تایوان؛ محور اصلی گفتگوی جیک سالیوان و وانگ‌یی

کدخبر: ۶۲۴۷۶۶
اقتصادنیوز: وزیر خارجه چین در دیدار با مشاور امنیت ملی آمریکا مساله استقلال‌طلبی تایوان را بزرگترین چالش برای روابط بین چین و آمریکا دانست.
تایوان؛ محور اصلی گفتگوی جیک سالیوان و وانگ‌یی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین امروز شنبه در شهر بانکوک به دیدار «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا رفته و با او درباره چالش‌ها و مسائل مورد اختلاف در روابط واشنگتن و پکن به گفتگو پرداخت.

خبرگزاری «تاس» گزارش داد، وانگ یی در جریان دیدارش با جیک سالیوان اظهار کرد: «به اصطلاح مساله استقلال تایوان بالاترین ریسک را متوجه صلح و ثبات در منطقه تنگه تایوان می‌کند. این مساله همچنین بزرگترین چالش برای روابط آمریکا-چین به حساب می‌آید.»

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد آمریکا باید به سیاست «چین واحد» و توافقات دو جانبه با پکن متعهد بماند. وانگ یی همچنین خاطر نشان کرد واشنگتن باید سر قولش در خصوص حمایت نکردن از جدایی‌طلبی در تایوان پایبند بماند.

خبر مرتبط
نگرانی اروپا از سیاست‌های محیط زیستی کاخ سفید!

اقتصادنیوز: کاخ سفید در ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه محیط زیستی خود، صدور مجوزهای جدید صادرات ال‌ان‌جی در این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای درباره این دیدار اعلام کرد جیک سالیوان به وانگ یی گفت درگیری مسلحانه بین دو کشور غیرقابل پذیرش است.

سالیوان طبق این بیانیه در نشست با وانگ یی اظهار کرده است: «اگر چه آمریکا و چین با یکدیگر در رقابت هستند دو کشور نباید اجازه دهند که رقابت آنها به سمت درگیری یا تقابل کشیده شود.»

در این بیانیه نوشته شده است: «دو طرف مذاکراتی صریح، اساسی و سازنده در مورد مسائل جهانی و منطقه‌ای از جمله مسائل مربوط به جنگ روسیه در اوکراین، خاور میانه، کره شمالی، دریای چین جنوبی و برمه برگزار کردند.»

کاخ سفید اعلام کرد سالیوان خطاب به وانگ یی بر «اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان» تاکید کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وزیر خارجه چین خواستار جستجو و برجسته کردن مشترکات دو کشور و کنار گذاشتن اختلافات آنها شد.

همچنین مقام‌های دو کشور متعهد شدند که مجاری ارتباط راهبردی بین خود را حفظ کرده و دیپلماسی و رایزنی در حوزه‌های مهم در سطح عالی را از جمله به موجب تماس میان روسای جمهوری دو کشور پیگیری کنند.

خبر مرتبط
ادعای بایدن درباره قوانین مرزی اخیر در ایالات‌متحده

اقتصادنیوز: بایدن گفت: روزی که لایحه اصلاح مرزها را به قانون تبدیل کند، مرزها را خواهد بست.

وزارت دفاع تایوان روز شنبه اعلام کرد که ۳۳ هواپیمای نظامی و چند فروند کشتی جنگی چین را اطراف این جزیره شناسایی کرده است.

وزیر خارجه چین حدود دو هفته پیش نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری در قاهره، هر گونه آینده مستقل برای جزیره تایوان به عنوان یک کشور را مطلقاً رد کرد.

وزیر خارجه چین در این اظهاراتش که بعد از پیروزی نامزد حزب حاکم تایوان لای چینگ-ته در انتخابات ریاست‌جمهوری این جزیره ایراد کرد بیان داشت: «تایوان هرگز کشور نبوده و قطعاً در آینده هم نخواهد بود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید