مقاومت، انتقام گرفت/ واکنش تند احزاب عراقی به حمله پنتاگون

کدخبر: ۴۲۲۷۱۷
تنش ها در منطقه با درگیری نیروهای مقاومت و نیروهای آمریکا وارد تازه ای شده است و مشخص نیست مسیر پرالتهاب پیش رو چه اتفاقاتی را در آینده رقم خواهد زد.
مقاومت، انتقام گرفت/ واکنش تند احزاب عراقی به حمله پنتاگون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، روز گذشته  هواپیماهای ناشناس مواضعی در منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق را بمباران کردند. دقایقی پس از آن، وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله مدعی شده است که «جنگنده‌های این کشور یک شنبه شب به وقت واشنگتن به دستور «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور، حملات دقیقی را به مناطقی در بوکمال در مرز سوریه و عراق انجام داده است. پنتاگون مدعی شده است که این حملات در پاسخ به حملات شبه نظامیان به پایگاهها و نظامیان آمریکایی مستقر در خاک عراق صورت گرفته است. وزارت دفاع آمریکا در توجیه جنایت خود مدعی شده این حمله پیام بازدارنده برای محدود کردن خطرات علیه نظامیان آمریکایی است. 

مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که برای اجرای حملات هوایی در منطقه مرزی عراق – سوریه به اطلاعات عراق متکی نبوده‌اند اما هنوز مشخص نیست روسیه در جریان قرار داشته یا خیر. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که آنها برای شناسایی و نظارت بر اهدافی که اخیرا در منطقه مرزی عراق – سوریه هدف گرفته‌اند، به اطلاعات عراق اتکا نداشتند و از قبل با دولت عراق مشورت نکرده بودند.

در پی این اقدام منابع خبری از حمله موشکی به پایگاه آمریکا در میدان نفتی العمر در شرق سوریه خبر دادند. آژانس رسمی سوریه "سانا"  اعلام کرد پایگاه نظامی آمریکا در میدان نفتی العمر در حومه شرقی دیرالزور با موشک هدف قرار گرفت.همچنین این خبرگزاری بدون اشاره به منبع حملات با انتشار یک کلیپ ویدیویی اعلام کرد این عملیات را مستند کرده است.

در پی این اقدام پایگاه خبری صابرین نیوز از حمله شدید راکتی به پایگاه میدان نفتی «العمر» در «دیر الزور» در خاک سوریه و نزدیک مرز با عراق خبر داد. بر اساس این گزارش دستکم هشت فروند راکت، مقرهای ائتلاف آمریکایی را در میدان نفتی العمر هدف گرفت. صابرین نیوز گفت که هم اکنون ستون‌هایی از آتش و دود از محل میدان نفتی العمر برخاسته و بالگردهای آمریکایی بر فراز آنجا به شکل گسترده به پرواز درآمده اند.

در پی تجاوز آمریکا بسیاری از مقامات،گروه ها و جریان های سیاسی اقدام آمریکا را محکوم کردند.  گروه مقاومت "کتائب سیدالشهداء" عراق، اعلام کرد، "از این پس جنگ ما با اشغالگر آمریکایی نامحدود خواهد بود و اولین گام این جنگ، هدف گرفتن پرنده‌های متخاصم آنان در آسمان عراق عزیز ماست".

ائتلاف الفتح در واکنش به تجاوز آمریکا علیه الحشد الشعبی عراق و شهادت شماری از نیروهای این سازمان بیانیه شدیداللحنی صادر کرد. این ائتلاف اعلام کرد: هدف قرار گرفتن نیروهای وابسته به الحشد الشعبی، بیهوده بودن حضور نیروهای آمریکایی در عراق را ثبات کرد. دولت عراق باید فورا و بدون هیچ تعللی، برای اخراج نیروهای خارجی از کشور به ویژه آمریکایی اقدام کند.

الحشد الشعبی عراق نیز از آمادگی خود برای گرفتن انتقام خون نیروهایی که در حملات آمریکا در مرز عراق و سوریه به شهادت رسیدند، خبر داد.احمد المکصوصی، معاون دبیرکل گردان‌های سید الشهدا وابسته به حشد شعبی عراق گفت: حملات آمریکا به پایگاه‌هایی در مرزهای عراق و سوریه به شهادت تعدادی از مبارزان قهرمان ما منجر شد. ما به خانواده این عزیزان تسلیت می‌گوییم.

احمد الصحافی، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله اعلام کرد: وزارت خارجه بار دیگر مخالفت کامل خود را با این مساله که خاک عراق به میدانی برای تسویه حساب‌ها تبدیل شده و عراق طرفی در هر درگیری و کشمکشی باشد، اعلام کرده و آن را به منزله تعرض به حاکمیت ملی خود و نقض آن و نیز نقض آشکار عرف و منشورهای بین‌المللی می‌داند.

 فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق ضمن محکومیت حمله هوایی آمریکا به نیروهای حشد شعبی مستقر در مرزهای این کشور با سوریه، این اقدام را نقض آشکار حاکمیت عراق دانست.سخنگوی فرماندهی کل نیروی مسلح عراق در ادامه برقراری آرامش و دوری از تمامی انواع تنش را خواستار شد و تاکید کرد: عراق برای جلوگیری از تکرار چنین تجاوزهایی، تحقیقات و رایزنی‌های لازم را در سطوح مختلف انجام خواهد داد.

عمار حکیم رهبر ائتلاف عراقیون در بیانیه ای نوشت: با نگرانی شدید اخبار بمباران منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از رزمندگان با حمله جنگنده ها در مرزهای سوربه منطقه القائم را دنبال کردیم. وی افزود: تکرار این نقض ها را محکوم می کنیم. به شدت نقض حاکمیت عراق را از هر طرفی محکوم می کنیم و از دولت عراق می خواهیم به مسئولیت خود در برابر این گونه اقدامات عمل کند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در جلسه شورای عالی امنیت ملی عراق ضمن محکومیت شدید حمله هوایی آمریکا به موضعی در نزدیکی مرزهای عراق با سوریه، تاکید کرد این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می‌رود که در تضاد با همه قوانین و موازین بین‌المللی است.

 حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تاکید کرد: آنچه جنگنده‌های آمریکایی انجام دادند تجاوزی صریح علیه حاکمیت دو کشور برادر برای تضعیف توانمندی‌های آن دو در مقاومت در برابر گروه‌های تکفیری و تروریستی است.حزب‌الله لبنان از مواضع رسمی و مردمی عراق که مخالف تجاوز هستند، تقدیر کرد.

بیانیه کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره جنایت آمریکا علیه الحشد الشعبی در مرزهای سوریه تصریح می کند که در صورت تکرار «اقدام خصمانه» آمریکایی ها «دولت عراق باید مصوبه نمایندگان برای اخراج نیروهای بیگانه را به اجرا بگذارد».در این بیانیه «حمله به مجاهدان حشد الشعبی در مرزها» و نیز «تخریب تجهیزات مرزبانی» مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین تاکید شد که حشدالشعبی نیرویی ملی است و در چارچوب قانون تحت فرماندهی فرمانده کل نیروهای مسلح عمل می کند و حمله به آن به معنای هدف قرار دادن اراده ملی عراق و حمله به همه نیروهای مسلح در هر جایی است.

 وزارت امور خارجه سوریه نیز تجاوز آشکار آمریکا به منطقه مرزی سوریه و عراق را محکوم کرد و آن را نقض آشکار سرزمین های سوریه و عراق برشمرد.

موضع مقامات آمریکا در توجیه این جنایت

وزیر خارجه آمریکا درباره حمله هوایی علیه مواضع حشد شعبی گفت، این حمله ضروری و حساب شده بود. وی مدعی شد: دبیری ضروری و حساب شده را لحاظ کردیم و این حمله با هدف کاهش خطر افزایش تنش بود.رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: به نظرم حملات هوایی پیامی مهم و قوی به گروه‌های حشد شعبی می‌فرستد و اینکه پیامی بازدارنده روشن بدون هیچ ابهامی فرستاده می‌شود. حمله به مواضع "شبه‌نظامیان" پاسخی به حملات‌شان علیه آمریکایی‌هاست.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به اعضای کنگره آمریکا مدعی شد حمله به مقر نیروهای بسیج مردمی عراق و سوریه با قوانین داخلی آمریکا انطباق دارد. جن ساکی این ادعا را در پاسخ به سوالی درباره درخواست سناتور کریس مورفی از کاخ سفید برای تشریح دلایل و مبانی قانونی این حمله، مطرح کرد.وی افزود: دستور رئیس جمهوری برای حمله هوایی شامگاه گذشته در عراق و سوریه بر اساس ماده ۲ قانون اساسی و در دفاع از نیروهای آمریکایی انجام شد.

درگیری ها در منطقه در حالی تشدید یافته که دولت جدید ایران 12 مردادماه سوکان دولت سیزدهم را در دست خواهد گرفت و همزمان مذاکرات برجامی برای رسیدن به توافق نهایی ادامه خواهد داشت. معلوم نیست حوادث جدید در منطقه ایران و آمریکا را وارد تنش های منطقه ای جدید می کند یا به صورت مقطعی تنش ها فروکش خواهد کرد و روندهای مثبت منطقه ای که از ماه ها شکل گرفته بود تداوم خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید