۲ مصاحبه وزیرخارجه ایران با ۲ رسانه مهم آمریکایی

پیام آمریکا به ایران درباره ترور سردارسلیمانی

کدخبر: ۴۴۳۱۶۴
اقتصادنیوز: وزیر خارجه ایران در ۲ مصاحبه‌ نسبتاً مفصل باشبکه خبری ان‌بی‌سی و روزنامه نیویورک‌تایمز در مورد مسائل مختلفی از مذاکرات هسته‌ای و تبادل زندانیان تا ترور شهید سلیمانی و مسائل افغانستان صحبت کرد. از جمله اینکه چگونه دولت بایدن با عدم پیگیری بازگشت به برجام در ماه‌های نخست ورود به کاخ سفید، و سپس با تداوم و پافشاری بر تحریم‌های دوران ترامپ، سیگنال منفی به تهران مخابره می‌کند.
 پیام آمریکا به ایران درباره ترور سردارسلیمانی

به گزارش اقتصادنیوز ؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دو مصاحبه طولانی با رسانه‌های آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک،اعلام کرد پس از نهایی شدن بررسی‌ها و هماهنگی‌های لازم، ایران «به زودی» برای ازسرگیری به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به وین باز خواهد گشت. با این حال وی تاریخ مشخصی را اعلام نکرد. وی همچنین در هر دو مصاحبه تأکید کرد که، تهران "پیام های ضد و نقیضی" از واشنگتن در مورد احیای برجام دریافت کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر به خبرنگاران گفته بود که واشنگتن در تلاش برای احیای توافق هسته ای «بسیار صادقانه و ثابت‌قدم بوده است»، اما هشدار داد که فرصت احیای برجام «نامحدود نیست». امیرعبداللهیان گفت: «ما معتقدیم که آقای رئیس جمهور بایدن یک پرونده ضخیم از تحریم‌های ترامپ علیه ایران را زیر بغل خود نگه داشته و همزمان با اینکه به ظاهر مذاکرات را دنبال می کند، تحریم‌های جدیدی را وضع می کند. این رفتار متناقض یک پیام مثبت یا سازنده برای دولت جدید در تهران نبوده و نیست».

مخابره سیگنال منفی به تهران

وزیر خارجه ایران همچنین در مصاحبه‌ای مفصل با آندرِا میچل، مجری NBC Nightly News با در مورد احتمال مبادله زندانیان، خروج آمریکا از افغانستان و مسائل دیگر صحبت کرد؛ از جمله اینکه چگونه دولت بایدن با عدم پیگیری بازگشت به برجام در ماه‌های نخست ورود به کاخ سفید، و سپس با تداوم و پافشاری بر تحریم‌های دوران ترامپ، سیگنال منفی به تهران مخابره می کند.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «رئیس جمهور بایدن باید صحبت‌های خود درباره دیپلماسی با اقدامات مشخص حمایت کند تا به ایران نشان دهد که واشنگتن در احیای توافق هسته ای جدی است. آنها می‌گویند ما آماده بازگشت به تعهدات خود هستیم و با این حال هیچ اقدامی برای اثبات اراده واقعی خود به دولت جدید و ملت ایران انجام نداده اند. و بدتر اینکه آنها همزمان تحریم های جدیدی را اعمال کرده‌اند».

بر اساس گزارش وبگاه این شبکه تلویزیونی آمریکا، امیرعبداللهیان با تکرار اظهارات قبلی دولت جدید ایران، از بیان دقیق زمان بازگشت تهران به مذاکرات اجتناب کرد. وی گفت پس از خروج سه سال پیش دونالد ترامپ از توافق، «اکنون بر عهده ایالات‌متحده است که در بازگشت به توافق جدی باشد. بایدن رفتار آقای ترامپ را در قبال ایران مورد انتقاد قرار داد و می‌دهد، اما در عین حال پرونده قطور تحریم‌هایی که آقای ترامپ علیه ایران اعمال کرده را با دقت حمل می‌کند». وی سپس پرسید: اگر ایالات متحده در پیگیری مذاکرات جدی بود، پس چرا بر اقدامات تحریمی افزود؟ «این یک سیگنال منفی به ایران مخابره می‌کند».

Amirabdollahian New York

وزیر امور خارجه  ایران همچنین گفت: «واقعیت امر این است که سالهاست هیچ مزیتی از برجام به دست نیاورده‌ایم». به گفته وی با این حال دولت جدید ایران در حال بررسی مذاکرات دولت قبلی ایران است. وی افزود «ما در حال ارزیابی هستیم و می‌توانم به شما بگویم که جلسات زیادی داشته‌ایم و پنجره دیپلماسی و مذاکرات را باز نگه می‌داریم و به زودی به مذاکرات باز خواهیم گشت».

بر اساس گزارش ان‌بی‌سی، امیرعبداللهیان در این مصاحبه بارها گفت که دولت جدید ایران از هرگونه مذاکره بر دستیابی به نتایج مشخص متمرکز خواهد بود. اظهاراتی که به نظر می‌رسد دولت جدید بر این باور است که دیپلماسی رئیس جمهور قبلی با شکست روبرو شده است.

امیرعبداللهیان گفت که ایران این هفته "مذاکراتی سازنده" با مقامات آلمانی و انگلیسی درباره مساله هسته‌ای داشته و روز جمعه با مقامات فرانسوی دیدار می‌کند (مصاحبه پیش از دیدار ضبط شده است).

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تبادل زندانیان گفت: «[دیدگاه] ایران درباره تبادل زندانیان آمریکایی و ایرانی باز است. ما مبادله بالقوه زندانیان را یک مسئله کاملاً بشردوستانه می دانیم».

Amirabdollahian New York

پیام آمریکا به ایران درباره ترور شهیدسلیمانی

امیرعبداللهیان با اشاره به ترور دانشمندان هسته ای و دیگر اقدامات مشکوک خرابکاری که به اسرائیل نسبت داده می‌شود گفت که ایران آماده است تا در صورت نیاز با هرگونه تعدی به امنیت ملی کشور، مقابله به مثل کند. وی گفت: «در صورت دستیابی به مدارک معتبر، ما به سرعت و بدون هیچ گونه طفره، پاسخ خواهیم داد».

وی در مورد ترور شهید قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا در ژانویه 2020، گفت: «از دیدگاه ما، پرونده مختومه نیست. کسانی‌که عاملان آن اقدام تروریستی علیه قهرمان ملی ایران در مبارزه با تروریسم بودند، باید محاکمه شوند». امیرعبداللهیان همچنین گفت: «ما این پیام را از چندین کانال دیپلماتیک دریافت کرده‌ایم که مقامات فعلی آمریکا می‌گویند اگر ما آن زمان مسئول بودیم، فرمان ترور سردار [شهید] سلیمانی را صادر نمی کردیم».

وی درباره رویکرد ایران، پس از سرنگونی دولت افغانستان توسط طالبان ، گفت که هیچ حزب سیاسی ، گروه قومی یا قبیله ای نمی تواند به تنهایی بر افغانستان حکومت کند.وی گفت: «ما همه طرف ها را تشویق می کنیم تا با مشارکت دیگر طرف‌ها و همه قومیت‌ها به سمت تشکیل یک دولت کاملاً فراگیر حرکت کنند». وی افزود: از زمان تصرف طالبان تا کنون ، 300 هزار افغان از مرز ایران عبور  کرده اند.

نیویورک‌تایمز: ایران می‌گوید برای توافق طولانی‌تر، آمریکا باید بیشتر هزینه کند

از سوی دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز گزارشی از گفت‌وگوی خبرنگاران خود با حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه جدید ایران منتشر کرده و نوشته است که رئیس جدید دستگاه دیپلماسی ایران پس از سرزنش بایدن، خواستار رفع تحریم‌های بیشتر شد. وی با اشاره به درخواست آمریکا برای توافق طولانی‌تر و قوی‌تر پس از احیای برجام، گفت برای محدود کردن بیشتر برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا باید بهای بیشتری بپردازد.

با این حال به نوشته این روزنامه مقامات آمریکایی گفته اند که از موضع وی شگفت زده نشده‌اند و مدعی هستند اگر ایران خواهان لغو تحریم‌های بیشتر است، باید خود را برای آنچه آنتونی بلینکن توافق "طولانی تر و قوی تر" از توافق اولیه خوانده آماده کند. توافق اولیه –برجام- تا سال 2030 اجرایی می‌شود و آمریکا خواستار تمدید دوره زمانی آن است تا به ایران اجازه ذخیره‌سازی مقادیر قابل توجه سوخت هسته ای را ندهد.

امیرعبداللهیان به نیویورک تایمز گفت: «ما توافق به اصطلاح " طولانی تر و قوی تر" را نخواهیم داشت. برجام به نوبه خود، منتقدان تند زیادی در ایران دارد، اما ما آن را پذیرفتیم». مخالفت امیرعبداللهیان از هرگونه توافق هسته ای محدودتر یا تمدید شده نشان می دهد که ایران قصد دارد چارچوب زمانی توافق 2015 با محدودیت در میزان سوخت هسته ای که می تواند تا سال 2030 منقضی شود را حفظ کند.

مقامات آمریکایی مدعی‌اند دولت جدید ایران تلاش می کند قیمت بازگشت به توافقی را که ترمپ از آن یکجانبه خارج شده، افزایش دهند و  برای رسیدن به این هدف اهرم قابل توجهی شامل تولید و ذخیره‌سازی اورانیوم بسیار فراتر از محدودیت های توافق 2015 را در اختیار دارند.  امری که نگرانی های غرب را تشدید کرده است.

به نوشته این روزنامه دیدگاه وزیر جدید درباره برخورد با ایالات متحده به طرز چشمگیری متفاوت از دیدگاه سلف وی محمد جواد ظریف است که به گفته امیرعبداللهیان، وی و «دولت قبلی انرژی زیادی را صرف مذاکره با ایالات متحده کرده است».

رابرت مالی مذاکرات هسته‌ای

سرنوشت ملت ایران را به برجام گره نخواهیم زد

آقای امیرعبداللهیان گفت: «استاندارد برای ما این است که بر اساس اقدامات عملی مقامات آمریکایی و رئیس جمهور بایدن قضاوت کنیم و نه اظهارات متناقض آن‌ها». او اظهار کرد که توافق برجام مدت ها قبل از روی کار آمدن آقای ترامپ از ریل خارج شد. وی استدلال کرد که حتی باراک اوباما نیز پس از دستیابی به توافق تلاش کرده است تا ایران را از مزایای رفع تحریم ها محروم کند.

نیویورک‌تایمز نوشته است: او تا حدی درست می گوید: بسیاری از شرکت ها می‌ترسیدند که قوانین پس از انتخابات ریاست جمهوری 2016 دوباره تغییر کند. این ترس موجه بود ، زیرا آقای ترامپ توافق را لغو کرد و تحریم های جدیدی وضع کرد.

امیرعبداللهیان گفت، «همین اتفاق می تواند دوباره رخ دهد، بنابراین ایران در حال یادگیری نحوه زندگی در دنیای تحریم ها است». وی گفت: «ما سرنوشت ملت خود را به برجام گره نخواهیم زد».

وزیر امور خارجه جدید ایران با متهم کردن رئیس جمهور بایدن به تداوم "پرونده ضخیم تحریم های ترامپ علیه ایران" اظهار داشت که آمریکا برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بیش از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باید بهای بیشتری نسبت به توافق اولیه پرداخت کند.

«به زودی» به وین بازمی‌گردیم اما ممکن است به نتیجه نرسیم

او به تایمز گفت: «ما به مذاکرات باز خواهیم گشت و این کار را خیلی سریع انجام می دهیم. اما اگر همتایان ما رفتار خود را تغییر ندهند، ممکن است به نتیجه مورد نیاز نرسیم».

در یک نشست خبری روزانه، ند پرایس ، سخنگوی وزارت خارجه ، در واکنش به صحبت‌های وی درباره از سرگیری مذاکرات گفت: «شما باید معنای «به زودی» و «خیلی زود» را از آنها بپرسید. ین پیامی است که ما در تمام طول هفته شنیده ایم ، اما ما تا به حال به طور واضح در مورد معنای دقیق آن پاسخی دریافت نکرده ایم».

 حسین امیرعبداللهیان نیز بعدتر در پاسخ به سوال یک خبرنگار با اشاره به وعده‌های پیشین دیپلمات‌های اروپایی از جمله درباره راه‌اندازی «قریب‌الوقوع» کانال مالی ایران و اروپا (اینستکس)، گفت که تفاوت زیادی میان «به‌زودی» ایرانی و غربی وجود دارد؛ به زودی از نظر ما یعنی «واقعاً در اولین فرصت پس از آنکه بررسی‌های ما تکمیل شود».

وی افزود: مهم این است که ما اراده بازگشت به مذاکره جدی و تأمین‌کننده حقوق ملت ایران را داریم. امیرعبداللهیان گفت: «جمهوری اسلامی ایران به میز مذاکرات باز می گردد. ما در حال بررسی پرونده های مذاکرات وین هستیم و به زودی گفتگوها ازسر گرفته می‌شود».

به ادعای نیویورک‌تایمز، در داخل کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا اکنون این انتظار وجود دارد که مذاکرات در سال آینده به سرانجام برسد و یا حتی به طور کامل سقوط کند.  آقای بلینکن مدعی است: «هر روز که می گذرد ، ایران همچنان به اقداماتی می پردازد که مطابق توافق نیستند، به ویژه ایجاد ذخایر بزرگتر اورانیوم با غنای بالا تا 20 درصد، حتی تا 60 درصد ، و راه‌اندازی سانتریفیوژهای سریع‌تر و پیشرفته‌تر. و ممکن است برنامه به نقطه‌ای برسد که دیگر نمی توان آن را به راحتی معکوس کرد».

با این حال آقای بلینکن و دیگر مقامات دولت بایدن بارها از بیان زمان باقی‌مانده و یا معیارهای خاصی که ممکن است برای ارزیابی اینکه چارچوب برجام پس از آن دیگر کاربردی نیست و ارزش احیا ندارد، خودداری کرده اند. وی و رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت خارجه، هفته گذشته در نیویورک با متحدان خود در این مورد مشورت کردند، اما تاریخ مشخصی برای بازگشت به مذاکرات در وین نداشتند.

joe biden middle east Iran nuclear deal JCPOA Donald Trump

به ادعای این روزنامه، دشواری وظیفه آنها زمانی بیشتر عیان شد که رئیس جمهور جدید ایران، ابراهیم رئیسی، روز سه شنبه با ایراد یک سخنرانی آتشین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایالات متحده را به عنوان یک قلدر بین المللی محکوم کرد.

معنای غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران

به نوشته روزنامه نگاران نیویورک تایمز آقای امیرعبداللهیان از توضیح اینکه چرا ایران برای اولین بار در حال تولید سوخت هسته‌ای با غنای بالاست، امتناع ورزید. اما دستیاران وی به نیویورک‌تایمز گفتند که تولید سوخت با خلوص 60 درصد عمدتا یک بیانیه سیاسی است، نشانه ای که ایران قصد دارد از تمام حقوق خود به عنوان امضا کننده پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای استفاده کند، پیمانی که به آن اجازه تولید سوخت را می دهد ، اما  انجام آخرین مراحل برای تبدیل آن به سلاح را ممنوع می کند.

آنها خاطرنشان کردند که اورانیوم غنی‌شده سطح بالا می‌تواند در راکتورهای دریایی مورد استفاده قرار گیرد و این نشان می دهد که ممکن است ایران بخواهد از آن برای این منظور استفاده کنند. و آنها به توافق جدید آکوس/AUKUS اشاره کردند که ایالات متحده و بریتانیا می‌خواهند استرالیا را برای فناوری زیردریایی‌های هسته ای که از اورانیوم غنی شده به عنوان سوخت استفاده می کنند، تامین کنند. 

3898652_4.تحویل-دفتر-کار-وزیر-امور-خارجه-به-امیرعبداللهیان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید