نوبت محاکمه اسرائیل فرا رسید/ آغاز جلسه دادگاه لاهه علیه نسل‌کشی اسرائیل

کدخبر: ۶۲۱۵۱۰
اقتصادنیوز: یک روز پس از اعلام حمایت قاطع ایران از آفریقای جنوبی برای شکایت از اسرائیل، موعد محاکمه تل‌آویو در دادگاه لاهه به جرم نسل‌کشی فرا رسید.
نوبت محاکمه اسرائیل فرا رسید/ آغاز جلسه دادگاه لاهه علیه نسل‌کشی اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد.

در متن شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند.

براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به طول می‌انجامد.

المیادین در گزارش خود آورده است که مهلتی که به قضات دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی پرونده داده شده از ۳ تا ۶ هفته است.

خبر مرتبط
بیانیه مهم ایران علیه اسرائیل/ تهران پشت کیپ‌تاون ایستاد

اقتصادنیوز: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اسلامی ایران در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد، از اقدام دولت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل نزد دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کرد.

شمار زیادی از فعالان و حامیان فلسطین در لاهه در آستانه برگزاری جلسه دیوان دادگستری بین‌المللی برای رسیدگی به دادخواست آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی مردم غزه دست به تظاهرات زدند.

این تظاهرات قرار است به سمت دیوان دادگستری بین‌المللی ادامه یابد.

در شکایت ۸۴ صفحه‌ای آفریقای جنوبی از اسرائیل استدلال شده که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ناقض الزامات و تعهدات بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ است. این کنوانسیون نسل‌کشی را اقدامی با هدف تخریب به صورت کلی یا جزئی، در سطح ملی، نژادی، قومی یا مذهبی معنا کرده‌ است.

آفریقای جنوبی، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را نسل‌کشی می‌داند چون با هدف تخریب بخش قابل توجهی از جمعیت این باریکه است.

در صورت محکومیت، رهبران نظامی و سیاسی  رژیم صهیونیستی در معرض حبس و تعقیب قرار می‌گیرند.

تصمیم اسرائیل برای مشارکت در این محاکمه به جای تحریم آن نشانگر نگرانی‌های رژیم صهیونیستی نسبت به این است که قاضی‌ها دستوری را برای اسرائیل مبنی بر توقف جنگش علیه غزه و تخریب وجهه بین‌المللی آن صادر کنند.

این پرونده ممکن است چندین سال ادامه یابد اما در درخواست آفریقای جنوبی از این دیوان آمده است که حکمی را به صورت فوری و الزام آور برای رژیم صهیونیستی صادر کند تا سریعا عملیات نظامی خود را در غزه و علیه آن متوقف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید