غرب به تکاپو افتاد / تهدید روسیه به هدف قرار دادن ماهواره ها

کدخبر: ۵۳۰۷۳۹
اقتصادنیوز: در پی تهدید یک مقام وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر قانونی بودن حمله به ماهواره‌های غربی، مقامات آمریکایی حمله احتمالی مسکو به این زیرساخت‌ها را اقدامی جنگی دانستند.
غرب به تکاپو افتاد / تهدید روسیه به هدف قرار دادن ماهواره ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تهدید جدید یک مقام روس مبنی بر هدف قرار دادن ماهواره‌های غربی که به اوکراین کمک می‌کنند، خلا موجود در قوانین بین‌المللی را برجسته می‌کند و نگرانی‌ها میان حقوقدانان فضایی را افزایش داده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، «کنستانتین ورونتسوف» مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه این هفته به سازمان ملل اعلام کرد: زیرساخت های شبه غیرنظامی می توانند هدف قانونی برای یک حمله تلافی جویانه مسکو باشد.

 تهدید روسیه علیه ماهواره های کشورهای غربی در حالی است که تاکنون هیچ کشوری به ماهواره های دشمن حمله موشکی نکرده است.

«میشل هانلون» یکی از مدیران برنامه حقوق هوا و فضای دانشگاه "می سی سی پی" در این خصوص گفت: تهدیدهای اخیر مسکو ما را در موقعیتی نادر قرار داده است. وی افزود: این احساس همیشه وجود داشت که ممکن است اتفاقی برای ماهواره های غربی بیفتد، اما هرگز هیچ کشوری به وضوح تهدید نکرده بود.

تهدید ماهواره های غربی در حالی است که ارتش اوکراین به شدت به ماهواره "اسپیس ایکس" «ایلان ماسک» برای اینترنت متکی است. شرکت های آمریکایی مانند ماکسار (Maxar) نیز با استفاده از ماهواره های موجود در حال گرفتن تصاویر از جنگ هستند.

ده‌ها هزار دستگاه ارتباطی در اوکراین به شبکه ماهواره‌ای "ایریدیوم" غول ارتباطات ماهواره‌ای آمریکا  متکی هستند. «مت دش» مدیر اجرایی ایریدیوم در این مورد به رویترز گفت: صحبت درباره سرنگونی هر چیزی در فضا به هر دلیلی واقعا غیرمسئولانه است. فضا کاملا بی نظم شده است.

وی ادامه داد: به عقیده من اگر کسی شروع به شلیک به سمت ماهواره های فضایی کند، فضا به سرعت غیرقابل استفاده می شود.

هانلون همچنین یادآور شد که بر اساس قوانین موجود، حمله روسیه به ماهواره یک شرکت خصوصی آمریکایی می تواند یک اقدام جنگی تلقی شده و آمریکا می تواند به آن واکنش نشان دهد.  

«جان کربی» سخنگوی کاخ سفید نیز دیروز پنجشنبه گفت که هرگونه حمله به زیرساخت های ایالات متحده با واکنش ما روبرو می شوند، اما به جزئیات اشاره ای نکرد.

براساس "پیمان پذیرش مسئولیت فعالیت‌های فضایی" که در سال ۱۹۷۲ منعقد شد و روسیه نیز امضاکنندگان آن است، کشورها باید برای هر گونه خسارت ناشی از اشیاء فضایی خود غرامت بپردازند.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) مقامات و شرکت های غربی بارها مسکو را به تلاش برای هک و ارسال پارازیت بر روی اینترنت ماهواره ای در منطقه متهم کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید