چرا تل آویو غافلگیر شد؟

تکرار کابوس یوم کیپور؛ آژیر خطر برای اسرائیل به صدا درآمد؟

کدخبر: ۶۰۳۰۴۷
اقتصادنیوز: همزمان با افزایش تنش ها میان حماس و اسرائیل و عدم وجود نشانه هایی مبنی بر کاهش بحران، گروهی از ناظران با اشاره به ورود احتمالی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای براین باورند که امروز خاورمیانه و اسرائیل در آستانه جنگ سراسری قرار دارد.
تکرار کابوس یوم کیپور؛ آژیر خطر برای اسرائیل به صدا درآمد؟

به گزارش اقتصادنیوز، تقریباً از 50 سال پیش تا به امروز، اسرائیل نتوانسته دلایل وقوع جنگ یوم کیپور در سال 1973 را پیش بینی کند - حمله ای شوک آور به مرزهایش توسط ائتلاف کشورهای عربی.اکنون نیز به نظر می رسد دستگاه های اطلاعاتی تل آویو بار دیگر قربانی احساس امنیت کاذب شده اند.

تکرار یوم کیپور!

این باور که حماس از رویارویی نظامی در مقیاس وسیع با اسرائیل برای محافظت از خود و در امان ماندن از ساکنان غزه اجتناب می کند، با یک حمله غافلگیرکننده در صبح روز شنبه از هوا، خشکی و دریا از بین رفت.حمله روز شنبه حماس با پرتاب بیش از 2 هزار موشک به سوی اسرائیل کلید خورد. تحت پوشش این موشک پراکنی ها، عملیات زمینی در مقیاس وسیع و هماهنگ شده از غزه آغاز شد و به بیش از 20 شهرک و پایگاه ارتش اسرائیل در مجاورت نوار غزه حمله شد.

آنگونه که ناظران می گویند، ذخایر نظامی اسرائیل به واسطه بمباران هوایی تاسیسات و پست های فرماندهی حماس در غزه، در ابعادی گسترده بسیج شده اند. آنگونه که آسیا تایمز نوشته، به سان جنگ یوم کیپور، در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده، تحلیل‌ها و بررسی‌های متعددی درباره شکست‌های اطلاعاتی، عملیاتی و سیاسی اسرائیل؛ شکست هایی که برای حماس فرصت ساز شد، ارائه خواهد شد. با این همه، چنین حمله ای ظاهرا در ابتدا توسط اسرائیل شناسایی نشد و بعد ساعت ها به دلیل ناکافی بودن و عدم آمادگی نظامیان اسرائیلی تلفاتی وسیع برای این بازیگر داشت.

1111111111111111111111

شبکه اطلاعاتی اسرائیل در هم شکست!

مشابه جنگ 1973، زمان بندی هدفمند انتخاب شده بود؛ اسرائیلی ها سرگرم عید موسوم به سبت یا شبات بودند؛ همین مقوله سرنخ های اولیه، هرچند بسیار جزئی، را برای این شکست به دستمان می دهد.با این همه محاسبات راهبردی حماس در انجام این حمله فعلا نامشخص است. حمله تلافی‌جویانه اسرائیل علیه این گروه - و در نتیجه، جمعیت غیرنظامی غزه - این احتمال را برجسته می کند که ملاحظاتی فراتر از رویکردی انتقام جویانه وجود داشته باشد.

شورای آتلانتیک با انتشار یادداشتی از جنگ اخیر میان حماس و اسرائیل تحت عنوان«جنگ جدید اکتبر» یاد کرده است. جاناتان پانیکوف، تحلیلگر براین باور است که حملات به اسرائیل آغازگر درگیری به تمام معنا است بالاخص آن که این بار حماس برخلاف گذشته به شکلی همه جانبه مواضع اسرائیل را هدف قرار داده اند.از همین رو تل آویو با رخدادی تازه روبرو است.پانیکوف در ادامه به پیچیدگی حمله اخیر اشاره کرده و براین باور است که جهان شاهد حمله ای برنامه ریزی شده بود که در جریانش حماس از طریق زمین، دریا و حتی از طریق هوا به اسرائیل نفوذ کردند. از منظری دیگر، آنچه رخ داد شکست اطلاعاتی را برای اسرائیل رقم زد و آنچه را که تصور می شد رویکرد لایه ای تهاجمی و موفقیت آمیز اسرائیل در قبال غزه بود، تضعیف کرد.

22222222222222222222

اسرائیل در آستانه جنگی سراسری

از منظر این تحلیلگر، بزرگترین نگرانی تشکیلات امنیتی اسرائیل دو جنبه دارد: محافظت از شهروندان اسرائیلی تحت محاصره حماس و تلاش برای جلوگیری از پیوستن حزب الله به درگیری. آن هم در شرایطی که درباب احتمال وقوع جنگی در چند جبهه هشدارها بسیار است. اگر حمله اخیر آغازگر دومینوی درگیری ها باشد، آن زمان مرگ و ویرانی بالقوه بر هر چیزی اولویت خواهد داشت. طبیعتا اگر حزب الله وارد این درگیری شود، آن زمان اسرائیل وارد نبردی سراسری خواهد شد؛ نبردی که در دهه‌های گذشته تجربه نکرده است.

اینکه چگونه این درگیری می تواند فرایند عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی تحت تاثیر قرار دهد، سوالی است استراتژیک. اسرائیل، همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، در روزهای آینده از سوی جامعه بین‌الملل حمایت خواهد شد. اما هر چه جنگ طولانی تر شود و کشتار بیشتر، جامعه بین المللی برای کاهش تنش بیشتر تاکید خواهند کرد. بعید است تل آویو چنین درخواستی را بپذیرد، مگر اینکه بداند حداقل به برخی از اهداف خود دست یافته است. و در حالی که ریاض ممکن است از تلاش‌های اسرائیل برای مقابله با حماس حمایت کند، خیابان‌های عربی به احتمال زیاد حامی نخواهند بود. از همین رو، روزها و هفته‌های آتی نه تنها آینده امنیت اسرائیل را تعیین می‌کنند، بلکه ممکن است آینده جایگاه اسرائیل در منطقه را نیز رقم بزنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید