سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

اشتباه سیاسی جهانگیری به روایت خودش /تصمیمات هسته ای ایران و آژانس

کدخبر: ۵۵۹۳۰۳
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
اشتباه سیاسی جهانگیری به روایت خودش /تصمیمات هسته ای ایران و آژانس

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای سیاست روز گذشته در تب و تاب سفر رافائل گروسی به تهران و دیدار با مقامات بلندپایه کشوری بود. همچنین درگذشت یک نماینده سابق مجلس و افشاگری اسحاق جهانگیری درباره موانع موجود در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن ها اشاره شده است.

در سفر گروسی به تهران چه گذشت؟

روز جمعه بود که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی وارد تهران شد. صبح دیروز شنبه نیز دور دوم و نهایی مذاکرات مدیر کل آژانس انرژی اتمی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در محل سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد و پس از آن دو طرف، نشست خبری مشترک برگزار کردند.

اسلامی در این نشست خاطرنشان کرد: موارد در قالب گفتگوهای دوجانبه و مشترک میان ما و همکاران آژانس  انجام شده است و اطمینان دارم که به صورت پایداری تاثیرگذار خواهد شد. وی همچنین درباره توافق و یا بیانیه مشترک با آژانس گفت: در گزارش گروسی شناسایی ذره ۸۴ درصد آماده بود نه غنی‌سازی ۸۴ درصد. در مخازنی که تولید در ان ذخیره می شود، غنای بالای ۶۰ درصد وجود نداشت و لذا این ابهام حل و فصل شده است.

در بخش دیگری از این نشست مشترک، گروسی دیدار خود با رئیس سازمان انرژی اتمی را رضایت بخش خواند و  در پاسخ به این که چه تضمینی می دهید از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نشود؟ اظهار کرد: من این اطمینان را می‌دهم که هیچ وقت از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نمی شود و نخواهد شد و این قول را می دهم و تحت دستور العمل هیچ کشوری کار نمی‌کنیم و از کسی دستور نمی‌گیریم و این گونه صحبت‌ها از نظر من مضحک هستند.

وی‌ تاکید کرد: مذاکرات احیای برجام در دستور کار است و ادامه دارد و البته این توافق به احیای برجام کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، مدیرکل آژانس در نشست صمیمانه با اساتید دانشگاه‌ها، محققان، پژوهشگران و صاحب‌نظران فناوری هسته‌ای کشور شرکت کرد و بر ضرورت از بین بردن شک و تردیدها در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

گروسی در جریان سفر خود به تهران با حسین امیرعبداللهیان دیدار و  بر آمادگی آژانس جهت حل مباحث از مسیر فنی تاکید کرد.

همچنین بعد از ظهر روز گذشته، محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیس جمهور از دیدار این مقام آژانس با رئیسی خبر داد. در دیدار رئیس جمهور گفت: انتظار داریم نگاه آژانس انرژی اتمی کاملاً حرفه‌ای بوده و قدرت‌های سیاسی که به دنبال اهداف خاص خودشان هستند، فعالیت‌های آژانس را تحت‌الشعاع قرار ندهند.

در پایان این سفر دو روزه، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی صادر کردند. در متن این بیانیه دو طرف در سه مورد با یکدیگر توافق کردند.

گروسی پس از بازگشت به وین ، سفر به تهران و دیدار با مقامات بلند پایه ایران را برای حل‌وفصل مسائل پادمانی مهم ارزیابی و اعلام کرد که هیچ جا انباشت اورانیوم بالای 85درصد وجود نداشت و ۵۰ درصد بازرسی های ما و شفافیت ایران در این نقطه افزایش پیدا کرد.

در این میان، المانتیور در گزارشی درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران که از روز جمعه آغاز شده است، نوشت که زمان‌بندی این سفر بیش‌تر جنبه سیاسی دارد تا فنی و با هدف بازگرداندن روابط آژانس با ایران به عالی‌ترین سطوح انجام می‌شود. 

بزرگترین اشتباه زندگی اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی در گفتگویی با مجله آگاهی نو، از ناگفته هایی درباره خود و دوران ریاست جمهوری حسن روحانی پرده برداشت. وی بزرگترین اشتباه خود را شرکت در انتخابات سال 1396 دانست.

جهانگیری به قصد خود برای کناره‌گیری از معاونت ریاست‌جمهوری پس از انتخابات ۹۶ اشاره کرد و گفت: به آقای روحانی گفتم شما یک معاون اول دیگری بگذارید، من نمی‌خواهم معاون اولی را ادامه بدهم. ایشان هم به من گفت شما کم‌انگیزه شدید.

او همچنین به تفاوت‌های دولت اول و دوم روحانی و همچنین به موانع چیدمان کابینه پرداخت و فاش کرد که روحانی در دوره اول، مایل بود خانم فاطمه طباطبایی، عروس امام خمینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شوند و من با ایشان گفت‌وگو کردم که در نهایت نشد. آقای روحانی می‌گوید ۱۴ نفر را برای وزیر علوم پیشنهاد دادم تا توانستم موافقت را برای چهاردهمین بگیرم تا از مجلس رای اعتماد بگیرد.

خبر جدید درباره وضعیت جسمانی میرحسین موسوی

در این میان،  در گذشت فریدون فرمند نماینده مجلس دهم و اطلاع‌رسانی دختر میرحسین موسوی درباره بیماری پدرش از دیگر خبرهای مهم بود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید