سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان/ممنوعیت کامل رمزارزها در چین

کدخبر: ۴۴۳۰۶۵
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران درباره بازگشت زود یا خیلی زود به مذاکرات وین گفت این پیامی است که ما هم شنیده‌ایم، ولی هنوز توضیحی درباره این که دقیقا چه معنایی دارد دریافت نکرده‌ایم.
واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان/ممنوعیت کامل رمزارزها در چین

به گزارش اقتصادنیوز، «واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان»، «عدم پاسخ صریح آمریکا به مقامات عربی»، «عدم نیاز آمریکا برای هماهنگی با طالبان در عملیات ضدتروریستی»، «ممنوعیت کامل رمزارزها در چین»، «آزادی مدیر شرکت هووآوی»، «ادامه مبارزه سرکوب‌گرانه علیه فساد در چین» و «نگرانی صاحبان سرمایه از قدرت‌گرفتن چپ‌گرایان در آلمان» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان

به گزارش آسوشیتدپرس، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران درباره بازگشت زود یا خیلی زود به مذاکرات وین گفت این پیامی است که ما هم شنیده‌ایم، ولی هنوز توضیحی درباره این که دقیقا چه معنایی دارد دریافت نکرده‌ایم. پرایس در یک نشست خبری تلفنی گفت: «ما هم البته صحبت‌های حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران را شنیده‌ایم که گفته ایران به میز مذاکره بازمی‌گردد. باید از آن‌ها پرسید که منظورشان از زود یا خیلی زود چیست. وی اضافه کرد: «این پیامی است که در تمام هفته ما شنیده‌ایم، ولی تا این لحظه هنوز توضیح صریحی در مورد این که به طور دقیق معنای آن چیست دریافت نکرده‌ایم».

5

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «از جانب خودمان، ما آماده بازگشت به وین و به نتیجه رساندن مذاکرات‌مان هستیم؛ مذاکراتی که باید به سرعت و پیش از بسته شدن فرصت بازگشت به توافق هسته‌ای برجام، انجام شود». ند پرایس افزود، «باید تاکید کرد تمامی کشورهای گروه پنج به علاوه یک، هم این هفته و هم در هفته‌های اخیر موافقت کردند که نیاز است مذاکرات در اولین فرصت ممکن ازسرگرفته شود و لازم است گفت‌وگوها از نقطه‌ای که در ماه ژوئن رها شد ادامه یابد». وی گفت: «از نقطه نظر ما و همچنین کل گروه پنج به علاوه یک، در صورتی که بخواهیم مذاکرات را در وین از سربگیریم، باید نقطه‌ای برای شروع باشد تا هر تلاشی را بتوان انجام داد تا مذاکرات را در اسرع وقت به نتیجه رسانده و به طور متقابل به اجرای تعهدات در قالب توافق هسته‌ای برجام برسیم».

عدم پاسخ صریح آمریکا به مقامات عربی

به گزارش نشنال، محور اصلی گفت‌وگوهای اخیر وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه کشورهای عرب موضوع ایران و سرنوشت مذاکرات احیای برجام بوده است. این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشته است که تمامی وزرای کشورهای عرب حاضر در این نشست موافق بودند که بازگشت آمریکا به برجام این سود را دارد که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند؛ اما درباره امتیازاتی که باید به تهران داد اتفاق نظری بین آنها نبود. در این نشست وزرای خارجه عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر و همچنین سفیر امارات متحده عربی در واشینگتن حضور داشتند.

6

بر اساس این گزارش، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، از آنتونی بلینکن درباره اقدامات احتمالی آمریکا در صورت حاصل نشدن توافق جدید و افزایش فعالیت‌های منطقه‌ای ایران چیست، اما بلینکن در پاسخ به این پرسش گفت ایالات متحده به تامین امنیت خلیج فارس متعهد است؛ اما توضیح بیشتری نداد. پیش از این وبسایت آکسیوس گزارش داده بود مقام‌های اسرائیلی هفته گذشته با همتایان آمریکایی خود یک نشست ویدیویی محرمانه داشته‌اند تا در صورت شکست مذاکرات احیای برجام، «طرحی جایگزین» ارائه کنند.

عدم نیاز آمریکا برای هماهنگی با طالبان در عملیات ضدتروریستی

به گزارش رویترز، جان کربی سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده در مورد این که آیا نیازی به هماهنگی با طالبان برای انجام عملیات مقابله با تروریسم در افغانستان وجود دارد، گفت ما مجوزهای لازم را داریم و هیچ نیازی به هماهنگی با طالبان وجود ندارد. کربی طی یک کنفرانس خبری گفت: «می‌توانم بگویم ما تمامی مجوزهای لازم را برای اجرای عملیات برای مقابله با تروریسم داریم و به تمامی توانایی‌های خود اطمینان داریم».

7

وی افزود: «بدون صحبت در مورد جزئیات حمله هوایی، باید بگویم در حال حاضر هیچ نیازی برای هماهنگی حریم هوایی با طالبان وجود ندارد و فکر هم نمی‌کنیم هرگونه عملیات مقابله با تروریسم در آینده منوط به چنین هماهنگی‌ باشد». سخنگوی پنتاگون همچنین خبر داد که لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده راهی یکی از پایگاه‌های‌ نظامی میزبان افراد خارج شده از افغانستان خواهد شد. پایگاه مک‌گوایر یکی از هشت پایگاه نظامی است که میزبانی افغانستانی‌های خارج شده را برعهده دارد.

ممنوعیت کامل رمزارزها در چین

به گزارش بلومبرگ، نهادهای کنترل امور مالی در چین نقل و انتقال و پرداخت پول در شکل رمزارز و استخراج آن را ممنوع کردند. تحت تاثیر این اقدام ارزش بیت کوین و سایر رمزارزها و بهای سهام موسسات فعال در زمینه خرید و فروش این ارزها کاهش یافت. بر اساس این گزارش، ده نهاد مالی چین از جمله بانک مرکزی و نهاد کنترل تبادل ارزهای خارجی اعلام کردند که در یک اقدام مشترک فعالیت‌های «غیرقانونی» رمزارزها را ریشه‌کن خواهند کرد. این اولین باری است که نهادهای مالی چین در یک اقدام مشترک ممنوعیت کامل تمامی فعالیت‌های مربوط به رمزارزها را در دستور کار قرار می‌دهند. برخی از کارشناسان بازار مالی بین‌المللی معتقدند که دلیل اصلی این اقدام سیاست‌های چین در زمینه کنترل گردش پول و مهار شرکت‌های بزرگ فناوری جدید است.

1

بانک مرکزی چین اعلام کرده که از رمزارزها نمی‌توان مثل پول برای معاملات استفاده کرد و شرکت‌های خارجی تبادل ارز حق ندارند از این روش برای انتقال پول به چین استفاده کنند. این نهاد در عین حال استفاده از رمزارزها توسط بانک‌ها و موسسات پرداخت اینترنتی و همچنین تبادل آن در بازار داخلی را ممنوع کرد. پس از اعلام تصمیم چین ارزش بیت کوین، مهم‌ترین رمزارز حدود ۶ درصد کاهش یافت و بهای سایر رمزارزها که معمولا تابعی از نوسانات بیت کوین است حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. دولت چین در ماه مه ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که به عنوان بخشی از یک برنامه گسترده برای کاهش ریسک در بازار مالی کشور استخراج و معامله رمز ارزها را متوقف خواهد کرد. برخی از کارشناسان امیدوار بودند که آن هشدار یک سیاست موقت باشد ولی تصمیم اخیر نهادهای مالی چین نشان می‌دهد که این کشور در مقابله با گسترش رمز ارزها بسیار جدی است.

تحت تاثیر این تصمیم، بهای سهام شرکت‌های فعال در زمینه معاملات رمز ارزها در بازار سهام آمریکا بین ۴ تا ۷ درصد کاهش یافت. همزمان کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین اعلام کرد که تمامی مراکز استخراج رمزارز در سراسر کشور را شناسایی و تعطیل خواهد کرد چون این فعالیت‌ها به رشد اقتصادی کشور کمک نمی‌کند و در مقابل ریسک مالی را افزایش داده و انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند. قبل از تصمیم دولت چین در ماه مه امسال این کشور محل تولید بیش از نیمی از رمزارزهای جهان بود. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که در پی اعمال این محدودیت بخش عمده‌ای از مراکز استخراج رمزارز از چین به نقاط دیگر جهان از جمله ایالت تگزاس و کشور قزاقستان نقل مکان داده‌اند.

آزادی مدیر شرکت هووآوی

به گزارش بی‌بی‌سی، وانژو منگ یکی از مدیران ارشد هوآوی، غول فناوری چینی، که از سال ۲۰۱۸ به اتهامات مالی در کانادا حصر خانگی بود، پس از توافق برای حل و فصل پرونده‌اش در آمریکا آزاد شد. خانم منگ نزدیک به سه سال پیش به درخواست مقامات آمریکایی از کانادا بازداشت شده بود و پرونده‌اش در روابط آمریکا، کانادا و چین تنش زیادی ایجاد کرده بود. این پرونده در عین‌حال باعث شد دستگیری شهروندان کانادایی در چین به طور گسترده‌ای مقابله به مثل چین قلمداد شود. اتهامی که چین رد می‌کند.

2

آمریکا مدعی است خانم منگ، بانک اچ‌اس‌بی‌سی را به دلیل ماهیت واقعی روابط هوآوی با شرکتی به نام اسکای‌کام، گمراه کرده و باعث شده که این بانک در معرض خطر نقض تحریم های آمریکا علیه ایران قرار بگیرد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده برای تعویق دادرسی به توافق رسیده و به این ترتیب این دادرسی تا دسامبر ۲۰۲۲ انجام نخواهد شد. براساس این توافق که آزادی خانم منگ در آن توصیه شده، این مدیر چینی اجازه پیدا می‌کند که در اتهامات اصلی اعلام بی‌گناهی کند. حانم منگ در سه سال گذشته در خانه چند میلیون دلاری خود در ونکوور در حصر خانگی بوده است. وزارت دادگستری آمریکا گفته است خانم منگ مسئولیت ایفای نقش را در کلاهبرداری از موسسات مالی جهانی را پذیرفته است.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرده چین دو شهروند کانادایی را که از سه سال پیش به اتهام جاسوسی بازداشت کرده بود، آزاد کرد و این دو نفر به زودی به کانادا بازمی‌گردند. چین این دو کانادایی را چند ساعت پس از آن آزاد کرد که دادگاهی در کانادا، استرداد مدیر مالی شرکت هواوی به آمریکا را لغو کرد.

ادامه مبارزه سرکوب‌گرانه علیه فساد در چین

به گزارش یورونیوز، دادگاهی در چین رئیس سابق یکی از بزرگ‌ترین شرکت های تولید و فروش نوشیدنی‌های الکلی در دنیا را که باعث رشد ارزش نوشیدنی مورد علاقه مائو تسه تونگ، رهبر فقید این کشور فراتر از ارزش کوکاکولا فراتر رود را به حبس ابد محکوم کرد. حکم یوان رنگو، رئیس سابق شرکت گوئیژو ماوتای نشانه آشکار سرکوب بی امان شی جین پینگ، رئیس جمهور چین علیه فساد تلقی می‌شود. این حکم همچنین خطراتی را پیش روی نخبگان تجاری چینی قرار می‌دهد زیرا از شی جین پینگ به عنوان رهبر بازسازی چشم انداز تجارت این کشور نام برده می شود.

3

یوان رنگو در سال ۲۰۱۸ پس از نزدیک به دو دهه مدیریت شرکت «گوئیژو ماوتای»را ترک کرد. او سال بعد بازداشت و در نهایت توسط دادگاهی در استان محل تاسیس این شرکت در گوئیژو در جنوب غربی چین به اتهام ارتشاء محکوم شد. به گزارش رسانه‌های دولتی چین، یوان ۶۴ ساله، سال‌ها از موقعیت خود سوء استفاده کرده و از طریق معاملات غیرقانونی بیش از ۱۱۱۲ میلیون روبل (۱۷.۵ میلیون دلار) رشوه گرفته است. دادگاه اعلام کرد که رشوه هایی که یوان گرفته است به دولت واگذار می شود. حکم یوان در حالی اعلام شده است که مجموعه‌ای از ثروتمندترین و برجسته‌ترین رهبران تجاری چین، از جمله جک ما، بنیانگذار علی بابا در سال گذشته تحت فشار شدید قرار گرفته اند. در ژانویه هم لای شیائومین، رئیس سابق یکی از بزرگ‌ترین شرکت های مدیریت دارایی چین به اتهام فساد به اعدام محکوم شد. این مجازات هفته ها بعد اجرا شد.

نگرانی صاحبان سرمایه از قدرت‌گرفتن چپ‌گرایان در آلمان

به گزارش دویچه وله، بانکداران و وکلای مالیاتی معتقدند که پیروزی احزاب چپ‌گرا در انتخابات سراسری روز یک‌شنبه آلمان با دامن زدن به نگرانی ثروتمندان موجب انتقال بخشی از دارایی آنها به سوئیس می‌شود. حزب سوسیال دموکرات با گرایش چپ میانه و نیز احزاب چپ‌ و سبز وعده داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۶ سپتامبر، وضع مجدد مالیات بر ثروت و افزایش مالیات بر ارث را در دستور کار خود قرار خواهند داد. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها حزب سوسیال دموکرات با جلب ۲۵ درصد آرای احتمالی، چهار پله از حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی که در حال حاضر با صدراعظمی آنگلا مرکل، قدرت را در اختیار دارد، پیشی گرفته است.

4

داده‌های بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که سپرده‌های خانوارها و شرکت‌های آلمانی نزد بانک‌های سوئیس در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ حدود ۵ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۳۷.۵ میلیارد دلار رسیده است. هر چند ارقام جدیدتری هنوز منتشر نشده ولی آگاهان امر می‌گویند که جریان انتقال ثروت از آلمان به بانک‌های سوئیسی همچنان ادامه دارد. با وجود تلاش‌های اخیر سوئیس برای حذف وجهه بین‌المللی خود به عنوان «بهشت امنِ میلیاردها»، انتقال ثروت آلمانی‌ها به این کشور نشان می‌دهد که ثروتمندان همچنان سوئیس را مکانی جذاب برای نگهداری ثروت خود می‌دانند. چرا که با وجود بروز تنش‌های ژئوپلتیک در جهان و نگرانی‌های رخ داده از تبعات اقتصادی همه‌گیری کرونا، سوئیس به دلیل ثبات سیاسی و اقتصادی همچنان برای سرمایه‌داران جذاب باقی مانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید