سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اتهامات بلینکن علیه ایران /رد ایده برجامی مکرون /دانشجویان استانبولی بازداشت شدند

کدخبر: ۳۹۰۲۲۳
اعتراضات دانشجویان دانشگاه استانبول به بازداشت گسترده آن‌ها توسط نیروی پلیس ترکیه انجامید. سخن‌گوی اتحادیه اروپا نیز اظهارات مکرون درباره آینده برجام را نظرات شخصی دانست.
اتهامات بلینکن علیه ایران /رد ایده برجامی مکرون /دانشجویان استانبولی بازداشت شدند

به گزارش اقتصادنیوز، بی‌نتیجه ماندن مذاکرات سناتورهای جمهور‌خواه با جو بایدن، پیروزی متحدان بولسونارو در کنگره برزیل، ادامه واکنش‌ها به کودتای نظامی در میانمار، اتهامات جدید بلینکن علیه ایران، رد دیدگاه مکرون توسط اتحادیه اروپا درباره آینده برجام و بازداشت گسترده دانشجویان دانشگاه استانبول سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را تشکیل داده‌اند.

ناکامی جمهوری‌خواهان در مذاکره با بایدن

به گزارش رویترز، سوزان کالینز، به همراه هشت سناتور جمهوری‌خواه دیگر روز دوشنبه با حضور در جلسه‌ای در کاخ سفید به مذاکره با جو بایدن پیرامون بسته حمایتی پیشنهادی در برابر آسیب‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا  پرداختند. هر چند که به گفته او در پایان توافقی میان طرفین حاصل نشد.

1

بسته پیشنهادی کاخ سفید بالغ بر 1.9 تریلیون دلار است، در حالی که جمهوری‌خواهان به دنبال تقلیل آن تا حد 618 میلیارد دلار هستند. در همین زمینه، جن ساکی، سخن‌گوی کاخ سفید گفت: «خطر بزرگ این نیست که بسته مذکور بیش از حد بزرگ است، بلکه خطری که تهدید می‌کند احتمال کوچک بودن آن است». به گفته جن ساکی، جو بایدن به سناتورهای جمهوری‌خواه اعلام کرده که در صورت عدم حمایت جمهوری‌خواهان از این بسته، بدون حمایت آن‌ها هم این پیشنهاد را هم‌چنان به پیش خواهد برد.

اوضاع به کام بولسونارو

به گزارش آسوشیتدپرس، متحدان بولسونارو، رئیس جمهور برزیل توانستند کنترل کنگره این کشور را بدست آورند و نزدیکان او را به عنوان رؤسای دو مجلس انتخاب کردند.  بر این اساس سناتور رودریگو پاچکو با آرای ۵۷ به ۲۱، برنده دوره دو ساله ریاست بر مجلس علیا شد. آرتور لیرا نیز از حزب راست‌گرای مترقی نیز ریاست مجلس سفلی را با ۳۰۲ رأی در مقابل ۱۴۵ رأی بدست آورد.

3

رئیس جمهور برزیل در سال ۲۰۱۸ با وعده پاکسازی پایتخت و خاتمه‌بخشی به دهه‌ها سیاست‌های پرداخت رشوه که در رسوایی فساد با نام کارواش به اوج خود رسید، نامزد شد. با این حال لیرا با اتهامات گرفتن رشوه در این رسوایی و دیگر تحقیقات روبه‌روست، اگرچه این پرونده‌ها در دادگاه پیشرفتی نداشته و برخی از آن‌ها ملغی شده‌اند.

وکلای لیرا انجام هرگونه عمل اشتباه توسط موکل خود را رد کرده‌اند. لیرا وعده داده که به دولت در پیشبرد دستورکار اصلاح اقتصادی با هدف کاهش کسری بودجه که طی همه‌گیری کرونا بیشتر شده، کمک کند. پاچکو، از حزب دموکرات‌های راست میانه نیز وعده داده به دنبال سازش بین محدودیت‌های مالی و کمک به بزریلی‌های آسیب‌پذیر به لحاظ اجتماعی و ضربه دیده از همه‌گیری کرونا باشد.

تهدید به تحریم میانمار

به گزارش یورونیوز، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده خواستار واکنش بین‌المللی پس از کودتای ارتش میانمار شد و اعلام کرد ایالات متحده تحریم علیه این کشور را بررسی می‌کند. بایدن با انتشار بیانیه‌ای بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی به همراه چند تن دیگر از مسئولان عالی رتبه این کشور را حمله مستقیم به حاکمیت قانون و گذار کشور به سمت دموکراسی عنوان کرد.

وی افزود: «در دموکراسی، هرگز نیروی نظامی نباید در پی غلبه بر اراده مردم باشد و یا تلاش کند نتایج معتبر انتخابات را از بین ببرد».  بایدن از جامعه جهانی خواست تا واکنشی واحد به درگیری‌ها داشته باشند تا ارتش تحت فشار قرار گیرد و افراد بازداشتی را آزاد کند و محدودیت‌های مخابراتی برداشته شود. وی تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا تحریم‌ها علیه میانمار را در دهه گذشته به‌خاطر پیشرفت این کشور به سمت دموکراسی برداشته بود. وی در عین حال تصریح کرد که این روند باعث بررسی مجدد تحریم‌ها خواهد شد .

4

اتهامات بلینکن علیه ایران

آنتونی بلینکن، در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود پس از آغاز به کار در مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در گفت‌وگو با «ان‌بی‌سی‌نیوز» مدعی شده که تهران ماه‌ها با تولید مواد لازم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله داشت اما در هفته‌های اخیر، گام‌های کاهشی تهران در راستای نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، فرصت چندانی برای بازگشت آمریکا به برجام باقی نگذاشته است. او با بیان این‌که ایالات متحده «مایل به بازگشت» به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام است، افزود این مسئله مشروط به این است که حکومت ایران به همکاری خود با متحدان و شرکای آمریکا بر سر توافقی «طولانی‌تر و مستحکم‌تر» که در برگیرنده سایر مسائل است، ادامه دهد.

10

رد دیدگاه مکرون درباره برجام توسط اتحادیه اروپا

به گزارش یورونیوز،  اتحادیه اروپا، سخنان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای با ایران را «موضع شخصی» او دانست و تاکید کرد که اتحادیه اروپا به توافق برجام کنونی پایبند است.

ماکرون روز شنبه گفته بود که در مذاکرات برجام باید «سختگیرانه‌تر عمل شود» و «کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی هم در این مذاکرات مشارکت داشته باشند».

7

به گفته پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا «اتحادیه اروپا میانجی و هماهنگ‌کننده توافقی است که پیش‌تر امضا شده است. هرگونه تصمیم گیری درباره تغییرات برجام از عهده ما خارج است. تصمیم‌گیران اصلی برای هرگونه تغییر در باره برجام، تنها شش کشور عضو هستند. از سوی دیگر وظیفه نظارت بر اجرای درست برجام بر عهده کمیسیون مشترک این توافق هسته‌ای است که در سطح دیپلمات‌های کشورهای شرکت کننده و نمایندگان اتحادیه اروپا هر از چند گاهی جلسه‌ای برگزار می کنند».

پیتر استانو درباره اولویت‌های اروپا در قبال برجام گفت: «اولویت نخست اتحادیه اروپا کمک به بازگشت ایالات متحده به برجام است. دومین موضوع مورد توجه برای ما این است که تمام کشورهای امضا کننده توافق هسته ای به مفاد این توافق نامه احترام بگذارند. و نهایتا اگر بتوانیم به دو مورد اول دست پیدا کنیم این توافق را به عنوان پلتفرم و یا توافق اولیه ای برای بحث و گفتگوهای بیشتر درباره ثبات و امنیت بیشتر در منطقه در نظر خواهیم گرفت، منطقه ای که از بی ثباتی زیاد رنج می برد».

حمایت دادستانی روسیه از حکم علیه آلکسی ناوالنی

دادستانی روسیه از اجرای حکم زندان الکسی ناوالنی، یکی از منتقدان سرسخت حکومت روسیه حمایت کرد. ناوالنی که اکنون در بازداشت و منتظر تعیین تکلیف این پرونده است در سال ۲۰۱۴ به جرم اختلاس به چند سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

در دوره‌ای که ناوالنی برای مداوای مسمومیت با ماده مخرب اعصاب «نوویچوک» در آلمان به سر می‌برد، اداره زندان‌های روسیه از او به دلیل نقض مقررات مربوط به حبس تعلیقی شکایت کرد و دو هفته پیش او هنگام بازگشت به روسیه در فرودگاه مسکو بازداشت شد دادستانی عمومی روسیه در بیانیه‌ای گفت از درخواست اداره زندان‌ها برای تبدیل حبس تعلیقی ناوالنی به حکم زندان حمایت می‌کند. این نهاد در بیانیه خود تاکید کرد «چنین درخواستی قانونی و موجه است».

10

ناوالنی از هنگام بازداشت در یک زندان امنیتی به سرمی‌برد و علاوه بر پرونده اختلاس با اعلام جرم‌های دیگری نیز روبرو است. او در سال‌های اخیر چندین بار برای مدت کوتاهی بازداشت شده ولی هیچ‌گاه حکم زندان طولانی در مورد او صادر نشده بود. یک نهاد مدافع حقوق بشر به نام «او وی دی، اینفو» که آمار معترضان بازداشت شده را جمع‌آوری می‌کند اعلام کرد در تظاهرات روز یک شنبه بیش از پنج هزار و ۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند که در تاریخ معاصر روسیه بی‌سابقه است.

بازداشت گسترده دانشجویان در استانبول

به گزارش دویچه‌وله،در اعتراضات دانشجویان دانشگاه بغازیچی استانبول ۱۵۹ دانشجو بازداشت شدند. علت دستگیری دانشجویان از سوی فرمانداری استانبول «ادامه تظاهرات علیرغم هشدار برای پایان دادن به آن» عنوان شده است.  شامگاه دوشنبه هم پلیس با ورود به محوطه کمپوس دانشگاه حداقل ۲۰ دانشجوی دیگر را بازداشت کرد. 

این دانشجویان به انتصاب رییس دانشگاه از سوی رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه اعتراض دارند. این اولین بار است که انتصاب ریاست این دانشگاه معتبر و خوشنام به جای آنکه از داخل دانشگاه صورت گیرد، مستقیم از سوی رییس جمهوری انجام شده است. ملیح بولو از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه حدود یک ماه پیش از سوی اردوغان به ریاست دانشگاه بغازیچی منصوب شد. دانشحویان معترض خواهان استعفای او و نیز آزادی چهار دانشجویی هستند که پیشتر به دلیل خلق یک اثر هنری بازداشت شدند.

13

ترمیم در روابط عراق با شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش العربیه، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق ضمن استقبال از نایف الحجرف دبیرکل شورای همکاری خلیج و هیأت همراه او، بر تلاش کشورش برای تحکیم روابط با کشورهای عضو شورای همکاری تاکید کرد. الکاظمی همچنین بر تلاش عراق برای تعمیق روابط با کشورهای شورای همکاری خلیجی و تحقق تکامل با ملت‌های برادر در این کشورهای در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

الکاظمی ضمن اشاره به این‌که روابط میان عراق و کشورهای خلیجی هنوز به سطحی مورد نظر عراق نرسیده بر ضرورت تسریع در روند ارتباط شبکه برق عراق با این کشورها و تقویت تبادل تجاری با آنها تاکید کرد. الکاظمی نیز ضمن استقبال و عرض تبریک‌ عراق به خاطر تلاش‌های انجام شده در راستای آشتی خلیجی بر ضرورت اینکه گفتگوها اساسا باید به حل مشکلات میان کشورهای منطقه بیانجامد، تاکید کرد.

نخست وزیر عراق با اشاره به اهمیت پیگیری پرونده سرمایه‌گذاری و تعهدات بیان شده در کنفرانس کشورهای کمک‌ کننده که در کویت برگزار شده بر نقش آن در تحقق ثبات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی در عراق که تاثیرات آن به گفته او به طور کلی بر امنیت منطقه منعکس می‌شود، تاکید کرد. مصطفی الکاظمی گفت که این اقدامات همزمان با تلاش‌های عراق در مبارزه با تروریسم و حمله مستمر آن در تحت پیگرد قرار دادن بازماندگان گروههای تروریستی انجام می‌شود.

12

از سویی الحجرف دبیرکل شورای همکاری خلیجی بر حمایت این شورا از عراق در جهت تحقق امنیت، ثبات و حفظ حاکمیت این کشور که در اعلامیه اجلاس سران کشورهای عضو شورا در العلا آمده، تاکید کرد. دبیرکل شورای همکاری خلیجی نیز تاکید کرد که پرونده الحاق شبکه برق عراق به شبکه برق کشورهای خلیجی به مراحل پیشرفته‌ای رسیده و کشورهای شورای همکاری با جدیت دیدارهای دوجانبه را برای احراز پیشرفت در این زمینه ادامه می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید