هشدار روانچی درباره تحریم‌های سازمان ملل

کدخبر: ۴۹۶۳۷۳
اقتصادنیوز: سفیر ایران در سازمان ملل گفت تمام جهان تحت تأثیر کمبود مواد غذایی قرار گرفته است، با این حال، شکی نیست که آفریقا از ناامنی غذایی بسیار رنج می برد.
هشدار روانچی درباره تحریم‌های سازمان ملل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، مجید تخت روانچی افزود: علاوه بر این، میزبانی چندین میلیون آواره از افغانستان بر اقتصاد ایران از جمله تامین مواد غذایی فشار وارد کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد که سازمان ملل متحد، جامعه بین المللی و کمک کنندگان بین المللی موظفند به تعهدات خود عمل کرده و کمک های فنی و مالی مورد نیاز را به اتباع خارجی مستقر در ایران ارائه دهند.

سفیر ایران در این نشست تاکید کرد ناامنی غذایی و مخاصمه به طور جدایی ناپذیری با هم مرتبط هستند و مخاصمات علت اصلی ناامنی غذایی است. اختلال در زنجیره تامین، آوارگی مردم، افزایش فشار بر منابع طبیعی و اقتصادی، و کاهش تاب آوری جمعیت آسیب دیده و سیستم غذایی، همگی از اثرات بلندمدت مخاصمات هستند.

نماینده دائم ایران در ادامه با اشاره به گزارش جهانی بحران های غذایی در سال ۲۰۲۲ گفت سطح جهانی گرسنگی همچنان با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش است و ناامنی غذایی حاد طی شش سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی به اشاره آمارهای جهانی، در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۱۹۳ میلیون نفر در ۵۳ کشور به شدت دچار ناامن غذایی بودند و به کمک فوری نیاز داشتند. این وضعیت شامل نزدیک به ۴۰ میلیون نفر در ۳۶ کشور می شود که در شرایط اضطراری یا بدتر بودند. بر اساس همین گزارشات، مخاصمات همچنان عامل اصلی ناامنی غذایی برای ۱۳۹ میلیون نفر در ۲۴ کشور جهان است که در سال ۲۰۲۱ با بحران یا بدتر شدن شرایط مواجه شده اند. این ارقام حاکی از وخامت و تشدید وضعیت بشردوستانه در سراسر جهان است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت تمام جهان تحت تأثیر کمبود مواد غذایی قرار گرفته است، با این حال، شکی نیست که آفریقا از ناامنی غذایی بسیار رنج می برد.

نماینده ایران در ادامه به وضعیت کشورهای منطقه ای درگیر بحران غذایی از جمله افغانستان، یمن، سوریه و فلسطین اشاره کرد و گفت در افغانستان، ۲۲ میلیون نفر از امنیت غذایی رنج می برند و به کمک نیاز مبرم دارند. ایران با سازمان های بین المللی برای رسیدگی به وضعیت خاص امنیت غذایی افغانستان همکاری می کند. در شرایط چالش برانگیز کنونی، انتظار می رود که جامعه جهانی به مردم افغانستان در غلبه بر مشکلات کمک کند.

روانچی افزود در اوایل سال ۲۰۲۲، ناامنی غذایی حاد در یمن با افزایش ۸ درصدی در تعداد افراد بحران زده نسبت به اوایل سال ۲۰۲۱، بدتر شد. وضعیت بشردوستانه در فلسطین نیز به همان اندازه مهم است که به دلیل دهه‌ها اشغال و سیاست‌های آپارتاید رژیم اسرائیل بدتر شده است. محاصره غیرقانونی غزه که حق مردم فلسطین را در مورد غذا به شدت محدود می کند، باید هر چه سریعتر برداشته شود.

نماینده دائم کشورمان در مورد سوریه گفت، ادامه اشغال، تروریسم و تحریم‌های یکجانبه میلیون‌ها نفر در این کشور را آواره کرده، معیشت مردم را نابود کرده، تجارت و تامین مواد غذایی و کشاورزی را مختل کرده، زیرساخت‌ها را آسیب دیده و دسترسی به منابع حیاتی را محدود کرده است.

روانچی همچنین به اثرات تحریم ها بر ناامنی غذایی اشاره و اظهار کرد اقدامات قهری یک جانبه حقوق اساسی بشر از جمله حق دسترسی غذا را نقض می کند و به ناامنی غذایی منجر می شود. متأسفانه، برخی از کشورها همچنان از این اقدامات غیرقانونی که بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه ممنوع است، به عنوان سلاحی برای گرسنگی دادن به جمعیت کشورهای تحت تحریم استفاده می کنند.

وی افزود ما معتقدیم که فرآیندهای تامین مواد غذایی و زنجیره غذایی نباید به هیچ وجه، حتی در زمان درگیری های مسلحانه، مختل شود. در این زمینه، پایبندی کامل به حقوق بین الملل، به ویژه کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو، ضروری است.

نماینده ایران همچنین افزود همه طرف های منازعه باید به کادر پزشکی و بشردوستانه احترام و از آنها محافظت کنند و هنگام ارائه کمک های بشردوستانه، اصول انسانیت، بی طرفی و استقلال نیز باید رعایت شود.

نماینده کشورمان در پایان تاکید کرد ما از تلاش ها و رهبری سازمان ملل در رسیدگی به مشکلات مربوط به ناامنی غذایی حمایت می کنیم و آماده کمک به این تلاش ها هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید