سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اوضاع رو به وخامت برجام در آستانه تشکیل دولت رئیسی/بن‌بست در روابط آمریکا و چین

کدخبر: ۴۲۹۰۷۳
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از به اتمام رسیدن ماموریت رزمی نیروهای آمریکایی در عراق تا پایان سال جاری خبر داد.
اوضاع رو به وخامت برجام در آستانه تشکیل دولت رئیسی/بن‌بست در روابط آمریکا و چین

به گزارش اقتصادنیوز، «اوضاع رو به وخامت برجام»، «فشار حداکثری مسبب ناامن‌تر شدن آمریکا»، «تقاضای ضرب الاجل برای بازگشت ایران به برجام»، «بن‌بست در روابط آمریکا و چین»، «پایان ماموریت رزمی آمریکا در عراق»، «عذرخواهی نامزدهای اصلی در آلمان»، «میلیارد معروف نخست‌وزیر شد»، «پرواز بیت‌کوین با آمازون» و «مسیر اشتباه آمریکا» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

اوضاع رو به وخامت برجام

به گزارش رویترز، اگنس فون درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در جریان نشست خبری روزانه با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد این‌که تا چه زمانی منتظر بازگشت ایران به میز مذاکره می‌مانید، ادعا کرد «ضروری است که ایران به میز مذاکره برگردد. در جریان شش دور گذشته پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما ایران، با اعمالش، همچنان به وخامت اوضاع هسته‌ای ادامه می‌دهد. اگر ایران همین راه را ادامه دهد، نه تنها زمان رسیدن به توافقی برای لغو تحریم‌ها به تأخیر می‌افتد بلکه این احتمال وجود دارد که مذاکرات وین پایان یابد و فرصت احیای برجام به خطر بیفتد».

او در ادامه گفت: «ما در حال رایزنی نزدیک با شرکای اروپایی خود و سایر شرکای برجام همچنین با ایالات متحده درباره این وضعیت هستیم؛ با این هدف که مذاکرات هرچه سریعتر از سر گرفته شوند و یک توافق حاصل گردد».

17

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده ادامه مذاکرات هسته‌ای را به دولت آیندۀ ابراهیم رئیسی واگذار کرده و ادامه گفت‌وگوها به روی کارآمدن این دولت موکول شده است. با این وجود به نظر می‌رسد حتی با از سر گیری سریع مذاکرات، راه برای رسیدن به توافق چندان هموار نباشد.

فشار حداکثری مسبب ناامن‌تر شدن آمریکا

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در گفت‌و‌گویی با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی، در پاسخ به سئوالی درباره برجام گفت: «ما یک وضعیتی را به ارث برده‌ایم که بایدن تصمیم گرفته  وبه آن پایان دهیم، وضعیتی که طی آن کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرده بود، به طرز وحشتناکی شکست خورد و این به طرز بدی به منافع ایالات متحده آسیب زده است» به گفته او: «ایران برنامه هسته‌ای خودش را سرعت داده ، اقدامات منطقه‌ای‌اش را تشدید کرده است و همه اینها بعد از آغاز کارزار فشار حداکثری اتفاق افتادند در صورتی که قرار بود این کارزار به همین مسائل بپردازد. رئیس‌جمهور بایدن به ما دستور داد اگر ما می‌توانیم با ایرانی‌ها دیدار کنیم یا همانطور که خود آنها خواسته بودند،  به صورت غیر مستقیم دیدار داشته باشیم و ما به صورت خیلی شفاف گفته‌ایم که ما آماده بازگشت به توافق (برجام) هستیم اگر آنها آماده انجام این کار باشند».

16

او درپاسخ به پرسشی درباره مغایرت ترور سردار سلیمانی با قوانین بین المللی هم گفت: «من دقیقا نمی‌دانم در دولت ترامپ چه اتفاقی افتاد، اما فکر می‌کنم که مردم آمریکا این حق را دارند از این موضوع بر آشفته شوند که سیاستی که ادعا می‌کرد هدفش امن نگه داشتن مردم آمریکا از طریق این ترور  و اعمال کارزار فشار حداکثری بود، اما سه سال از این اقدامات گذشته و همه چیز کاملا روشن است، آمریکا کمتر از قبل امن است چرا که ایران برنامه هسته‌ای گسترده‌تری دارد و فعالیت‌های منطقه‌ای خودش را شدت داده است. ؟ به نظر من مساله کاملا روشن است، چرا که این ترور باعث ایجاد مشکلات بیشتر شد و باعث کم کردن تنش‌ها نشد».

تقاضای ضرب الاجل برای بازگشت ایران به برجام

جرازلم پست مدعی شده نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل از آمریکا درخواست کرده است که برای بازگشت جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره اولتیماتوم تعیین کند. بر اساس این گزارش اسرائیل نگران آن است که فرصت گریز هسته ای ایران با استفاده از فرصت توقف مذاکرات، از هفت ماه به دو تا سه ماه کاهش یابد.

19

نخست‌وزیر اسرائیل در عین حال از عملکرد بنیامین نتانیاهو در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم انتقاد کرده و ادعا کرده نتانیاهو ۱۲ سال در مقام نخست‌وزیری این کشور فعالیت کرده، اما نه تنها نتوانسته مانع از فعالیت‌های هسته‌ای ایران گردد، بلکه تاکنون ایران هیچ‌گاه این چنین به ساخت جنگ افزار هسته‌ای نزدیک نبوده است. بنت تاکید کرده که این میراثی است که نتانیاهو بر دوش دولت او نهاده است.

بن‌بست در روابط آمریکا و چین

به گزارش دویچه‌وله، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در شرایطی که به عنوان ارشد‌ترین مقام این کشور در دولت جو بایدن  و در راس یک هیئت به چین سفر کرده که تنش‌ها در رابطه چین و آمریکا رو به افزایش هستند. زی فنگ، معاون وزیر خارجه چین در دیدار با وندی شرمن، با انتقاد شدید از ایالات متحده این کشور را متهم کرده است که چین را به دشمنی خیالی برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات خودش تبدیل کرده است. فنگ تاکید کرده که روابط پکن و واشنگتن در بن‌بست قرار گرفته و روابط فی‌مابین متوقف و با دشواری‌های جدی روبرو است.

15

در این دیدار معاون وزیر خارجه چین افزود آمریکا می‌خواهد مسئولیت مشکلات ساختاری خود را برعهده چین بیاندازد و خواستار تغییر در دستگاه فکری به خطا رفته و سیاست خطرناک آمریکا شد. به گفته او ایالات متحده قوانین ونظم بین المللی را که به طور گسترده مورد پذیرش جامعه جهانی است را کنار گذاشته و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین ایالات متحده چیزی نیست جز پنهان کردن قوانین خودش که برای سرکوب کشورهای دیگر طراحی شده است.  قانون جنگلی که توسط ایالات متحده اعمال می شود فقط به فکر تامین منافع خودش است و منافع طرف مقابل را در نظر نمی گیرد و آن‌ها نظم بین المللی بر اساس هنجار را رعایت نمی کنند.

پایان ماموریت رزمی آمریکا در عراق

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از به اتمام رسیدن ماموریت رزمی نیروهای آمریکایی در عراق تا پایان سال جاری خبر داد. بایدن که روز گذشته (دوشنبه) در کاخ سفید میزبان مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق بود، در این دیدار با اعلام تغییر نقش نیروهای نظامی آمریکا در عراق گفت که از پایان سال جاری به بعد این نیروها دیگر در چارچوب ماموریت رزمی حضور نخواهند داشت.   رئیس جمهوری آمریکا به پرسش مربوط به تعداد نیروهایی که در این قالب در عراق باقی خواهند ماند، پاسخی نداد.

18

بایدن گفته دولتش نسبت به تقویت شراکت راهبردی با عراق متعهد است. وی افزود، همکاری با عراق در زمینه امنیتی، که همان مقابله مشترک با داعش است، ادامه خواهد یافت و این همکاری برای برقراری ثبات در منطقه حیاتی است. در حال حاضر دو هزار و پانصد نیروی نظامی آمریکایی در برخی از پایگاه‌های عراق، از جمله پایگاه‌های واقع در اقلیم خودمختار کردستان، حضور دارند. آقای بایدن در این دیدار همچنین گفت که موضوعاتی مانند سلامت و بهداشت، آب و هوا، و انرژی نیز در چارچوب شراکت راهبردی دو کشور خواهد بود. در این دیدار الکاظمی با اشاره به وجود شراکت راهبردی میان واشنگتن و بغداد، از کمک آمریکا به عراق در جنگ با داعش قدردانی کرد. 

عذرخواهی نامزدهای اصلی در آلمان

به گزارش یورونیوز، در فاصله تنها دو ماه مانده تا انتخابات سراسری آلمان، دو تن از نامزدهای برجسته احزاب این کشور برای تصدی پست صدراعظمی پس از آنگلا مرکل به دلیل رفتارشان با انتقادات شدید افکار عمومی مواجه شده‌اند. آرمین لاشت، نامزد حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی برای مقام صدراعظم آلمان، تا کنون دو بار برای «خنده بی‌جا» درهفته گذشته به هنگام بازدید از یک شهر ویران شده بر اثر سیل عذرخواهی کرده است. آنالنا بائربوک، نامزد حزب سبزها، نیز برای استفاده از کلمه‌ای نژادپرستانه خطاب به سیاهان در مصاحبه اخیر خود ابراز تاسف کرده است.

11

انجام حرکاتی که در رسانه‌های آلمانی به «رفتار ناشایست» تعبیر شده است، می‌تواند آسیبی جدی به چهره این دو نامزد در افکار عمومی وارد کند و انتخاب آنان را به بالاترین مقام اجرایی آلمان با مشکل مواجه سازد. آلمان پس از ۱۶ سال و برای اولین بار از سال ۲۰۰۵ بدین سو برای یک حیات سیاسی تازه بدون آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم آماده می‌شود. بنابر نظرسنجی‌ها محافظه‌کاران با نامزد خود لاشت با اختلاف ۱۰ درصد از از سبزها جلو هستند، هرچند هر دو حزب در ماه گذشته بخشی از حمایت افکار عمومی را از دست داده‌اند.

میلیاردر معروف نخست‌وزیر شد

به گزارش العربیه، میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، نجیب میقاتی را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور عهده‌دار تشکیل کابینه کرد. میقاتی در رایزنی‌ با پارلمان این کشور موفق شد که رای ۷۳ نماینده از ۱۱۸ نماینده را به‌دست آورد. او یک تاجر میلیاردر است که پیش از این دو بار نخست‌وزیر لبنان بوده است؛ نخستین بار در سال ۲۰۰۵ و دومین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی.

14

تصمیم برای مامور کردن او برای تشکیل کابینه پس از آن گرفته می‌شود که سعد حریری، دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف ۱۲ ماه گذشته، در تشکیل کابینه ناکام ماند و روز ۲۴ تیرماه جاری از سمت خود استعفا داد. نجیب عزمی میقاتی تحصیل‌کرده دانشگاه آمریکایی بیروت، آکادمی اروپایی مدیریت در فرانسه و دانشگاه هاروارد در آمریکا و مؤسس مجموعه «اینوست کام» است که یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی عربی و منطقه‌ای به‌شمار می‌رود.

لبنان نزدیک به یک سال است که بدون دولت است و اقتصاد آن دچار بحرانی است که یکی از بدترین بحران‌های مالی در تمام جهان در بیش از یکصد و پنجاه سال گذشته توصیف شده است.  چالش اصلی میقاتی تشکیل دولت و مقابله با بحران جدی اقتصادی لبنان خواهد بود.

پرواز بیت‌کوین با آمازون

به گزارش بلومبرگ، انتشار یک آگهی استخدام مرتبط با رمزارزها از سوی شرکت آمازون قیمت بین‌کوین را در جریان معاملات روز گذشته (دوشنبه) به بالاترین حد در ۴۰ روز گذشته رساند. در حالی که معاملات روز دوشنبه بازار رمزارزها با قیمت ۳۴ هزار و ۳۱۰ دلار برای هر بیت‌کوین آغاز شده بود، این نرخ در میانه روز تا ۳۹ هزار و ۱۰۰ دلار صعود کرد ولی سپس در نزدیکی ۳۸ هزار و ۵۰۰ دلار نوسان کرد. بدین ترتیب قیمت بیت‌کوین روز دوشنبه بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت. قیمت هر بیت‌کوین آخرین بار در جریان معاملات ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) بالاتر از ۳۹ هزار دلار معامله شده بود.

13

همچنین قیمت سایر رمزارزها از جمله اتریوم و دوج‌کوین نیز روز به ترتیب ۹.۵ و ۱۴.۴ درصد بالا رفت. رشد قیمت روز دوشنبه رمزارزها پس از آن رخ داد که انتشار آگهی استخدام مدیر توسعه استراتژی بلاکچین و ارز دیجیتال از سوی شرکت آمازون رسانه‌ای شد. سپس برخی از تحلیل‌گران بازار رمزارزها گمانه‌زنی‌های خود را در مورد آغاز تلاش آمازون برای پذیرش بیت‌کوین به عنوان یک روش پرداخت رایج شروع کردند؛ گمانه‌زنی‌هایی که بدون اظهارنظر قطعی آمازون در مورد هدف از انتشار آگهی استخدام مورد بحث، به تهییج بازار دامن زد.

آمریکا مسیر اشتباهی را می‌رود

آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا در گفتگو با سی‌ان‌ان گفته کشور در مسیر اشتباه قرار گرفته است. به گفته فائوچی این‌که پنجاه درصد از جمعیت آمریکا هنوز واکسینه نشده است یک مشکل محسوب می‌شود. این اظهارات دکتر فائوچی در پی افزایش موارد ابتلا به کرونا که دلیل آن شیوع گونه دلتا است مطرح می‌شود. به گفته او وضعیت ویروس کرونا در ایالات متحده در حال تبدیل شدن به «یک همه‌گیری در بین افراد غیر واکسینه» است.

012

آنتونی فائوچی، که مشاور عالی پزشکی جو بایدن است گفت افراد واکسینه شده در برابر ویروس حتی گونه «دلتا» ایمنی بالایی دارند اما سرعت واکسیناسیون در این کشور از اواسط ماه آوریل بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است. فائوچی، احتمال بازگرداندن ماسک در مکان‌های بسته و تزریق دز سوم برای بالا بردن ایمنی در افراد آسیب‌پذیر از جمله بیماران مبتلا به سرطان را رد نکرد. او همچنین تأکید کرد که موارد جدید ابتلا در آمریکا بیشتر میان کسانی دیده شده است که واکسن نزده‌اند.

فائوچی در این مصاحبه تاکید کرده که مقامات محلی در مناطقی که میزان واکسیناسیون آنها پایین است لازم است کارهای بیشتری برای تشویق مردم به تزریق واکسن انجام دهند. او گفت «از شنیدن اینکه فرمانداران جمهوری‌خواه آرکانزاس و فلوریدا واکسیناسیون را در ایالت هایشان تشویق می‌کنند» بسیار دلگرم شده است. هر دوی این رهبران محلی در گذشته نسبت به توصیه‌های دکتر فاوچی انتقاد داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید