واشنگتن سرگردان میان اعتبار و جنگ

بایدن باد کاشت و طوفان درو کرد؟

کدخبر: ۶۰۳۹۰۲
اقتصادنیوز: در شرایطی که تنش ها در نوار غزه و سایر بخش های سرزمین های اشغالی اوج گرفته، گروهی از تحلیلگران نوک تیز انتقادها را به سمت بایدن نشانه گرفته و مدعی اند آنچه رخ داده ماحصل سیاست های خاورمیانه‌ای دولت کنونی آمریکا است.
بایدن باد کاشت و طوفان درو کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، غزه در حال سوختن است، زیرا نیروهای اسرائیلی به شکلی روشمند این جغرافیا را هدف قرار می دهند. با این همه فعلا هیچکدام از تحلیلگران و ناظران نمی توانند سرنوشت این نبرد را پیش بینی کنند.گروهی مدعی اند که تداوم حملات موجب خواهد شد تا حماس اداره نوار غزه را از دست بدهد، به ادعای آنها پس از این رخداد، یک ساختار حکومتی نزدیک به جریان فتح با حمایت مالی مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس تعریف خواهد شد. با این همه هستند آنهایی که می گویند چنین نتیجه گیری بسیار غیرواقع‌بینانه است. از منظر آنها تداوم بمباران غزه و ورود زمینی ارتش اسرائیل می تواند آتش جنگ تمام عیار در خاورمیانه را شعله ور تر کند.

بایدن کیش و مات شد!

در باب مولفه های بیرونی مرتبط با حمله حماس به سرزمین های اشغالی گمانه زنی ها بسیار است. گروهی از تحلیلگران با اشاره به رابطه نزدیک این گروه با ایران مدعی حمایت تهران از این حمله هستند. ادعایی که رهبران ایران آن را رد کرده اند. در چنین شرایطی گروهی می گویند، فارغ از مولفه های مرتبط به تنش در سرزمین های اشغالی، پیامدهای حمله حماس برای سیاست خاورمیانه ای بایدن ویرانگر است. به ادعای وال استریت ژورنال، دولت بایدن در شرایطی که جنگ در اوکراین بیداد می کرد و تنش ها بر سرتایوان اجتناب ناپذیر شده بود و بهای نفت به یک باره بالا رفت، صرفا تلاش داشت تا با ایران به نتیجه ای دست یابد.

رئیس جمهوری آمریکا براین باور بود که  تنش زدایی با ایران جهت جلوگیری از وقوع درگیری در خاورمیانه گزینه مناسبی است؛ این ها شاخه های زیتونی است که در اختیار تهران قرار گرفت. اما تهران پیشنهاد دولت بایدن برای ورود دوباره به توافق هسته ای را رد کرد. حتی کاهش بی سر و صدا اما چشمگیر تحریم ها از سوی دولت آمریکا نیز تاثیر چندانی نداشت. مینی توافق اخیر میان تهران و واشنگتن نیز که زمینه ساز تبادل زندانی ها و آزاد سازی 6 میلیارد از اموال بلوکه شده ایران بود هم نتوانست به انجماد روابط دو بازیگر پایانی دهد.

6526cd7641ddd.image

راه رفتن بر لبه تیغ

زمانی که بایدن وارد کاخ سفید شد، برای نزدیکی به مسکو خیز برداشت. از همین رو بهار سال 2021 شرکتی را که در ساخت خط لوله گاز عظیم نورد استریم 2 فعالیت می کرد از تحریم های ایالات متحده مستثنی کرد و علنا با خواست ولودیمیر زلنسکی مبنی بر عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی مخالفت کرد.اما پوتین به جای تحسین رویکرد بایدن، تصور کرد که غرب در موضع ضعف قرار دارد و همزمان به کی یف چشم دوخته. به ادعای وال استریت ژورنال،بایدن از همین الگو در ارتباط با تهران هم پیروی کرد اما موفقیت چندانی نداشت.  

گروهی از ناظران با اشاره به فعل و انفعال های اخیر مدعی اند حمله حماس تنها حمله به اسرائیل نبود. در ماه‌های اخیر، تلاش‌های بایدن برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل به ثمر نشست. حمایت آمریکا از مشارکت امنیتی و دیپلماتیک بین تل آویو و ریاض، پتانسیل برقراری ثبات در خاورمیانه و محدود کردن نقش مستقیم نظامی آمریکا را داشت. حال به ادعای این گروه، حمایت ( ادعایی) ایران از حماس، معادلات بایدن را برهم ریخته است.این گروه در ادامه این ادعا را مطرح کردند که بی احتیاطی واشنگتن باعث رخدادهایی غیر قابل مهار در خارج از این کشور می شود.با این همه اذعان دارند که ایستادن آمریکا در کنار اسرائیل در رویارویی با ایران مخاطره آمیز است.وال استریت ژورنال نیز با استناد به همین گزاره، نقل قولی را از وینستون چرچیل آورده و نوشته «به شما حق انتخاب بین جنگ و آبرو داده شده است». حال اگر همکاری اسرائیل و آمریکا نتواند تهدیدها را کاهش دهد، بایدن شاید ناچار شود یکی از این دو گزینه را انتخاب کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید