مروری بر روزنامه‌های اول دی 1399

زمان تجدید نظر درباره «اف‌ای‌تی‌اف» رسیده است/واکنش غربی‌ها به کرونا خبیثانه بود !/روزهای پایانی ارز 4200 تومانی

کدخبر: ۳۸۰۵۲۷
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز اول دی ماه 1399 را با مرور عناوین اصلی صفحات اول آنها آغاز می‌کنیم.
زمان تجدید نظر درباره «اف‌ای‌تی‌اف» رسیده است/واکنش غربی‌ها به کرونا خبیثانه بود !/روزهای پایانی ارز 4200 تومانی

 به گزارش اقتصادنیوز بیانات آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای مقام معظم رهبری به مناسبت روز پرستار و اصلاح قانون انتخابات سوژه‌های اصلی مشترک امروز بسیاری از روزنامه‌ها بود.

آرمان‌ملی در عنوان عکس اول خود به نقل از حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم نوشته است: اصولگرایان هم به مذاکره و اصلاحات رسیده‌اند

آفتاب یزد در عنوان مطلب اصلی خود آورده است: زنگنه در مسکو به دنبال چیست؟

ابتکار تیتر زده است: چراغ سبز مجلس به حضور نظامیان در انتخابات، شرق هم این تیتر را برگزیده است: بهارستانی‌ها به پیشواز نظامی‌ها رفتند

افکار و حمایت ارگان قوه قضائیه به نقل از رهبری تیتر زده اند: استخدام پرستاران با جدیت دنبال شود، اطلاعات هم در این باره این جمله را برگزیده است: مجاهدت‌های پرستاران آنها را در چشم مردم عزیزتر از همیشه کرد، جام جم ارگانن صدا وسیما هم نوشته است: استخدام پرستاران مطالبه جدی رهبری، خراسان نیز تیتر زده است: دو مطالبه جدی رهبر انقلاب درباره پرستاران

جوان در تیترنخست خود آورده است: غوغای حکومت نظامی در آمریکا

دنیای اقتصاد تیتر نخست خود را به بازارهای اختصاص داده ونوشته است: برگ‌ریزان پاییزی بازارها

قدس ارگان آستان قدس در عنوان اصلی مطلب خود آورده است: جوجه ارین به آخر پاییز رسید

کیهان این تیتر را برگزیده است: مقابله کاغذی دولت با گرانی

اعتماد در تیتر نخست خود به برخی معضلات فضای مجازی پرداخته و می‌نویسد:کلاهبرداری در کازینوهای مجازی

در ادامه به گزیده برخی از مطالب مهم روزنامه‌های امروز خواهیم پرداخت:

دنیای اقتصاد؛ ۱۰ فرمان کرونایی شهرداران موفق

دنیای اقتصاد در یکی از گزارش ‌های خود به کارنامه شهرداران موفق در مواجهه با کرونا پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: شهرداران ۳۰ شهر جهان با «مسوولیت‌شناسی در عصر پاندمی» موفق شدند تاب‌آوری شهر و ایمنی شهروندان را در کارزار کرونا تقویت کنند. مطالعات نهادهای بین‌المللی در حوزه پایش سیاست‌های شهری نشان می‌دهد کلان‌شهرها به سه علت، آسیب‌پذیری بالایی در برابر کرونا دارند. شهرداران قهرمان در سه مسیر، ابتکار عمل برای «مقابله با شیوع بیشتر» را به دست گرفتند به‌طوری‌که در پایتخت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی با ساده‌ترین اهرم در اختیار- معافیت عوارض شهری- ۱۰ فرمان ضدکرونا همچون «دورکاری ۴ روزه و ساعت‌کار شناور» را در شهر صادر و اجرایی کردند.

شهرداران، ۱۰ مسوولیت کلیدی برای خود تعریف کرده‌اند. این ۱۰ مسوولیت می‌تواند به‌عنوان ۱۰ فرمان از سمت شهرداران قهرمان توسط سایر شهرداری‌های بزرگ و مادر در بقیه شهرها باشد. به ویژه این فرمان‌ها برای شهرداری تهران و شهرداری‌های شهرهایی که در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند در بخش نقشه «ساعت کار شناور، مهار منطقه‌ای ویروس و نجات صنوف» کمک‌کننده باشد.  ده ماموریت در 4 گروه اصلی تقسیم می‌شود: گروه اول ماموریت‌ها در حوزه «اطلاع‌رسانی هدفمند از اوضاع فراگیری در جغرافیای محله‌ای و منطقه‌ای شهر» است. در این گروه شهرداران برخی شهرها با استفاده از «شمارشگر زنده» آمار لحظه‌ای از سطح شهر در رابطه با وضعیت ابتلا، بهبودی یا مرگ و میر ناشی از کرونا را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

گروه دوم «طراحی و اجرای سیاست‌های شهری مرتبط با رفت و آمدها در شهر» است. در این گروه مجموعه اقدامات قابل توجهی برای مدیریت و مهار کرونا از سوی شهرداران انجام می‌شود. یکی از این اقدامات، تقویت دورکاری با ابزار مالیات شهری است. اعمال ساعت کاری مختلف برای رسته‌های شغلی مختلف نیز دیگر روشی است که از سوی شهرداران به‌کار گرفته شده است. به‌عنوان مثال در برخی از شهرها، شهرداری ساعت آغاز به‌کار صنایع را ۶، مشاغل تجاری را ساعت ۸ و سایر حوزه‌های خدماتی را ۱۰ تعیین کرده‌اند تا به این ترتیب حجم رفت و آمد و عبور و مرور در ساعت‌های پیک را کنترل و مدیریت کنند. در نهایت تمامی شاغلان در رسته‌های مختلف شغلی نیازی به مراجعه به محل کار خود در یک ساعت واحد را ندارند و از همه مهم‌تر در شبکه حمل و نقل عمومی از ازدحام جمعیت جلوگیری می‌شود.اقدام جالب دیگر مربوط به این گروه «اعلام زمان ازدحام مترو به شکل آنلاین در شبکه‌های اجتماعی» است. چنین اقدامی موجب شده تا شهروندان بتوانند ساعت مراجعه به مترو را مدیریت کنند و از ورود به مترو در ساعات پیک خودداری کنند. به‌عنوان مثال شهرداری شهر فوکوئوکا در ژاپن در وب‌سایت شهر میزان ازدحام مترو را به تفکیک بازه‌های زمانی منتشر می‌کند. همچنین ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه در سانفرانسیسکو تجهیزات ضدعفونی قرار داده شده و به تواتر محیط مورد ضدعفونی قرار می‌گیرد.

گروه سوم ماموریت‌ها مربوط به «خدمات ویژه محله‌ای به شهروندان آسیب‌پذیر» می‌شود. در این بخش با توجه به آنکه شهرداری‌ها به‌عنوان دولت‌های محلی شناخته می‌شوند مسوولیت‌های قابل‌توجهی را بر عهده گرفته‌اند. به‌عنوان مثال «تعویق پرداخت اجاره‌بها» از جمله اقداماتی است که از طریق آن تلاش می‌شود آسیب اقتصادی وارد شده به این گروه ناشی از شیوع کرونا، کاسته شود.و نهایتا گروه چهارم ماموریت ها، اقداماتی را شامل می‌شود که می‌تواند «کسب و کارهای به‌شدت آسیب‌پذیر در عصر کرونا» را احیا کند.یکی از اقداماتی که در این حوزه از سوی برخی از شهرداری‌ها انجام شده «تامین هزینه نصب تجهیزات دورکاری» برای صنوف کوچک و متوسط بوده است.

DonyayeEghtesad_s

ایران؛ سرمایه‌گذاری در آخر پاییز

ایران به تحلیل بازارها در 9 ماه اخیر پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: بررسی شاخص‌های قیمتی بازارهای پنجگانه شامل بازارسهام، ارز، طلا، مسکن و پول (سپرده‌های بانکی) در 9 ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد با وجود نزدیک شدن رقابت این بازارها در میزان بازدهی، همچنان بازار سرمایه در صدر بازدهی ایستاده و رتبه نخست خود را همانند فصول گذشته حفظ کرده است.در این بازه زمانی شاخص بورس اوراق بهادار تهران با 180.5 درصد، بالاترین بازدهی را به‌صورت متوسط برای سهامداران خود به همراه داشته است. درحالی که در آخرین روز سال گذشته شاخص کل بورس عدد 512 هزار و 900 واحد را نشان می‌داد در آخرین روز فصل پاییز و دیروز این عدد با وجود ریزش‌های روزهای اخیر به یک میلیون و 439 هزار و 55 واحد رسید که 926 هزار و 155 واحد رشد نشان می‌دهد.

باوجودی که بهای طلا در بازار ایران به‌صورت عمده تحت تأثیر نرخ ارز قرار دارد، اما به‌دلیل نگاه سرمایه‌گذاران و ریسک کمتر طلا نسبت به ارز، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای خرید و نگهداری سکه و طلا دارند. برهمین اساس در 9 ماهه سال‌جاری سکه تمام بهار آزادی به‌عنوان معیار اصلی این بازار با بازدهی 95.7 درصدی رتبه دوم سودآوری را از آن خود کرده است. بدین ترتیب قیمت 6 میلیون و 28 هزار تومانی هر قطعه سکه طرح جدید در روز پایانی سال گذشته به 11 میلیون و 799 هزار تومان درپایان پاییز رسیده است و رشد 5 میلیون و 771 هزار تومانی داشته است.

درهمین حال هر گرم طلای 18 عیار نیز با افزایش بیش از 529 هزار تومانی از 602 هزار و 600 تومان درپایان اسفند 98 به یک میلیون و 131 هزار و 900 تومان در30 آذرماه امسال رسیده است که بدین ترتیب بازدهی آن به 87.8 درصد می‌رسد.

گرچه نرخ ارز درماه‌های گذشته با رسیدن به بیش از 30 هزار تومان رشد بالایی را تجربه کرد، اما درمجموع بازارمسکن رتبه سوم بازدهی را درمیان بازارهای سرمایه‌گذاری کسب کرده است. با توجه به این که هنوز آمار رسمی معاملات مسکن درآذرماه منتشر نشده است، اما با لحاظ کاهش شتاب رشد قیمتی دراین بازار با فرض متوسط قیمت 27 میلیون و 190 هزار تومانی هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در آبان ماه امسال و مقایسه آن با قیمت 15 میلیون و 628 هزار تومانی اسفند سال گذشته که از سوی بانک مرکزی گزارش شده است، شاهد بازدهی 73.9 درصدی دراین بازار هستیم. بدین ترتیب متوسط قیمت مر متر مربع واحد مسکونی در 9 ماهه امسال 11 میلیون و 562 هزار تومان رشد داشته است. طبق گزارش بانک مرکزی، در آبان ماه امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 4.5 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 48.4 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 271.9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 1.8 و 118.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بازار ارز نیز با بازدهی 70.7 درصدی جایگاه چهارم بازدهی را داشته است. در حالی که قیمت هر دلار امریکا درآخرین روز سال گذشته 14 هزار و 903 تومان بوده این رقم روزگذشته به 25 هزار و 449 تومان رسیده است که نشان دهنده رشد 10 هزار و 546 تومانی نرخ این ارز است. قیمت یورو نیز دراین مدت با رشد 84.5 درصدی افزایش بیشتری نسبت به دلار داشته است. به طوری که قیمت این ارز از 16 هزار و 903 تومان درپایان سال قبل به 31 هزار و 196 تومان در روزگذشته رسیده است.

در انتهای جدول بازدهی بازارها همانند سال‌های گذشته، بازار پول یا همان سپرده‌های بانکی قرار دارد که بواسطه نرخ سود ثابت و بدون ریسک مورد توجه سرمایه‌گذاران ریسک گریز قرار داشته است. طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی یکساله 16 درصد و برای سپرده‌های دوساله 18 درصد تعیین شد.

حال با درنظر گرفتن صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که به طور معمول بازدهی بین 18 تا 22 درصد دارند، می‌توان متوسط نرخ سود بانکی را 20 درصد درنظر گرفت که بدین ترتیب در 9 ماهه امسال سپرده‌گذاران بانکی 15 درصد بازدهی کسب کرده‌اند.

Iran_s

جوان؛ واکنش غربی‌ها به کرونا خبیثانه بود !

جوان در یکی از مطالب اصلی صفحه اول خود به کرونای انگلیسی اشاره کرده و می‌نویسد: «کرونای انگلیسی» با قدرت سرایت ۷۰ درصد بیشتر و کشندگی افزون‌تر، وحشت تازه در دل اروپا و جهان انداخته است، آن هم در روزگاری که مقامات غربی هنوز به کرونای موجود «کرونای چینی» می‌گویند و بی‌بی‌سی فارسی نیز در یک‌سال گذشته فراوان کوشید تا به جهان القا کند که منشأ اشاعه ویروس کرونا شهرستان قم در ایران و هواپیما‌های سپاه بوده است!سازمان جهانی بهداشت روز یک‌شنبه تأیید کرد که ویروس جدید کووید ۱۹ که برای اولین بار در انگلیس شناسایی شده به سایر کشور‌ها نیز سرایت کرده است.ماریا فون کرخووه، متخصص همه‌گیری این سازمان گفت: «این ویروس خطرناک در دانمارک، هلند و استرالیا یافت شده است. با این حال، در استرالیا تاکنون فقط یک مورد گزارش شده است و تدابیر بهداشتی اعمال نشده است. تعیین توالی ویروس به مقامات بهداشتی کمک خواهد کرد که بفهمند آیا این نوع ویروس در سایر کشور‌ها در حال گردش است، یا نه و همچنین تغییرات ویروس کرونا را درک کنند.»این متخصص یادآور شد: «هرچه این ویروس بیشتر گسترش یابد، فرصت‌های بیشتری برای تغییر دارد. بنابراین، در حال حاضر برای جلوگیری از انتشار باید تمام تلاش‌ها انجام شود، زیرا به حداقل رساندن گسترش آن، احتمال تغییر آن را کاهش می‌دهد.»

در انگلیس به علت شیوع این ویروس جهش‌یافته جدید، دولت از یکشنبه محدودیت‌های حاکم بر لندن را به شدت افزایش داد. سیستم هشدار کرونا در بسیاری مناطق از جمله لندن و مناطقی در جنوب شرقی کشور از سطح سه به سطح چهار افزایش یافته است.

در این مکان‌ها ساکنان فقط با توجیهات قابل قبول، مانند رفتن به دکتر یا سر کار، مجاز به ترک خانه خود هستند. نخست‌وزیر انگلیس گفته حتی در کریسمس نیز نباید افراد با اعضای دیگر خانواده‌ها ملاقات کنند: «ما نمی‌توانیم کریسمس را طبق برنامه پیشین بگذرانیم.» تمام مشاغل غیر ضروری و سایر مراکز خدماتی مانند باشگاه‌ها یا سالن‌های زیبایی باید تعطیل شوند. ساکنان مناطق با سطح هشدار ۴ مجاز به ترک این منطقه نیستند.

این روزنامه در ادامه نوشته است: واکنش غربی‌ها از آغاز انتشار کرونا به یک موضوع علمی، کاملاً غیرعلمی و خبیثانه بود. با آنکه در همان آغاز انتشار کرونا در چین، اثرگذاری این ویروس در اقتصاد چین بالطبع و به تبع آن در اقتصاد جهانی، موجب شد که عده‌ای از ناظران جهانی این ویروس را ساخته آزمایشگاه‌های بیولوژیک امریکا -که در اطراف چین مستقرند- بدانند و با آنکه چندی بعد گزارش‌هایی درباره مبدأ اولیه این ویروس در جایی غیر از چین، یعنی در امریکا (نیویورک) و اروپا (اسپانیا) منتشر شد، اما از همان آغاز غربی‌ها رویکردی سیاسی و غیرعلمی به این شیوع ویروس گرفتند و با پروپاگاندای رسانه‌ای خود در بدنام کردن «غیرغربی‌ها» سعی وافر کردند.

کرونا در ایام خود برخی میلیاردر‌های جهان و بیشتر مافیای جهانی را تا دوبرابر و بیشتر ثروتمندتر کرده است و قطعاً این مافیا به این راحتی دل از مواهب آن نمی‌کند.

Javan_s

خراسان؛ روزهای پایانی ارز 4200

خراسان در گزارش اصلی صفحه اول خود اورده است: در شرایطی که تبعات منفی ارز 4200 تومانی، مدت هاست هشدار کارشناسان و مراکز پژوهشی را در پی داشته و با این که  دولت در لایحه  بودجه سال آینده همچنان اختصاص ارز4200 تومانی را برای مواردی گنجانده است ، دیروز وزیر صمت نیز به طور علنی به خیل منتقدان این سیاست پیوست و خواستار اقدام انقلابی مجلس برای حذف ارز 4200 تومانی و تک نرخی شدن ارز شد.پیشتر رئیس مجلس و برخی اقتصاددانان مجلس هم درباره عوارض اختصاص  ارز 4200 تومانی سخن گفته بودند که نشان می دهد احتمال حذف  این ارز جنجالی در مراحل بررسی لایحه بودجه محتمل است.علیرضا رزم حسینی که در جلسه با اعضای نوردکاران فولادی سخن می گفت، ریشه بسیاری از مشکلات کشور را دو نرخی بودن ارز دانست. وی خطاب خود را مجلس شورای اسلامی قرار داد و گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یک تصمیم انقلابی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تک نرخی کردن ارز بگیرند. در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با سماجت به دنبال تک نرخی کردن ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده ایم که اکنون همگان منتظر تصمیم انقلابی مجلس در این خصوص هستند. از موضع صریح قالیباف تا اجماع کارشناسان علیه ارز 4200 تومانی درخواست رزم حسینی از مجلس در شرایطی است که قالیباف، رئیس مجلس، حدود دو ماه قبل در نشستی با چند عضو تیم اقتصادی دولت گفته بود: همان‌طور که در سال ۹۷ با خاصه‌خرجی ارز ۴۲۰۰تومانی کشور را دچار چالش کردیم، امروز هم با تخصیص ارز ترجیحی (ارز 4200 تومانی) به نام مصرف‌کننده و به کام دلال، منابع این کشور را هدر می‌دهیم.

khorasannews_s

جمهوری اسلامی؛ زمان تجدید نظر درباره «اف‌ای‌تی‌اف» رسیده است

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به موافقت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای با درخواست بررسی مجدد «اف‌ای‌تی‌اف» در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرده است. این روزنامه می‌نویسد: خبر موافقت رهبری با درخواست رئیس‌جمهور برای بررسی مجدد «اف‌ای‌تی‌اف» در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عده‌ای را خوشحال و عده‌ای را بدحال کرده است. دسته اول، این موافقت را زمینه‌ای برای تایید «اف‌ای‌تی‌اف» در مجمع می‌دانند و دسته دوم تلاش می‌کنند مانع تایید آن شوند.آنچه در این میان قابل تامل است اینست که مخالفان تایید «اف‌ای‌تی‌اف» قبل از اینکه بار دیگر این موضوع در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شود، خبر از عدم تایید آن می‌دهند و همچنان بر طبل مخالفت می‌کوبند. آنها مشکلات کشور در زمینه تبادلات بانکی که ناشی از نپیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» است را یا نمی‌دانند و یا نادیده می‌گیرند. همین واقعیت تلخ نشان می‌دهد اعضاء مجمع تشخیص مصلحت نظام باید کسانی از طبقه عادی جامعه باشند تا به دلیل سروکار داشتن با مسائل روزمره جامعه، مشکلات را لمس کنند و بتوانند منطبق با نیازهای واقعی کشور و مردم، مصلحت‌ها را درک کنند و براساس آن تصمیم بگیرند.رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: عدم تعیین تکلیف «اف‌ای‌تی‌اف» می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین‌المللی باشد.معنای سخن رئیس کل بانک مرکزی اینست که بلاتکلیف ماندن «اف‌ای‌تی‌اف» حداقل دو ضرر برای تبادلات بانکی دارد که یکی مربوط به زمان تحریم است و دیگری مربوط به زمان برداشته شدن تحریم‌ها. در زمان تحریم، علاوه بر اینکه اصولاً تبادلات بانکی میسر نیست «اف‌ای‌تی‌اف» هم عامل مضاعفی برای این محرومیت است. زمانی که تحریم‌ها برداشته شوند، اگر تکلیف ما با «اف‌ای‌تی‌اف» روشن نباشد، باز هم مشکل تبادلات بانکی در سطح بین‌المللی پابرجا خواهد بود. بنابراین، ما نباید غل و زنجیری را که آمریکا یا تحریم‌ها بر دست و پایمان می‌گذارد، چند قفله کنیم. رد کردن «اف‌ای‌تی‌اف» به منزله چند قفله کردن تحریم‌هاست و حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند، نپیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» مانع تبادلات بانکی بین‌المللی خواهد بود.

مخالفان «اف‌ای‌تی‌اف» برای پیشبرد نظر و هدف خود، به جعلیاتی متوسل شده‌اند که اصولاً در مقررات مربوط به آن وجود ندارد. پیوستن ما به «اف‌ای‌تی‌اف» نه‌تنها ما را نسبت به اقدامات قانونی‌مان در سطح بین‌المللی محدود نمی‌کند، بلکه شفافیت کارنامه ما موجب می‌شود ما بتوانیم با استفاده از حضور در این پیمان بین‌المللی به افشاگری علیه اقدامات خلاف دیگران از پول‌شوئی و حمایت‌های آنها از تروریسم بپردازیم و در مجامع بین‌المللی دست بالا داشته باشیم. کسانی باید از پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» بترسند که مرتکب تخلفاتی از قبیل پول‌شوئی و حمایت از تروریسم می‌شوند و با استفاده از جابجائی‌های پولی، اهداف ضدانسانی خود را دنبال می‌کنند. ما که تمام فعالیت‌هایمان بر مبنای قانون است، چرا باید از حضور در چنین پیمانی بیمناک باشیم؟

مخالفان پیوستن ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» را عده‌ای به این تهمت بدبینانه متهم می‌کنند که می‌خواهند دست دولت فعلی را ببندند تا زمین بخورد. حتی اگر چنین نگاه بدبینانه‌ای درست باشد، حالا که ماه‌های پایان کار این دولت است، پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» مشکلی از آن حل نخواهد کرد و صرفاً برای دولت آینده مفید و کارساز خواهد بود. بنابراین، وقت آنست که مخالفت‌ها پایان یابد و این مانع از سرراه کشور برداشته شود. نگاه جناحی به موضوعاتی که به منافع ملی کشور مربوطند، نگاه غلطی است ولی حتی اگر مخالفان با چنین نگاهی هم نسبت به «اف‌ای‌تی‌اف» نظر منفی دارند، اکنون زمان تجدیدنظر فرا رسیده است.

JomhouriEslami_s

اعتماد؛ 7 اثر تخریبی تورم بر زندگی جوانان طبقه پایین

اعتماد نتایج یک پژوهش درباره تاثیرات مخرب نوسان نرخ تورم و «مزمن» شدن آن بر زندگی روزمره جوانان را منتشر کرده است. براساس گفته‌های مشارکت‌کنندگان از تجربه ذهنی خود، تورم‌های مکرر آنها را با احساس ناامنی و بی‌ثباتی روبه‎رو و اندیشیدن به آینده را دشوار می‌کند. زندگی در چنین شرایطی، به شکل‌گیری آنومی روانی یا همان ذهنیت آنومیک دامن می‌زند.

عطش پول؛ نویسندگان این گزارش عنوان کرده‌اند که «پول، پول و پول، تنها کلمه‌ای است که جوانان مدام طی مصاحبه‌ها بیان می‌کردند. تنها لغتی که به‌گونه‌ای گویا ملکه ذهن جوانان شده است و تنها هدف و خواسته آنان پیرامون آن دور می‎زند. تصور اینکه رسیدن به پول به معنای رسیدن به هر خواسته‌ای است.»

روزمرّگی؛ مشارکت‌کنندگان این پژوهش، شرایط زندگی خود را در ابهام و روزمرّگی درک می‌کنند؛ ابهامی که ناشی از وجود نداشتن امکان برنامه‌‎ریزی و پیش‌بینی فردا شکل گرفته است؛ به همین دلیل تمرکز خود را بر برآورده‌‎ کردن نیازهای فوری و روزمره متمرکز می‌کنند.

عادی‌پنداری؛ نویسندگان گزارش عنوان کرده‌اند: متولدان دهه هفتاد، با تجربه دست‌کم دو موج تورمی در انتهای دهه 80 و نیمه دهه 90، حساسیت خود را نسبت به تورم و گرانی از دست داده‌اند. این نسل، تورم و گرانی را امری عادی می‌پندارند که بخشی جدایی‎ناپذیر از جامعه آنها شده است. تولد در شرایط تورم و تجربه موج‌های متعدد گرانی موجب شده است آن را امری طبیعی بپندارند و با آن زندگی کنند. جوانان با قرار گرفتن در این شرایط دچار نوعی مسخ‌‎شدگی می‌شوند؛ بدین معنی که گویی این شرایط و گرانی عادی است و جز بی‌تفاوتی چاره‌ای وجود ندارد. آنها سعی می‌کنند با وضعیت کنار بیایند و به آن عادت کنند و بدون تعجب از نوسان قیمت‌ها، به زندگی در این وضعیت ادامه دهند.

بزرگسالی زودرس؛ پژوهشگران همچنین عنوان کرده‌اند که افزایش قیمت‌ها و نوسانات پیش‌بینی‌ناپذیر در برخی مواقع سبب سهیم‌ شدن و مشارکت جوانان در مخارج خانواده‌ها شده است. جوانان ضمن رویارویی با زندگی شخصی خود، تلاش می‌کنند بخشی از هزینه خانواده را تامین کنند. شرایط برای جوانانی که والدین بیمار یا سالمند دارند، دشوارتر است. برای تحقق این مسوولیت به‌ناچار از خواسته‌های جوانی خود چشم‌پوشی می‌کنند تا بتوانند باری از دوش والدین خود بردارند.

قناعت‌پیشگی؛ جوانان برای زندگی ‌کردن در تورم از تمامی هزینه‌های غیرضروری صرف‌نظر می‌کنند. جلوی ریخت ‌و پاش‌ها و اسراف‌ کردن‌ها گرفته شده است و افراد به اندازه نیاز خرید می‌کنند.

ناهنجاری تعاملی؛ براساس آنچه مشارکت‎کنندگان از تجربه خود نقل کردند، حمایت‌های متقابل بین خانواده‌ها کاهش یافته و اعتماد و صمیمیت نیز میان افراد خانواده و اقوام و نزدیکان کمرنگ شده است.

  • AbrarNews
  • Afkar_s
  • AftabYazd
  • ArmanMeli_s
  • AsreIranian_s
  • Bahar_s
  • DonyayeEghtesad_s
  • Ebtekaar_s
  • Ettelaat_s
  • Footballs_s
  • Ghods_s
  • Hemayat_s
  • Iran_s
  • IranSport_s
  • JaameJam_s
  • Javan_s
  • JomhouriEslami_s
  • Jomleh_s
  • KarvaKargar_s
  • KayhanNews_s
  • khorasannews_s
  • MahdTamadon_s
  • MardomSalari_s
  • Mostaghel_s
  • NesfeJahan_s
  • Resalat_s
  • SepidOnline_s
  • SetarehSobh_s
  • Shahrvand_s
  • Shargh_s
  • SiasatRuz_s
  • SobheEmrooz_s
  • VatanEmruz_s
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید