رویکرد معتدل با چاشنی تکنوکراتی

رونمایی از کابینه سلطانِ ترکیه /اردوغان دولت را شخم زد

کدخبر: ۵۷۸۱۹۳
اقتصادنیوز : روز شنبه، رجب طیب اردوغان پس از سوگندخوردن برای سومین دوره ریاست جمهوری خود، با تغییرات اساسی چند وزارتخانه مهم، وزرای جدید دارایی، امور خارجه، دفاع و کشور را اعلام کرد.
رونمایی از کابینه سلطانِ ترکیه /اردوغان دولت را شخم زد

به گزارش اقتصادنیوز او با منصوب‌کردن یک بانک‌دار سابق و معتبر در جهان به عنوان وزیر دارایی خود، نشان داد که دولت جدیدش می‌تواند سیاست‌های اقتصادی متعارف‌تری را دنبال خواهد کند.

به نوشته پایگاه فایننشال تایمز، اردوغان ساعاتی پیش از اعلام کابینه جدید در سخنرانی تحلیف خود گفت: «قرن ترکیه آغاز شده و درهای رشد کشور ما باز شده است».

مهمت شیمشک و تیم اقتصادی

اردوغان با رونمایی از ترکیب جدید کابینه خود، از انتصاب مجدد مهمت شیمشک، وزیر دارایی سابق و معاون نخست‌وزیر به ریاست دستگاه اقتصادی خبر داد. شیمشک، بانکدار سابق بانک انگلیسی مریل لینچ پس از فاصله‌ای پنج‌ساله از سیاست به عنوان وزیر داری و دارایی به دولت بازگشت.

در حالی اردوغان وزیر دارایی جدید را معرفی می‌کند که ترکیه با بحران هزینه‌های بالای زندگی ناشی از تورم روبه‌رو است. تورم ترکیه در ماه اکتبر به رقم استثنایی ۸۵ درصد رسید و در ماه گذشته به ۴۴ درصد کاهش یافت. از ابتدای سال جاری تاکنون، واحد پول ترکیه بیش از ۱۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

منتقدان این آشفتگی را ناشی از سیاست اردوغان برای کاهش نرخ بهره می‌دانند که برخلاف جریان متعارف اقتصادی مبنی بر افزایش نرخ‌ها برای مبارزه با تورم است. انتصاب شیمشک نشانه‌ای است که اردوغان احتمالاً سیاست‌هایی که بسیاری از اقتصاددان‌ها آن را غیرمتعارف می‌دانند، کنار بگذارد.

انتخاب جودت یلماز به عنوان معاون رئیس‌جمهور که پیش از این، مناصب اقتصادی مهمی در دولت و پارلمان ترکیه داشت نیز از سوی تحلیلگران به عنوان نشانه‌ای از احتمال تغییر در سیاست تلقی می‌شود.

یک اقتصاددان گفت: «انتصاب یلماز نشان می‌دهد که اولویت اردوغان اقتصاد است و سیاست‌های اقتصادی تغییر خواهند کرد که برای ترکیه مثبت است؛ اما تغییرات کابینه به تنهایی کافی نخواهد بود».

نورالدین نباتی، سلف شیمشک استراتژی «لیره‌سازی» را دنبال کرد که در آن دولت اقدامات گسترده‌ای را انجام می‌داد تا کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان را مجبور به نگهداری ارز خارجی نکنند. این سیاست‌ها با کاهش شدید ذخایر ارز خارجی ترکیه در سال جاری همراه شد، نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی که در سال‌های اخیر از بازارهای این کشور فرار کرده بودند را عمیق‌تر کرد.

وزیر کشور دردسرساز

تغییر مهم دیگر کابینه، جایگزینی سلیمان سویلو، وزیر کشور است که به سخنان تند خود علیه غرب شهرت داشته و انتخابات ماه می را تلاشی برای کودتای سیاسی غرب نامیده بود. علی یرلیکایا، فرماندار استانبول جانشین او خواهد شد.

وولفنگو پیکولی، عضو شرکت مشاوره‌ای «Teneo» با اشاره به رویکرد ضدغربی و ضدآمریکایی سویلو گفت: «او آدمی سمی و مشکل‌سازی بود و از عده زیادی دشمن‌سازی کرد».

ورود اطلاعاتی‌ها به سیاست خارجه

در عرصه سیاست خارجی نیز اردوغان مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه دیرینه خود را که در پایتخت‌های غربی شهرت دارد، کنار گذاشت و هاکان فیدان، رئیس سابق آژانس اطلاعات ملی ترکیه است را به عنوان وزیر جدید معرفی کرد. فیدان یک نظامی سابق و دارای مدرک دکترای روابط بین‌الملل است. مولود چاووش اوغلو از سال ۲۰۱۴ این سمت را بر عهده داشت.

فیدان در حالی شغل جدید خود را آغاز می‌کند که ترکیه از سمت متحدانش در ناتو برای پذیرفتن عضویت سوئد در این اتحاد، تحت فشار شدیدی قرار دارد. پیکولی گفت که از تغییرات کابینه اینطور به نظر می‌رسد که اردوغان قصد دارد موضعی معتدل‌تر، همراه با چاشنی تکنوکراتی اتخاذ کند.

اردوغان همچنین اعلام کرد که ژنرال یاشار گولر، رئیس ستاد ارتش ترکیه سکان‌دار وزارت دفاع خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید