌شدت به تامین پزشکان آموزش‌دیده خارجی، از کشورهای در حال توسعه مانند هند، پاکستان و سریلانکا برای تامین خدمات بهداشتی خود متکی هستند.
چنددرصد از کادر درمان کشور مایل به مهاجرت هستند؟/ چه تعداد رفته اند؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: ایران به‌عنوان یکی از کشورهای دارای جمعیت جوان که بخش قابل‌توجهی از آن شامل جوانان در حال تحصیل و همچنین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌شود، از جمله کشورهای درحال‌توسعه است که با مشکلات خاص خود در زمینه رسیدگی به امور حرفه‌ای متخصصان روبه‌روست و از این‌رو، چه در گذشته و چه در حال حاضر، با خروج درصدی از این متخصصان به خارج به‌منظور ارتقای شرایط تحصیلی و حرفه‌ای خود رو‌‌‌به‌‌‌رو شده است.

عوامل مرتبط با مسائل اقتصادی، مدیریتی و شغلی-رفاهی در سال‌های گذشته، ایران را با نرخ بالای مهاجرت و تمایل به مهاجرت کادر درمان مواجه کرده است.

 

از نگاه تحلیلگران، نقش عوامل اقتصادی از جمله نبود ‌تناسب بین درآمد و هزینه‌‌‌های زندگی، قوانین محدودکننده از جمله اجبار به خدمت در بخش دولتی و تبعیض‌‌‌ و نابرابری درآمدی، در مهاجرت کادر درمان پررنگ بوده است.

از طرف دیگر شرایط آموزشی از جمله نبود امکانات، ظرفیت بالا، سهمیه‌‌‌های مختلف و رانت، دانشجویان را به مهاجرت مجاب کرده یا از ادامه تحصیل آنها در دستیاری جلوگیری می‌کند.

عمده کادر درمان به امید بهبود شرایط زندگی و اقتصادی، انگیزه مهاجرت یافته و تلاش برای مهاجرت به کشورهای توسعه‌‌‌یافته را در دستور کار خود قرار دهند؛ موضوعی که البته در کنار تبعاتی که برای سیستم سلامت ایران دارد، اثرات مثبت شامل یادگیری از نظام‌‌‌های سلامت برتر برای کادر متخصص ایرانی و افزایش ارتباطات بین‌المللی شبکه درمان کشور را نیز به همراه می‌‌‌آورد.

خیلی از پزشکان پس از اتمام دوره عمومی تمایلی ندارند در دوره‌‌‌های دستیاری شرکت کنند، به طوری که به‌منظور تکمیل ظرفیت دستیاری تخصصی دوره پنجاهم در رشته‌‌‌های کودکان، بیهوشی و طب اورژانس، دستورالعمل اجرایی نحوه پذیرش دستیار به صورت کارورزی مستقیم جهت بهره‌‌‌برداری ارسال می‌شود.

کشورهای در حال توسعه که از تخلیه پرسنل آموزش‌دیده نگران شده‌‌‌اند، اغلب اقداماتی را برای جلوگیری از خروج پزشکان خود انجام می‌دهند. خودداری از اسناد مسافرتی، تحمیل دوره‌‌‌های اجباری خدمت پس از کسب صلاحیت، اوراق مالی و خدمات فلج‌کننده و حتی تهدید به پیگرد قانونی اکنون توسط برخی کشورهای در حال توسعه برای جلوگیری از خروج پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند بسیاری از کارشناسان در ثمربخش بودن این رویکرد تردید دارند.

 به نظر می‌رسد که اثرات این مراحل حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن، فقط موقتی باشد؛ زیرا اقدامات محدودکننده به‌ندرت بیش از یک دوره زمانی معین موفق می‌‌‌شوند و با شکست آنها، بدون شک تدابیر محدودکننده‌تری اعمال خواهد شد که به نوبه خود به‌طور موقت جلوی خروج را می‌گیرد و سپس کارآیی خود را از دست می‌دهد. 

این اقدامات راه‌حل بلندمدتی برای مشکل اصلی ارائه نمی‌دهند و حتی در مدت کوتاهی که موثر هستند، -همان‌طور که در سریلانکا اتفاق افتاده است- فقط گروهی از پزشکان ناراضی را ایجاد می‌کنند که در اجرای یک سرویس خدمات بهداشتی و درمانی کارآمد در کشورهای در حال توسعه کاربرد چندانی ندارند.

مطابق آمار پژوهش رصدخانه مهاجرت ایران، 54‌درصد از سرمایه انسانی شاغل و محصل در بخش سلامت ایران، تمایل زیاد و خیلی زیاد به مهاجرت نشان داده‌‌‌اند که در این بین 24درصد تصمیم به مهاجرت گرفته‌‌‌اند، 61درصد هنوز تصمیم نگرفته‌‌‌اند و تنها 12درصد اذعان کرده‌‌‌اند که تصمیم دارند بمانند. خروج سرمایه انسانی متخصص می‌‌‌تواند بر سطح رفاه اجتماعی تاثیرگذار باشد و آثار بسیار دردناکی در سال‌های آینده بر وضعیت سلامت کشور بگذارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید