افشاگری درباره قدمت فعالیت نظامیان ناتو در اوکراین

کدخبر: ۶۳۵۸۰۹
اقتصادنیوز: نشریه اسپانیایی خبر داد که پرسنل نظامی فعال و سابق کشورهای ناتو مدت‌هاست که در اوکراین فعالیت می‌کنند و بر استفاده کی‌یف از تسلیحات غربی نظارت دارند.
افشاگری درباره قدمت فعالیت نظامیان ناتو در اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نشریه اسپانیایی روز دوشنبه گزارش داد که بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده موسوم به ناتو «تقریبا در تمام جنبه‌های ممکن» خصومت‌ها به غیر از عملیات‌های رزمی فعال شرکت داشته است.

خبر مرتبط
ناتو برای جنگ با روسیه آماده شد؟/ ساخت بزرگترین پایگاه اروپایی در مرز اوکراین کلید خورد

اقتصادنیوز: رسانه اروپایی گزارش داد ائتلاف ناتو پروژه ساخت بزرگترین پایگاه نظامی خود در اروپا را در رومانی آغاز کرده است.

ال پائیس با استناد به مصاحبه‌های انجام شده در طول جنگ گزارش داد که این شامل تهیه سلاح، ارائه اطلاعات هدفمند و آموزش سربازان اوکراینی در داخل این کشور است.

این رسانه گزارش داد اعضای بازنشسته ارتش‌های خارجی که به عنوان «داوطلبان» به نیروهای مسلح اوکراین پیوسته‌اند هم به عنوان عوامل واقعی برای کشورهای خودشان خدمت می‌کنند.

به روایت ال‌پائیس، آن‌ها «اطلاعاتی راجع به وضعیت میادین جنگ، برای شناسایی اثربخشی سلاح‌های عرضه شده و مشکلات احتمالی در استفاده از آن‌ها و همچنین برای کشف موارد احتمالی فساد درباره کمک‌های ارسال‌شده» ارائه می‌دهند.

رسانه اسپانیایی خبر داده مقام‌های غربی هم به صورت ضمنی به حضور نیروهای فعلی و سابق ناتو در اوکراین اعتراف کرده‌اند و پیشنهاد اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه کشورهای غربی می‌توانند سربازان خود را به اوکراین بفرستند، به معنای آن‌که پرسنل نظامی غربی نقش‌های رزمی فعالی ایفا کنند، «تابوشکنی» توصیف شده است.

در حالی که تعداد انگشت‌شماری از رهبران غربی از موضع ماکرون حمایت کرده‌اند، بسیاری از مقامات از جمله «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو این ایده را رد کرده‌اند. ماکرون تاکید داشت که استقرار نیرو برای کمک به کی‌یف در جنگ با روسیه را نمی‌توان رد کرد.

مسکو درگیری اوکراین را یک جنگ نیابتی به رهبری ایالات متحده علیه روسیه می‌داند که در آن اوکراینی‌ها به عنوان «گوشت دم توپ» برای منافع غرب عمل می‌کنند. مسکو خارجی‌هایی را که برای کی‌یف می‌جنگند، «مزدورانی» می‌داند که دستورات دولت‌های غربی را انجام می‌دهند.

«ولادیمیر پوتین» هفته گذشته در مورد اظهارات ماکرون راجع به استقرار احتمالی نیروهای غربی در اوکراین گفت: «ما در رابطه با مناقشه اوکراین، هم سخنرانی فرانسوی‌ها و هم انگلیسی‌ها را می‌شنویم. این اصلا چیز خوبی نیست، اول از همه هم برای خودشان، چون آن‌ها در آنجا می‌میرند، آن هم در تعداد بالا».

مقامات ارشد روسیه تاکید دارند که سیستم‌های تسلیحاتی پیچیده‌تر ارائه شده به کی‌یف به احتمال زیاد توسط نیروهای ناتو مدیریت می‌شوند، زیرا زمان کافی برای آموزش اوکراینی‌ها برای کار با این دستگاه‌ها وجود نداشته است.

ماه گذشته «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان دخالت نیروهای انگلیسی و فرانسوی را در آماده‌سازی پرتاب موشک‌های اوکراینی فاش کرد و توضیح داد که چرا برلین تسلیحات مشابهی را به کی‌یف ارائه نمی‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید