شوک سنگین به آمریکا /پشت پرده سفر زنجیره ای مقامات اروپا به چین

کدخبر: ۵۶۸۰۴۱
اقتصادنیوز: امروز اروپایی‌ها به حمایت‌های رهبر چین احتیاج دارند و از او می‌خواهند تا با روسای جمهوری روسیه و اوکراین رایزنی کند هرچند «شی» را در قامت میانجی نمی‌دانند.
شوک سنگین به آمریکا /پشت پرده سفر زنجیره ای مقامات اروپا به چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در شرایطی که «شی» برای سومین دوره پنج ساله به عنوان رئیس جمهوری برگزیده شد؛ رخدادی که زمینه را برای ریاست مادام العمرش فراهم کرده، رهبران جهان بیش از همه به چین متمایل شدند تا غرب.

چرایی سفرهای زنجیره ای رهبران اروپا به چین

مکرون چند روز پس از سفر پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا به همراه اورسولا فون درلاین وارد پکن شد. .وزیر امور خارجه آلمان هم پس از دیدار صدر اعظم این کشور در ماه نوامبر به شهر بندری تیانجین سفر داشت و جوزف بورل قرار بود به پکن سفر داشته باشد هرچند آزمایش کوویدش مثبت شد. برای بلوک تجاری متشکل از 27 عضو، دلیل رفتن به چین روشن است. «شی» در قامت متحد پوتین می تواند در پایان دادن به جنگ در اوکراین کمک بسیاری کند؛ درگیری که بیش از یک سال است که جریان دارد و هزینه های بسیاری را تحمیل کرده، بهای انرژی را افزایش داده و آسیب زیادی را به اقتصادهایی درگیر کووید تحمیل کرده است.

اروپایی ها امروز نیازمند حمایت های «شی» هستند. آنها از او می خواهند تا با روسای جمهوری روسیه و اوکراین رایزنی کند هرچند رهبر چین را در قامت میانجی نمی دانند. به باور مقام های اتحادیه اروپا، طرح صلح پیشنهادی چین برای اوکراین عمدتا فهرستی است از مواضع پیشین شناخته شده این کشور که غیر قابل قبول است.اتحادیه اروپا در هراس است که «شی» تسلیحات خود را در اختیار روس ها قرار دهد. آنها بالاخص از برنامه پوتین جهت استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی ناخرسند هستند.

 

تجارت برای اروپا در اولویت قرار دارد

 قاره سبز در باب تشدید تنش ها در تنگه تایوان هشدار داده بالاخص بعد از بازی و رزمایش نظامی چین اطراف این تنگه که درست پس از خروج مکرون از پکن کلید خورد. اروپا برخلاف ایالات متحده که دارای منافع استراتژیک و اقتصادی در تایوان است، خواهان جنگ در این جغرافیا نیست. به نوشته آسوشیدتدپرس، دیدار رهبران اروپا با «شی» بیش از همه نشان از اطمینان دادن به چین است تا رهبر این کشور مطمئن شود که تمامیت ارضی اش هدف قرار نخواهد گرفت.

یکی از مقام های ارشد اتحادیه اروپا در توضیح برنامه سفر بورل به خبرنگاران گفت که تلاش داریم تا وضعیت را هم در اروپا و هم در چین حفظ کنیم، چنین رخدادی دهه ها است که نتیجه داده است. با این همه به باور ناظران فراتر از مقوله ژئوپلتیک، تجارت در اولویت قاره سبز قرار دارد. اتحادیه اروپا و چین سال گذشته روزانه بیش از 2.3 میلیارد یورو( 2.5 میلیارد دلار) تبادل تجاری داشتند. از همین رو اروپایی ها نمی خواهند منافعشان را به خطر بیاندازند. با این همه کسری تجاری اتحادیه اروپا در دهه گذشته بیش از سه برابر شده است.

اروپا به دنبال ان است تا واردات منابع حیاتی چون مواد معدنی کمیاب یا فن آوری پیشرفته از چین را محدود کند؛ پیشتر هم قاره سبز به اتکای خود به انرژی مسکو پایان داد. چنین نیازی از منظر چین با اهمیت است، بازیگری که در اجرایی کردن سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن،  مهارت دارد. در طول دو دهه گذشته، دولت چین غالبا از حجم اقتصادی خود برای جدا کردن فرانسه، آلمان و سایر متحدانش از ایالات متحده در باب مسائلی از امنیت نظامی و تجارت گرفته تا حقوق بشر و ماجراهای تایوان استفاده کرده است.

 

شکاف های فراآتلانتیکی عریان تر می شود؟

پکن بارها خواستار جهان چند قطبی شده که نشان از نامیدی اش از رهبری آمریکا بر امور جهانی دارد. شواهد نشان می دهد سفر مکرون به چین نشان می دهد که هراس آمریکا در باب این که چین بزرگ ترین و در عین حال اصلی ترین حریف و چالش ژئوپلتیکی این بازیگر است، بی دلیل نیست.رئیس جمهوری فرانسه با علم به رقابت میان دو بازیگر بر حفظ خودمختاری استراتژیک قاره سبز در میانه تنش پکن و واشنگتن تاکید داشت.

طبیعتا چنین موضع گیری میان می تواند موجب تیره شدن روابط آمریکا و فرانسه شود و و فراتر از آن شکاف ها در اتحاد فرااتلانتیکی را عریان کند.با این همه ایالات متحده تلاش دارد تا مواضع مکرون را کم اهمیت جلوه دهد، بالاخص آنجایی که گفته بود اروپا قطبی مستقل در دنیای چند قطبی است. با این هستند گروهی از تحلیلگران که باور دارند استراتژی اتحادیه اروپا در ارتباط با چین به سان سال 2019 است، این غول آسیایی شریک و رقیب سیستمی قاره سبز است و هدف از سفرهای اخیر رهبران اروپا به این کشور تعهد «شی» به اجرای کردن صلح، حفظ جریان تجارت عادلانه و کاهش اتکاری اروپا به چین برای منابع حیاتی بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید