توصیه های امام جمعه ارومیه درباره مسئله جمعیت در ایران

کدخبر: ۴۵۳۹۹۲
امام جمعه ارومیه توصیه های زیادی درباره مسئله جمعیت ارایه کرد.
توصیه های امام جمعه ارومیه درباره مسئله جمعیت در ایران

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از فارس، مهدی قریشی در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار کرد: مقام رهبری توصیه های زیادی در خصوص مسئله جمعیت فرموده اند؛ لذا لازم است که مسئولان اجرایی ونمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نگاه مضاعفی نسبت به مسئله جمعیت کشور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در بیش از ۶۰ کشور طرح های تنظیم جمعیتی اجرا میشود تا جمعیتی جوان داشته باشند، گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی طرح های حمایتی و قانون های تکمیلی را تنظیم و تدوین کنند و نسبت به این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشند.

قریشی خاطرنشان کرد: اگر کشور به بحران شدید جمعیتی دچار شود دیگر با هزینه های میلیاردی نیز قابل جبران نخواهد بود لذا تمامی مسئولان اجرایی و فرهنگی این موضوع را بصورت ویژه پیگیری کنند.

مهدی قریشی تصریح کرد: برخی ها به خاطر مشکلات معیشتی فرزندآوری نمی کنند و برخی ها نیز سقط جنین می کنند لذا در قرآن کریم صریحا آمده است «فرزندان خود را از فقر نکشید، ما به شما رزق می‌دهیم؛ اگر کسی مرتکب سقط جنین شود از نظر قرآن قاتل است» بر همین اساس برهمه‌ ما واجب است که نسبت به این موضوع ورود پیدا کنیم.

وی با اشاره به روز کتاب و کتاب خوانی، بیان کرد: باید به موضوع کتاب خوانی در سطح جامعه اهمیت داده شود، متاسفانه آمار مطالعه در جامعه کاهش پیدا کرده است و مقام معظم رهبری فرموده اند که موضوع کتاب خواندن امری واجب است.

قریشی ادامه داد: معجزه پیام اکرم «ص» کتاب بود؛ اولین آیه ای که به پیامبر نازل شد آیه « اقراء باسم ربک الذى خلق» بود ؛ در دین اسلام موضوع  نوشتن کتاب و خواندن کتاب از جایگاه والایی برخودار است. 

وی خطاب به مسئولان اجرایی و فرهنگی کشور و استان، گفت: مسئولان باید به موضوع نوشتن کتاب و خواندن کتاب توجه ویژه‌ای داشته باشند و فرهنگ کتاب خوانی را در جامعه ترویج بدهند.

قریشی تصریح کرد:  مقام معظم رهبری در خرداد ماه بصورت تصویری با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی صحبت کردند و برخی از مباحث را به آنها تذکر دادند. نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از ظرفیت های قانونی از جمله سوال کردن، استیضاح کردن و... برخودار هستند و نباید از این ظرفیت ها برای منافع شخصی، گروهی و حزبی استفاده کنند بلکه باید در راستای منافع عمومی جامعه استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تاکید کرد: یکی از آسیب های که وجود دارد دخالت نمایندگان به امور اجرایی کشور از جمله عزل و نصب ها هست که مقام معظم رهبری تاکید کردند که این موضوع آسیب بسیار جدی است.

وی خاطرنشان کرد: الحمدالله نمایندگان استان ظرفیت های بالقوه ای دارند و از این ظرفیت برای سوق دادن ظرفیت های ملی به استان استفاده کنند؛ نباید نمایندگان خود را درگیر مسائل اجرایی کنند «که فلانی مدیرکل شود و فلانی نشود!» این از وظایف نمایندگان مجلس نیست.

قریشی ادامه داد: اگر مدیری  از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواست نسبت به عزل و انتصابی مشاوره بدهد؛ مشاوره بدهد ولی دخالت نکند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: حقوق کارکنان سازمان همیاری بیش از 10 ماه است که پرداخته نشده است؛ با استاندار آذربایجان غربی نسبت به این موضوع گفتگو کردم لذا مشکلات این کارکنان باید هرچه سریعتر مدیریت و رفع شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید