واکنش سازمان ملل به اجازه ورود روزانه دو تانکر سوخت به نوار غزه

کدخبر: ۶۱۰۵۵۴
اقتصادنیوز: سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به اجازه روزانه دو تانکر سوخت از سوی اسرائیل به نوار غزه، گفت: این مقدار قطره‌ای در دریای نیازها است.
واکنش سازمان ملل به اجازه ورود روزانه دو تانکر سوخت به نوار غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در واکنش به اقدام رژیم اسرائیل مبنی بر اجازه ورود روزانه دو تانکر سوخت به نوار غزه گفت که اسرائیل با ورود دو تانکر سوخت به غزه در هر روز موافقت کرده است اما «این مقدار قطره ای در دریای نیازهای ما است.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داده است: «شورای جنگ با اتفاق‌آرا در بیانیه‌ای با توصیه مشترک ارتش اسرائیل و شاباک مبنی بر پذیریش درخواست آمریکا و اجازه ورود روزانه ۲ کامیون حامل سوخت دیزل به غزه موافقت کرده است».

براساس این گزارش، این موافقت به علت ترس از شیوع وبا در اراضی اشغالی فلسطین و وخامت اوضاع بهداشتی در نتیجه فشارهای بین‌المللی صورت گرفته است.

پیش از این، توماس وایت رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل در غزه (آنروا) روز چهارشنبه به وقت محلی افزود: تاکنون ۲۳ هزار لیتر سوخت از مصر دریافت کردیم که به اندازه نیم تانکر است اما استفاده از آن توسط مقامات اسرائیلی محدود شده است و فقط برای انتقال کمک از رفح باید استفاده شود و سوختی برای آب یا بیمارستان نیست.

وی افزود: «این تنها ۹ درصد از نیاز روزانه ما برای حفظ فعالیت‌های حیاتی و امدادرسانی است.»

سازمان ملل خطاب به اسرائیل: استفاده از آب به‌عنوان «سلاح جنگی» را متوقف کنید

بر اساس گزارش شبکه سی ان ان، در گذرگاه مرزی رفح، تانکر حامل سوخت صبح چهارشنبه از مرز مصر وارد غزه شد. این اولین تانکر از زمان محاصره غزه توسط اسرائیل در یک ماه گذشته است که سوخت را به نوار غزه حمل می کند.

منیر البرش مدیر کل بهداشت غزه سه‌شنبه شب پرده از هدف بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل برای ورود محدود سوخت برای بیمارستان‌های غزه برداشت و گفت که این کار تنها با هدف تبلیغات صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، البرش به شبکه الجزیره مباشر گفت: مصرف سوخت بیمارستان الشفا روزانه ۱۰ هزار لیتر است و نتانیاهو برای تبلیغات گفته که ۲۰۰ لیتر سوخت در اختیار این بیمارستان قرار داده است.

به گزارش ایرنا، پدرو آروژو آگودو گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشت روز جمعه به وقت محلی گفت: «هر ساعتی که اسرائیل برخلاف قوانین بین‌المللی، مانع از تأمین آب آشامیدنی سالم در نوار غزه می‌شود، مردم این منطقه را در معرض خطر مرگ ناشی از تشنگی و بیماری‌های مرتبط با کمبود آب آشامیدنی سالم قرار می‌دهد.»

توقف دوباره امدادرسانی به غزه / سازمان ملل نگران شد

وی گفت: «این تلفات که اغلب در جنگ دیده نمی شوند, قابل پیشگیری هستند و اسرائیل باید از آنها جلوگیری کند. اسرائیل باید استفاده از آب به عنوان سلاح جنگی را متوقف کند.»

آروجو-آگودو خطاب به رژیم اسرائیل یادآور شد که جلوگیری عمدی از ورود منابع مورد نیاز برای تامین آب سالم به نوار غزه ناقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر است.

سازمان‌های بشردوستانه از جمله آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) بر ضرورت سوخت برای راه‌اندازی ایستگاه‌های نمک‌زدایی و پمپ‌های آب در غزه تاکید کرده‌اند.

پاسخ دندانشکن ابوعبیده به ادعای نتانیاهو درباره اسرای جنگی

به گفته آنروا، تقریباً ۷۰ درصد از مردم غزه اکنون آب «شور و آلوده» می نوشند. فاضلاب نیز در برخی مناطق در خیابان ها پخش شده و سازمان ملل به دلیل کمبود سوخت نمی تواند اقدام به دفع زباله کند.

پدرو آروژو آگودو روز جمعه هشدار داد که کم آبی و بیماری های منتقله از طریق آب در غزه به دلیل "مصرف آب شور و آلوده" در حال افزایش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید