بحران گاز در اروپا بالا گرفت/ نگرانی از افزایش قیمت گاز

کدخبر: ۶۰۵۳۹۴
اقتصادنیوز: نگرانی‌ها در مورد افزایش قیمت گاز در اروپا با توجه به درگیری رژیم اسرائیل و فلسطین و خرابکاری مشکوک در خط لوله گازی بالتیک، افزایش یافته است.
بحران گاز در اروپا بالا گرفت/ نگرانی از افزایش قیمت گاز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه فایننشال تایمز امروز (یکشنبه) به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش داد که اتحادیه اروپا می‌تواند سقف اضطراری قیمت گاز را که زمستان گذشته معرفی شده بود، برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در برهه کنونی نیز تمدید کند.

بر اساس این گزارش، باوجود کاهش اخیر قیمت انرژی و سطح بالای ذخیره‌سازی گاز، بروکسل نگران است که عرضه گاز در فصل گرما به دلیل درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین همچنان در خطر باشد.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به این خبرگزاری گفت: «ما نمی‌دانیم امسال چه اتفاقی خواهد افتاد. ما درگیری‌های رژیم صهیونیستی را داریم و نمی‌دانیم که این موضوع چگونه بر واردات از خاورمیانه تأثیر می‌گذارد. بسیاری از تحلیلگران هشدار می‌دهند که هرگونه تشدید درگیری می‌تواند باعث افزایش قیمت گاز شود.»

همچنین نگرانی‌هایی از اقدامات بالقوه خرابکاری در زیرساخت‌های گاز به ویژه پس از نشت اخیر در خط لوله بالتیک کانکتور، وجود دارد. این خط لوله گازی زیر دریا که فنلاند و استونی را به هم متصل می‌کند اوایل ماه جاری بسته شد و گمان می‌رود عمداً آسیب دیده باشد. یکی از منابع به فایننشال تایمز گفت: «در پی این حادثه خوب است که یک بیمه نامه داشته باشیم، چرا که ممکن است زیرساخت‌های دیگر به سرنوشت مشابهی دچار شوند.»

بر اساس این گزارش، ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا، ازجمله آلمان و اتریش، در نامه‌ای به کمیسیون اروپا درخواست کرده‌اند تا اقدامات اضطراری اتخاذ شده در جریان بحران انرژی در زمستان گذشته، زمانی که قیمت گاز در بلوک به بیش از ۳۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید، تمدید شود. یکی از این اقدامات شامل «مکانیسم اصلاح بازار» بود که در صورت معامله آتی گاز در سطح بالاتر برای ۳ روز متوالی، قیمت آن در بازار را ۱۸۰ یورو در هر مگاوات ساعت محدود می‌کرد.

کمیسیون اروپا در حالی که سقف قیمت در آن زمان مخالفان زیادی داشت که استدلال می‌کردند که بازار‌ها را مخدوش می‌کند، از زمان اجرایی شدن آن «هیچ نشانه‌ای از اثرات منفی» ندید و قیمت گاز اکنون نزدیک به ۹۰ درصد کمتر از سال گذشته است. با این حال این سقف قرار است در ژانویه ۲۰۲۴ منقضی شود.

از دیگر اقدامات پیشنهادی، تمدید مقررات اضطراری است که به کشور‌های اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا صدور گواهینامه مزارع بادی و پارک‌های انرژی خورشیدی جدید را تسریع کنند و قوانین کمک دولتی را برای پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر تسهیل کنند.

آلمان و فرانسه همچنین از کمیسیون اروپا خواسته‌اند تا قوانین اضطراری را تمدید کند که به کشور‌های عضو اجازه می‌دهد به مصرف کنندگانی که با قیمت بالای انرژی مواجه هستند یارانه ارائه کنند. با این حال بلژیک، هلند، دانمارک، استونی و فنلاند با این اقدام مخالفت کرده‌اند و گفته‌اند «نه نیاز و نه مبنای قانونی» برای تمدید این قانون وجود ندارد.

انتظار می‌رود کمیسیون اروپا اعلام کند که کدام یک از اقدامات اضطراری را شایسته تمدید در ماه آینده می‌داند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید