سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

پیروزی بزرگ بایدن رقم خورد /حملات سایبری چین علیه کشورهای خاورمیانه

کدخبر: ۴۳۲۶۴۴
کنگره آمریکا با ۶۹ رای موافق در برابر ۳۱ رای مخالف با طرح یک تریلیون دلاری جو بایدن برای بازسازی اتوبان‌ها و پل‌های سال‌خورده و همچنین نوسازی تاسیسات شبکه اینترنت پرسرعت موافقت کرد. این یک پیروزی بزرگ برای دموکرات‌ها و جو بایدن محسوب می‌شود.
پیروزی بزرگ بایدن رقم خورد /حملات سایبری چین علیه کشورهای خاورمیانه

به گزارش اقتصادنیوز، «انفجار در یک کشتی تجاری در آب های سوریه»، «تصویب لایحه جنجالی اصلاح زیرساخت ها در سنا»، «استعفای جنجالی فرماندار نیویورک»، «خطر ورشکستگی بانک های تجاری در اثر انتشار ارزهای دیجیتالی بانک های مرکزی»، «بزرگترین سرقت تاریخی دیفای»، «حملات سایبری چین علیه کشورهای خاورمیانه»، «رکورد ابتلای هفت ماهه در چین شکست»، «سقوط نهمین مرکز ولایت در افغانستان در طی پنج روز» و «ترور شهردار کربلا» سرخط رسانه های دنیا در نیم روز گذشته را تشکیل داده اند.

انفجار در یک کشتی تجاری در آب های سوریه

به گزارش آسوشیتدپرس، یک کشتی تجاری عصر روز گذشته در بندر لاذقیه سوریه دچار انفجار شده است و در حالی که برخی منابع گفته‌اند این کشتی ایرانی است، منابع ایرانی ضمن رد ایرانی بودن کشتی می‌گوید که شناور حادثه‌دیده متعلق به سوریه است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه و برخی منابع عربی گزارش داده‌اند که انفجار در کشتی تجاری باعث زخمی شدن حداقل دو نفر شده و خسارت «چشمگیری» به این کشتی وارد شده است. هنوز هیچ گروه یا کشوری مسئولیت حمله احتمالی به این کشتی را بر عهده نگرفته است

66

در همین زمینه روزنامه هاآرتص مدعی شده کشتی یادشده یک نفتکش با نام ویزدام است که آوریل سال جاری نیز در حالی که از لبنان راهی سوریه بود هدف حمله پهپادی قرار گرفته بود. آن زمان گزارش شده بود که این نفتکش در مالکیت ایران است، اما سپس اعلام شد در لبنان ثبت شده‌است. انفجار روز سه‌شنبه در کشتی یادشده در حالی صورت می‌گیرد که حمله اخیر به کشتی مرسر استریت، تحت مدیریت شرکت اسرائیلی در آب‌های عمان تنش‌ها میان در منطقه را افزایش داده است.

پیروزی بزرگ برای بایدن؛ تصویب لایحه جنجالی اصلاح زیرساخت ها در سنا

به گزارش بی بی سی، کنگره آمریکا با ۶۹ رای موافق در برابر ۳۱ رای مخالف با طرح یک تریلیون دلاری جو بایدن برای بازسازی اتوبان‌ها و پل‌های سال‌خورده و همچنین نوسازی تاسیسات شبکه اینترنت پرسرعت موافقت کرد. این یک پیروزی بزرگ برای دموکرات‌ها و جو بایدن محسوب می‌شود. پس از مدتها کشمکش، بالاخره دموکرات‌ها توانستند ۱۹ سناتور جمهوری خواه را برای تصویب این طرح که بخش بزرگی از طرح اصلی بایدن برای نوسازی تاسیسات زیربنایی فرسوده است، همراه خود کنند. همین موضوع باعث شد جو بایدن لحظاتی بعد از تصویب این طرح جلوی دوربین‌ها برود و جمهوری‌خواهانی که به آن رای مثبت دادند را شجاع خوانده و از اقدام فراحزبی آنها تشکر کند.

62

اگرچه این طرح که یکی از پرخرج‌ترین برنامه‌ها برای بازسازی زیرساخت‌های آمریکا در تاریخ این کشور محسوب می‌شود، یک پیروزی بزرگ برای دموکرات‌ها ارزیابی خواهد شد، اما آنها برای همراه کردن سناتورهای جمهوری‌خواه  ناچار شدند در بخش‌های دیگری از طرح اصلی که سه و نیم تریلیون دلار برآورد شده عقب‌نشینی کنند. بخش‌هایی مانند بیمه همگانی و بازنشستگی که قرار شده جداگانه بررسی و به رای گذاشته شود و انتظار نمی‌رود از حمایت جمهوری‌خواهان برخوردار شود.

بخش بزرگی از بودجه تصویب شده فعلی قرار است خرج بازسازی جاده‌ها و پل‌های فرسوده و همچنین نوسازی زیرساخت‌های اینترنت پر سرعت شود. بایدن که طرح خود را اقدامی تاریخی و آثار آن را بسیار فراتر از یک یا دو دوره ریاست جمهوری خود خوانده، گفته بنا دارد با نوسازی زیرساخت‌های اقتصاد کشورش آمریکا را به دوران پیشتازی مطلق در دنیای تجارت و فناوری بازگرداند. او بارها تاکید کرده که کشورش برای حفظ قدرت اقتصادی خود و مقابله با چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، باید نه تنها در نوسازی زیرساخت‌ها بلکه در توانمندکردن نیروی کار هم سرمایه‌گذاری کلان کند.

فرماندار بالاخره استعفا داد؛ نیویورک در انتظار اولین فرماندار زن تاریخ

به گزارش آسوشیتدپرس، به دنبال انتشار گزارشی که اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک را به چندین مورد آزار جنسی متهم می‌کرد، او اعلام کرد که به زودی از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. این سیاستمدار ۶۳ ساله دموکرات که به واسطه این گزارش در آستانه استیضاح در مجلس ایالتی نیویورک قرار داشت، در یک نطق تلویزیونی با ادعای اینکه هرگز نخواسته به زنان بی‌احترامی کند، اظهار داشت: «بهترین کمکی که می‌توانم به حزب دموکرات بکنم این است که کنار روم و بگذارم دولت به اداره کشور برسد». کومو اعلام کرد که دو هفته دیگر از مقامش کنار می‌رود.

61

اظهارات کومو بعد از آن مطرح می‌شود که فشارهای زیادی در خصوص استعفا به این سیاستمدار دموکرات وارد شده بود. سه‌شنبه هفته قبل لتیتا جیمز، دادستان کل ایالت نیویورک اعلام کرده بود که تحقیقات نشان می‌دهد اتهامات وارده به کومو در خصوص آزار جنسی چندین زن درست بوده است. پس از آن بود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور و همچنین بسیاری از سناتورها و نمایندگان کنگره خواستار استعفای کومو شدند. این در حالیست که پیشتر اعلام شده بود کومو یکی از چهار گزینه‌ای بوده که جو بایدن برای سمت وزارت دادگستری در نظر گرفته است. وزارتخانه‌ای که هنوز تکلیفش از سوی جو بایدن مشخص نشده است. قرار است کتی هوکول، ۶۲ ساله که پیشتر عضو کنگره آمریکا بوده به جای کومو فرماندار نیویورک شود. خانم هوچول نخستین زنی خواهد بود که این پست را عهده‌دار خواهد شد.

خطر ورشکستگی بانک های تجاری در اثر انتشار ارزهای دیجیتالی بانک های مرکزی

بانک‌های مرکزی جهان از اروپا و بریتانیا گرفته تا چین و آمریکا در تدارک انتشار ارزهای دیجیتالی هستند که  تلاش است برای جذب تقاضای جهانی برای رمزارزها و محدود کردن معاملات آنها. ولی یورونیوز با انتشار گزارشی نشان داده این اقدام، بانک‌های تجاری را سخت نگران کرده است. در واقع بانک‌های مرکزی قصد دارند تا در قالب انتشار اشکال نوین از ارزهای دیجیتالی وارد پروسه جذب مستقیم سپرده‌های اشخاص حقیقی و حقوقی شوند؛ و این در حالی است که تا پیش از این، راه ورود سپرده‌های خُرد به بانک‌های مرکزی از طریق الزام بانک‌های تجاری به سپرده‌گذاری احتیاطی و قانونی نزد آنها هموار بود. ولی با انتشار نوع جدید ارزهای دیجیتالی این راه غیرمستقیم به مسیری مستقیم بدل خواهد شد.

63

اکنون بانک‌های تجاری نگران استقبال گسترده مردم از ارزهای دیجیتالی هستند. چرا که استقبال گسترده مردم از ارز‌های دیجیتال می‌تواند منجر به انتقال بخش قابل توجهی از سپرده‌های آنها نزد این بانک‌ها به بانک‌های مرکزی اروپا شود. رخدادی که همانند یک بحران مالی و سقوط یکباره نرخ بهره می‌تواند آنها را با خطر جدی ورشکستگی مواجه کند. همچنین این نگرانی با رایج شدن انتشار ارزهای دیجیتال از سوی بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف می‌تواند ابعادی جهانی پیدا کند. چنان که با بروز چشم‌انداز بحران اقصادی و سقوط ارزش پول ملی در کشوری، بسیاری ترغیب خواهند شد تا سپرده‌های خود را به ارز دیجیتال واحدهای پول برتر نزد بانک‌های مرکزی معتبر جهان تبدیل کنند و یا همواره برخی از سرمایه‌داران کشورهای فقیر و در حال توسعه ترجیح خواهند داد که امنیت بخشی از سپرده خود را با قرار دادن آن نزد بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه یافته تضمین کنند. رفتاری منطقی که در عمل می‌تواند موجب تضعیف بیشتر نرخ برابری ارزهای ملی در کشورهای در حال توسعه و فقیر شود و نوسان نرخ برابری ارزهای عمده در جهان را نیز پرریسک‌تر کند.

البته کارشناسان امور بانکی در اتحادیه اروپا معتقدند که انتشار ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی اروپا برای بانک‌های تجاری فعال در منطقه یورو چندان جای نگرانی ندارد. بر اساس مطالعه آندره آ فیلتری، رئیس تحقیقات حقوق صاحبان سهام در بانک سرمایه‌گذاری مدیابانکا اجرای این طرح بانک مرکزی اروپا به لحاظ نظری می‌تواند تهدیدی برای حدود ۱۱ تریلیون یورو سپرده بانکی باشد ولی در صورتی که پیشنهاد فابیو پانتا، یکی از اعضای هیات مدیره بانک مرکزی اروپا مبنی بر قرار دادن سقف ۳ هزار یورویی برای سپرده‌گذاری نزد این بانک برای دریافت ارز دیجیتال اجرا شود، حداکثر ۱ تریلیون یورو از سپرده نزد بانک‌های تجاری اروپا کاسته خواهد شد و این رقم نمی‌تواند توان وام دهی آنها را به طور جدی تهدید کند.

بزرگترین سرقت تاریخی دیفای

به گزارش بلومبرگ، پالی نتورک، پلتفرم تبادل توکن‌های رمزارز، اعلام کرد هکرها معادل ۶۰۰ میلیون دلار رمزارز از آن به سرقت برده‌اند، که این میزان احتمالا بالاترین رقم سرقت در تاریخ امور مالی غیر متمرکز (دیفای) به شمار می‌آید. پالی نتورک در بیانیه خود اعلام کرد این حمله هکرها ده‌ها هزار نفر را در سراسر جهان مورد تاثیر قرار داده است. این شرکت گفت که معادل ۳۳ میلیون دلار استیبل کوین نیز که مورد حمله هکرها قرار گرفته بود، مسدود و از دسترس هکرها خارج شده است.

65

پالی نتورک دیروز در توییتی عنوان کرد که هکرها دارایی‌های کاربران در زنجیره‌های پالیگان، اتریوم و بایننس کوین را سرقت کرده‌اند. داده‌های بلاک چین هم نشان می‌دهد که حدود ۲۷۳ میلیون دلار از شبکه اتریوم، ۸۵ میلیون دلار USDC از شبکه پالیگان و ۲۵۳ میلیون دلار از زنجیره هوشمند بایننس سرقت شده است. طبق اعلام پالی نتورک، ارزهای دیجیتال renBTC، WBTC و WETH هم در میان ارزهای سرقتی وجود دارند. طبق گزارش‌ها هکرها از آسیب‌پذیری در زمان فراخواندن قراردادها برای حمله به شبکه استفاده کرده‌اند.

شرکت تحقیقات امنیتی بلاک‌چین اسلومیست در توییتی اعلام‌کرد که ایمیل و آی‌پی هکرها را یافته است و خاطرنشان کرد که ممکن است هکرها مدتها بر روی این حمله کار و برنامه‌ریزی کرده باشند. نکته جالب پیامی است که هکر روی تراکنش خود قرار داده است. بر اساس داده‌های اتراسکن، هکر می‌خواهد برخی از سرمایه‌های سرقتی را باز گرداند. احتمالاً او امکان جابجایی برخی توکن‌ها را ندارد و قصد بازگرداندن آنها را دارد. از شواهد پیدا است که هکر به‌دنبال پول‌شویی از طریق پلتفرم تورنادو  است. او در این باره می‌نویسد: اگر شت کوین‌های باقی‌مانده را هم منتقل می‌کردم یک هک یک میلیارد [دلاری] داشتیم. پروژه [پالی نتورک] را با این کار نجات دادم؟ چندان به پول علاقه ندارم و حالا به فکر بازگرداندن بخشی از توکن‌ها افتادم یا هم می‌توانم آنها را برنگردانم و رهایشان کنم.

پالی نتورک سال گذشته به‌عنوان یک پروژه مشترک با آنتولوژی، نئو و سوییچو کار خود را آغاز کرد. هدف این پروژه ایجاد یک پروتکل متحد با استفاده از بلاک چین‌های مختلف برای خلق یک اکوسیستم بین زنجیره‌ای بزرگتر عنوان شده بود. این پروتکل به کاربران این امکان را می‌دهد که روی بلاک چین‌های مختلف، توکن‌هایشان را تبدیل کنند.

حملات سایبری چین علیه کشورهای خاورمیانه

شرکت بین‌المللی امنیت سایبری فایرآی مدعی حمله سایبری همزمان و دامنه‌دار از منشأ چین، به شرکت‌ها و سازمان‌های فناوری و بازرگانی در اسرائیل، ایران و عربستان سعودی شده است. این شرکت این کوشش را برای سرقت اطلاعات فناوری و دانسته‌های دیگر و بخشی از یک برنامه وسیع نهادهای اطلاعاتی چین معرفی کرده است. بر اساس این گزارش، چین هر زمان که به فکر پیشبرد طرح‌های احتمالی مختلف با کشورهای دیگر است، در جریان مذاکرات متعارف، از اطلاعاتی که پیشتر یا همزمان با مذاکرات، از طریق حملات سایبری از آنها به‌دست می‌آورد، استفاده می‌کند.

67

به گفته فایرآی، برای چینی‌ها غیر از دانش و تخصص شرکت‌ها و دولت‌هایی که طرف قرارداد آنها هستند، مطالب مربوط به مدیران و تبادل نامه‌های آنها با افراد و سایر مسائل مرتبط با این مهره‌ها اهمیت دارد. این گزارش در مورد نوع حمله سایبری چین به ایران و داده‌های احتمالی به‌سرقت‌رفته توضیحی نداده است. بر اساس این گزارش‌ها، حملات به صورت سنجیده علیه برخی از شرکت‌های عمده و مادر در عرصه‌های دولتی و خصوصی صورت گرفته تا راه دستیابی به اطلاعاتِ شرکت‌های زیرمجموعه و مرتبط با آنها نیز فراهم شود. چین تاکنون به گزارش شرکت فایرآی واکنش نشان نداده‌است.

رکورد ابتلای هفت ماهه در چین شکست

به گزارش یورونیوز، شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در چین روز سه شنبه به بالاترین سطح خود در ۷ ماه گذشته و پس از شیوع گونه دلتای ویروس کرونا رسید. مقام های بهداشتی چین از ثبت ۱۴۳ مورد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ خبر دادند که ۱۰۸ نفر از این افراد در منطقه خودشان به بیماری مبتلا شده‌اند. رسانه‌های دولتی در چین، شیوع فعلی ویروس کرونا را که باعث اعمال قرنطینه‌‌های محلی، آزمایش‌های جمعی و محدودیت‌های سفر شده است، شدیدتر از زمان ظهور این ویروس در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان توصیف کرده‌اند.

64

پیشتر مسئولان چینی تقریباً میزان ابتلا به بیماری کرونا را در داخل این کشور به صفر رسانده‌ و اجازه‌ شروع فعالیت‌های اقتصادی را با برقراری محدودیت‌های شدید مرزی صادر کرده‌ بودند. اما اینک موارد ابتلا به کرونا رو به افزایش گذاشته است. بیش از ده‌ها مورد ابتلا به کرونا در روزهای گذشته از آزمایشگاه کووید-۱۹ در شهر یانگژو گزارش شده است. در این شهر حدود ۴.۶ میلیون نفری تاکنون پنج دور آزمایش گسترده انجام شده است و ۱.۶ میلیون نمونه آزمایشگاهی را در تلاش برای جلوگیری از گسترش همه‌گیری کرونا جمع آوری کرده‌اند. مقامات شهر یانگژو گفته‌اند که تعداد کمی از اعضای حزب و کادر به وظایف خود به درستی عمل نکرده اند. پیشتر چند مقام چینی در مورد عملکرد اشتباه در انجام آزمایش‌های جمعی هشدار داده بودند. اینک گویی شیوع گونه دلتای ویروس کرونا در این روزها در چین، همه اقدامات پکن در کنترل همه‌گیری این ویروس را به چالش کشیده است. با این حال مقام های چینی در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که افزایش جدید همه‌گیری کرونا قابل کنترل است.

سقوط نهمین مرکز ولایت در افغانستان در طی پنج روز

رویترز از سقوط شهر فیض آباد مرکز استان بدخشان بدست طالبان خبر داده است. این در حالی است که روز گذشته خبر سقوط شهر فراه مرکز ایالت فراه در غرب افغانستان و شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان در شمال این کشور نیز مخابره شده بود. بدین ترتیب در طی حدود تنها 5 روز 9 مرکز ولایت افغانستان به دست نیروهای طالبان افتاده است.

69

در این شرایط، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای بررسی وضعیت عمومی و امنیتی شمال افغانستان به شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ سفر کرده است. عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان که برای نشست سه روزه، با حضور نمایندگان کشورهای منطقه و آمریکا، روسیه و چین به دوحه، پایتخت قطر سفر کرده، از جامعۀ بین المللی خواست که دربارۀ بحران بی‌سابقۀ انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نمانند و به طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهند. با این حال جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به عدم آمادگی ارتش افغانستان برای جلوگیری از حمله طالبان، در برنامه کنونی آمریکا برای خروج نظامی از این کشور تغییری به وجود می‌آید، گفت: «از تصمیم خود پشیمان نیستم». بایدن در این سخنان تاکید کرد که آمریکا برای جنگ افغانستان هزینه‌های زیادی داده و اکنون نوبت رهبران افغانستان است که با هم به توافق رسیده و از کشور خود دفاع کنند.

ترور شهردار کربلا

میدل ایست نیوز خبر از جان باختن شهردار کربلا در پی تیراندازی افراد ناشناس داده است. بر اساس این گزارش، عبیر سلیم ناصر الخفاجی ، در حین اقدام برای برطرف کردن موارد تعرض به حریم خیابان هدف سه گلوله قرار گرفت و در راه انتقال به بیمارستان جان باخت. دو تن از همراهان او نیز در حادثه زخمی شدند.

68

با این حال، ساعاتی پس از این حادثه، نخست وزیر عراق و استاندار کربلا از دستگیری عامل ترور وی خبر دادند. صبح امروز نیز مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در سفر به کربلا در منزل شهردار حاضر شد و به خانواده وی تسلیت گفت. او تأکید کرد که عامل ترور این مقام دستگیر شده و به سزای عادلانه عمل خود خواهد رسید. وی افزود که با کسانی که به حکومت و قانون تعرض می‌کنند برخورد شدیدتری خواهد شد و جنایتکاران و آدم‌کش‌ها نمی‌توانند از چنگ قانون فرار کنند و احدی فراتر از قانون نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید