پنتاگون:

ایران به دنبال جنگ نیست

کدخبر: ۶۲۵۲۳۴
اقتصادنیوز : سخنگوی پنتاگون با اشاره به حمله به پایگاه آمریکایی در مرز اردن و سوریه گفت که ما مطمئناً به دنبال جنگ نیستیم و بر این باوریم که ایران نیز به دنبال جنگ با ایالات متحده نیست.
 ایران به دنبال جنگ نیست

  به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه وعده داد که ایالات متحده پس از حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه آمریکایی «برج ۲۲» در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن، تمام اقدامات لازم را برای دفاع از نیروهای خود انجام خواهد داد، حتی در شرایطی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرده که به دنبال جنگ با ایران نیست.

خبر مرتبط
پنتاگون: خروج آمریکا از سوریه شایعه‌ای بیش نیست

اقتصادنیوز: یک مقام پنتاگون به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که شایعات خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نادرست است.

بنابر گزارش رویترز، در حمله روز یک‌شنبه به این پایگاه سه سرباز آمریکایی کشته و بیش از ۴۰ سرباز زخمی شدند. این اولین حمله مرگبار علیه نیروهای آمریکایی از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در ماه اکتبر بود و نشان دهنده تشدید تنش‌هایی است که خاورمیانه را فراگرفته است.

آستین پیش از دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پنتاگون گفت: اجازه دهید صحبتم را با خشم و اندوهم به خاطر مرگ سه سرباز شجاع آمریکایی در اردن و سایر سربازانی که مجروح شدند، شروع کنم. رئیس‌جمهور و من حملات به نیروهای آمریکایی را تحمل نخواهیم کرد و همه اقدامات لازم را برای دفاع از ایالات متحده و نیروهای خود انجام خواهیم داد.

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: همان‌طور که رئیس جمهور دیروز خاطر نشان کرد، ما (به این حمله) پاسخ خواهیم داد و این پاسخ می‌تواند چند سطحی باشد، طی مراحلی انجام شود و در طول زمان ادامه یابد.

به گزارش رویترز، اما مقامات دولت بایدن گفته‌اند که نمی‌خواهند اوضاع تشدید شود و پنتاگون هم تاکید کرد که ایران نیز خواهان جنگ نیست.

سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه دوشنبه به خبرنگاران گفت: ما مطمئناً به دنبال جنگ نیستیم و صراحتاً نمی‌بینیم که ایران بخواهد به دنبال جنگ با ایالات متحده باشد.

وی افزود: پنتاگون بر این باور است که ایران نیز خواهان جنگ نیست.

پیش از این، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به ادعاهایی که حمله مرگبار روز یک‌شبنه به مقر نظامیان آمریکایی در اردن را به ایران مرتبط می‌کند، گفت: ما به‌دنبال جنگ با ایران و تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه نیستیم.

کربی با اشاره به این که «آمریکا در حال بررسی گزینه‌های خود برای پاسخ دادن» است، اظهار داشت: چیزی را پیشتر از رئیس‌جمهور اعلام نمی‌کنم اما می‌توانم بگویم که او تعهداتمان نسبت به دفاع از خود، نظامیان و مواضعمان در منطقه را بسیار جدی می‌داند.

وی در ادامه گفت که آمریکا معتقد است گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله عراق» حمله به پایگاه آمریکا در مرز اردن و سوریه را انجام داده است.

در این میان، ایالات متحده در تلاش است دقیقاً مشخص کند که چرا نزدیک به ۳۵۰ سرباز حاضر در پایگاه اردن نتوانستند پهپاد مهاجم را متوقف کنند.

۲ مقام آمریکایی گفتند که یک پهپاد آمریکایی در همان زمان در حال نزدیک شدن به پایگاه بوده است. یکی از این مقامات گفت که پهپاد مهاجم نیز در ارتفاع پایین پرواز می‌کرد، عواملی که ممکن است در نادیده گرفتن آن توسط پدافند پایگاه برج ۲۲ نقش داشته باشد.

کارشناسان می‌گویند که گزینه‌های رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند شامل هدف قرار دادن نیروهای ایرانی در خارج یا داخل ایران و انتخاب یک حمله تلافی‌جویانه محتاطانه‌تر صرفاً علیه گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه باشد. 

ینس استولتنبرگ روز دوشنبه در پنتاگون با ادعای این‌که «ایران به بی‌ثبات کردن منطقه ادامه می‌دهد» گفت که این شامل حمایت از کسانی است که به کشتی‌های ما در دریای سرخ حمله می‌کنند.

اما هرگونه واکنش احتمالی ایالات متحده به این حمله به نگرانی‌ها و هراس از وقوع درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه دامن می‌زند که هم اکنون شاهد ادامه حملات اسرائیل علیه طی بیش از سه ماه گذشته است که در نتیجه آن، بیس از ۲۶ هزار فلسطینی بی گناه جان خود را از دست داده‌اند و بیشتر از دو میلیون نفر از ساکنان غزه را آوازه کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید